JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Å være frøken vil-ikke, virker ikke

Solberg-regjeringen vil etablere et nytt veiselskap som skal gjennomføre veiutbyggingen mer effektivt. Tillitsvalgte har ikke tro på at et nytt selskap er løsningen, men inviterer til dialog med regjeringen.
Lederen av FLT Statens vegvesen Alf Edvard Masternes (til venstre) og Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Vegvesenet, er spente på hvordan regjeringens planer for veisektoren vil påvirke de ansatte i Statens vegvesen.

Lederen av FLT Statens vegvesen Alf Edvard Masternes (til venstre) og Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Vegvesenet, er spente på hvordan regjeringens planer for veisektoren vil påvirke de ansatte i Statens vegvesen.

Martin Folmoe

Lederen av FLT Statens vegvesen Alf Edvard Masternes benyttet anledningen på LO Stats kartellkonferanse til å invitere Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner til dialog.

I debatten etter Sanners innledning tok Masternes opp flere problemstillinger. Vil ikke å opprette flere selskap bety mer byråkrati? Hva vil egentlig regjeringen med offentlig sektor? Regjeringen er opptatt av å ta vekk tidstyver – men kan ikke omorganisering bli en tidstyv?

Invitasjon til dialog

- Jeg forventet jo ikke at han skulle kunne svare på alt der og da. Min innledning var en invitasjon til dialog. Det er viktig at vi også er tilgjengelige for dialog. Å være frøken vil-ikke virker ikke!

Statsråden tok i mot invitasjonen til dialog. For samtidig som han oppsummerte at regjeringen mener et nytt utbyggingsselskap skal føre til en mer helhetlig veibygging, så oppfordret Sanner:

- Hvis dere har gode innspill til hvordan vi kan få mer vei for pengene, så er jeg opptatt å få inn disse.

Trenger ikke et nytt veiselskap

Masternes mener det ikke er behov for et nytt veiselskap

- At et utbyggingsselskap skulle føre til en mer helhetlig veibygging, det mener jeg er tull. Det er rammebetingelsene som avgjør, ikke organiseringen.

Både Masternes og hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen for Arbeidsmandsforbundet, Olaf Tisjø, er tilstede på Kartellkonferansen. Begge mener selve anbudssystemet bør gås igjennom. Og at å selge Mesta heller ikke er en god ide.

- Det brukes mye penger i dag på administrasjon og kontroll, isteden for å bygge vei. Når det er mange oppdrag for entreprenørene presses prisene opp, sier Masternes.

- Og når det er for lite oppdrag senker entreprenørene prisene, og vi får fare for konkurser, supplerer Tisjø.

Begge er enige om at fordelen med å ha et eget produksjonsselskap med Mesta er at man får regulert markedet på pris og kvalitet. Og at Statens vegvesen får utviklet veikompetansen.

- Alt var ikke bedre før, men jeg skulle ønsker at det hadde vært mulig å reversere noe, konkluderer Masternes.

Usikre ansatte

Nå er det usikre tider for de ansatte i Statens vegvesen.

- Vi er spent på hva regjeringens planer vil si for hele Vegvesenet. Vil det påvirke planleggingen av vei? Gjennomføringen av planene? Vil det påvirke antall personer som skal være i Statens vegvesen? Hva skjer med de som allerede er ansatt i Statens vegvesen? Spør Tisjø.

- De ansatte fortjener å få vite hva som skal skje. Jeg er redd for at hvis folk blir usikre, kan vi miste veikompetanse og studentene kan vri studiene vekk fra veisektoren, supplerer Masternes.

Forbereder på omstilling

Hovedtillitsvalgt i FLT synes dagens modell, der Vegvesenet planlegger og prosjekterer, er god. Men nå er de i gang med å tenke omstillinger.

- Jeg har oppfordret våre tillitsvalgte til å holde kurs om omstilling. Vi må være forberedt, og ha kunnskap om prosessene som kan komme, sier Masternes.

Og FLT og Arbeidsmandsforbundet sitter ikke på hver sin tue i Vegvesenet. Olaf Tisjø er med på FLT sin kvote i hovedavtalemøtene.

- Vi har et godt samarbeid med NAF, og på disse møtene diskuterer vi alle disse spørsmålene, avslutter Masternes.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse