Den 1. november startet boikotten av Risavika Terminal. Boikotten setter jobbene våre i fare, mener Industri Energi-tillitsvalgte ved terminalen.
Roy Ervin Solstad
Beskylder Industri Energi-tillitsvalgte for løgn
Industri Energi sine hovedtillitsvalgte på Risavika Terminal AS og NorSea mener Transportarbeiderforbundets boikott av terminalen setter arbeidsplasser i fare. NTF karakteriserer argumentene deres som usanne.
res@lomedia.no
I en pressemelding sendt ut 11. november avviser hovedtillitsvalgte for Industri Energi på Risavika Terminal AS og Norsea, Heidi Undheim og Terje Magne Larsen at det foregår sosial dumping ved terminalen.
– Arbeidet foregår med registrerte losse- og lastearbeidere, organisert i Industri Energi. NTF hevder at de har fortrinnsrett til alt losse- og lastearbeid ved terminalen. Det er imidlertid fastslått i den faste tvistenemd mellom LO og NHO at at denne fortrinnsretten ikke kan gjøres gjeldende ved Risavika Terminal, som er en privat havneterminal, skriver de to.
– Er ni viktigere enn 50
Undheim og Larsen hevder videre at LO med én stemmes overvekt bestemte at det var NTF og ikke Industri Energi som skulle få retten til å søke tariffavtale i Risavika Terminal AS, da denne var blitt erklært som et "såkalt" tarifftomt rom.
– Situasjonen, slik den er nå, setter alle våre arbeidsplasser i fare. Vi lurer på hvorfor de ni arbeidsplassene for de LO-organiserte i NTF er viktigere enn de 50 arbeidsplassene vi representerer, skriver de to tillitsvalgte, før de avslutter:
– Hvem er det som kjemper for oss? Vi betaler også kontigent til LO!, tordner de.
Samlet LO
Den pressemeldingen er ikke blitt godt mottatt i NTF, og første nestleder Lars M. Johnsen og leder i Norsk Havnearbeiderforening mener de to IndustriEnergi-tillitsvalgte farer med regelrett løgn, både om det som skjer i Risavika og om LOs behandling av saken.
– For det første er NTFs krav begrenset til losse- og lastearbeidet ved skipsanløp til terminalen. Vårt krav krav berører ikke det interne arbeidet ved terminalen eller i NorSea. For det andre stemmer det ikke at NTF fikk tariffretten til dette arbeidet med én stemmes overvekt i LO. Saken har vært behandlet to ganger i LOs organisasjonskomité, og begge ganger er vedtaket gjort mot Industri Energi sin ene stemme. Ved siste behandling var komiteen fulltallig og resultatet var 14 – 1 i NTFs favør. I ettertid har også Industri Energi erkjent at det er NTF som har tariffretten til losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal AS. Med andre ord er det et samlet LO som støtter NTFs tariffrett ved Risavika Terminal, poengterer Johnsen og Samuelsen.
Misforstår
De to toppene i Transportarbeiderforbundet mener også at Undheim og Larsen misforstår hva NTF legger i kritikken om sosial dumping ved terminalen.
– Det er sosial dumping når losse- og lastearbeidet utføres av skipets mannskap og ikke av registrerte havnearbeidere. Vi har aldri hevdet at Landbaseavtalen eller andre interne avtaler i selskapene i Risavika er sosialt dumpende, understreker de.
Derimot er de klokkeklare på at det kun er havnearbeiderne innenfor NTF-avtalene for losse- og lastearbeid som er registrerte havnearbeidere etter ILO-konvensjon 137, og som har beskyttelse og fortrinnsrett etter denne konvensjonen.
– Den konvensjonen ratifiserte Norge i 1974, forklarer Samuelsen og Johnsen.
Bryter avtaler
De viser også til at når Risavika Terminal AS benytter skipets mannskap til å utføre losse- og lastearbeid er dette i strid med Den Internasjonale Transporarbeiderføderasjonen (ITF) sine tariffavtaler (losse- og lasteklausul) for skipsmannskap, og dermed med ILOs konvensjon.
– Det fører til sosial dumping, for i praksis utfører utenlandske skipsmannskap deler av losse- og lastearbeidet gratis. Da er det ikke rart at ledelsen ved Risavika Terminal påstår at en tariffavtale med NTF vil gjøre losse- og lastearbeidet ved terminalen dyrere. De må nemlig betale for det, fastslår NTF.
Blir brukt av NHO
Transportarbeiderforbundet påpeker samtidig at Tvistenemda ikke sa, slik det hevdes fra de to tillitsvalgte, at NTF ikke kunne kreve fortrinnsrett til arbeidet.
– Denne fortrinnsretten til arbeidet er grunnleggende i vårt krav og er en forutsetning for at ILO-konvensjonen og ITFs tariffavtaler blir fulgt opp i Risavika. Den faste tvistenemd fastslo altså at losse- og lasteområdet var et tarifftomt rom. Det betyr at heller ikke Landbaseavtalen vil kunne gjøres gjeldende for dette arbeidet, fortsetter de.
NTF-lederne sier de derimot har forståelse for at de ansatte føler seg usikre i den situasjonen som har oppstått, men påpeker at NTF ikke har noen intensjoner om å overta det arbeidet de ansatte i Risavika Terminal utfører i dag.
– Vi krever imidlertid fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet. Dette omfatter blant annet det arbeidet som i dag utføres av skipets mannskap. Vi reagerer på at de tillitsvalgte lar seg benytte av bedriftens ledelse og NHO i deres kamp mot tariffavtale og registrerte havnearbeideres fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet, sier Terje Samuelsen og Lars M. Johnsen.
--------------------
Flere artikler om Risavika-konflikten:
Varsler sympatistreik i Tromsø og Mosjøen (22.11.2013)
Bersås fronter fanemarkering i Risavika (12.11.2013)
Full støtte fra Sjømannsforbundet til ahvnearbeiderne (10.11.2013)
Dette er saken
I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.
I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.
NTF vinner i begge instanser.
Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.
En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.
I ettertid har også Industri Energi erkjent at det er NTF som har tariffretten til losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal AS. Med andre ord er det et samlet LO som støtter NTFs tariffrett ved Risavika Terminal.
Lars M. Johnsen og Terje Samuelsen, NTF
Skandinavisk støtte
På den 17. skandinaviske transportarbeiderkonferansen som ble avholdt i Danmark i begynnelsen av november ble det også vedtatt en uttalelse fra de 186 transportarbeiderne som deltok.
– Kampen for tariffavtale ved Risavika Terminal er den samme type strid som havnearbeidere i Europa og resten verden fører mot aggressive arbeidskjøpere. Angrepene har mange former. Målet er å knekke en arbeidergruppe med lange tradisjoner og ordnede arbeidsvilkår, knuse fagbevegelsen og øke profitten. Vi oppfordrer fagforeningskamerater i Danmark, Sverige og Norge til å gi aktiv støtte til kampen havnearbeiderne i Stavanger fører, heter det i uttalelsen.
Dette er saken
I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.
I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.
NTF vinner i begge instanser.
Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.
En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin