Hardt mot hardt i Risavika
I formiddag var det demonstrasjon ved Risavika-terminalen, der havnearbeiderne krever tariffavtale.
– Dette er et generaloppgjør. Det står om hele systemet, sier forbundsleder Roger Hansen i Transport.
Ylva Seiff Berge
stig@lomedia.no
frifagbevegelse@lomedia.no
– Vi forlanger ikke noen annen tariffavtale enn den vi har i mange andre havner. Kravet er dermed svært rimelig og rettferdig, sier forbundslederen.
Det kan synes som om arbeidsgiversiden med NHO og styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen i spissen, nå er innstilt på å knuse NTFs avtaleforhold i havnene. I flere medieoppslag i det siste har de gått svært hardt til verks. LO-sekretær Are Tomasgard sier til frifagbevegelse.no at arbeidsgiversiden har kommet med krasse uttalelser mot LOs folk i havnene i Drammen, Oslo og Tromsø, samt i Risavika terminal ved Stavanger.
– Dermed setter de press mot vilkårene og inngåtte avtaler. LO-sekretæren minner om at Norsk Transportarbeiderforbund har vunnet i alle rettsinstanser hittil, nemlig tvistenemnda, Arbeidsretten og Oslo tingrett. Registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett til lasting og lossing ved Risavika terminal. Arbeidsgiversiden har anket til lagmannsretten.
Hindre useriøse
Are Tomasgard påpeker at Transportarbeiderforbundet og LO vil forhindre at sjøfolk tar jobbene med lasting - og lossing i strid med etablert avtaleverk, der det går fram at havnearbeiderne har rett til laste- og lossearbeid. Utenlandske sjøfolk får gjerne lønn på et helt annet nivå, og bruk av disse til lasting - og lossing vil undergrave bryggearbeidernes arbeid i havnene. LO registrerer at det har kommet flere angrep på avtaleforholdene i havnene, og slutter sånn sett rekkene for at ikke de med seriøse avtaler skal bli presset vekk.
Framfor å følge opp den uforsonlige striden i media, ønsker LOs sekretær å være løsningsorientert og sette seg ved forhandlingsbordet. Retten har slått fast at Risavika havn er tarifftomt område og at det er Transportarbeiderforbundet og havnearbeiderne som har retten til tariffavtale når det gjelder lasting - og lossing.
– Vi ønsker å forholde oss til faktisk inngåtte avtaler, sier Are Tomasgard i LO.
Fortrinnsrett
Forbundsleder Roger Hansen i Transport understreker at de har en fortrinnsrett, hjemlet i ILO-konvensjon 137.
– Våre folk har jobbet i den aktuelle havna i mange nå. Nå krever vi tariffavtale der, sier Hansen og forklarer nærmere:
– Risavika-terminalen er en relativt ny terminal som er skilt ut fra et annet selskap. Vi inngår tariffavtaler direkte med operatørene, og nå har vi krevd avtale med denne operatøren, sier Hansen. Saken er prøvd rettslig, og også anledningen til boikott er prøvd ut. Transport har fått rettens medhold hele veien.
– I Risavika ønsker arbeidsgiverne å bruke utenlandske sjøfolk til lossing og lasting gratis. Den slags sosial dumping er selvsagt helt uakseptabel, sier Roger Hansen.
Industri Energi
Medlemmer i Industri Energi har jobb inne på terminalen, og det er helt greit for Roger Hansen. Det som ikke er greit, er at andre enn Transportarbeiderforbundets medlemmer har arbeid med lasting- og lossing. Der har Transport en fortrinnsrett, ifølge avtaler og ILO-konvensjon. Det som virkelig bekymrer, sett med Roger Hansens øyne, er at arbeidsgiverne ikke lenger aksepterer dette.
– De vil ikke lenger forvalte ILO-konvensjonen. Det er det alvorlige, sier Hansen, som minner om at det er partene som skal forvalte denne. Havnearbeiderne har ikke arbeid på faste klokkeslett, men er avhengig av å jobbe når båtene ligger til kai. De blir ofte tilkalt på kort varsel. Når dette arbeidet delvis tas fra dem, blir det mindre å gjøre, og hele yrket blir truet.
Symatistreik
Norsk Transportarbeiderforbund har nå varslet arbeidsgiverne om at havnene i Tromsø og mosjøen nå blir tatt ut i sympatistreik fra 7. desember til støtte for boikotten av Risavika terminal.
Støtte fra Nordisk
Nordisk Transportarbeiderføderasjon gir full støtte til kampen for tariffavtale ved Risvika. Føderasjonen representerer mer enn 360 000 transportarbeidere i Norden, deriblant havnearbeidere.
Klager til Europarådet
Bedriftsforbundet har sendt klagesak til Europarådets komite for sosiale rettigheter. LO mener klagen er basert på feilaktige og udokumenterte påstander om at det er knyttet organisasjonstvang for å utføre losse- og lastearbeid i norske havner. Klagen fra Bedriftsforbundet er basert på en medlemsbedrift, det danske Holship som er etablert i Drammen. Firmaet har avvist et krav fra Norsk Transportarbeiderforbund om tariffavtale.
Går hardt ut
Styreleder ved Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen, er meget skuffet over at det ikke går an å organisere havnearbeidet i Norge mere effektivt. Til Aftenposten i går sier han at Transportarbeiderforbundet forsøker å sementere en foreldet og ineffektiv organisering av norske havner. Oslo Havn truer med å ta sikkerehtsklareringen fra alle byens bryggearbeidere. I praksis vil det si at de nektes å jobbe.
Dette siste oppfatter Roger Hansen i forbundet som en ren provokasjon.
Les mer om Risavika-konflikten:
Beskylder Industri Energi-tillitsvalgte for løgn
Varsler sympatistreik i Tromsø og Mosjøen (22.11.2013)
Bersås fronter fanemarkering i Risavika (12.11.2013)
Full støtte fra Sjømannsforbundet til ahvnearbeiderne (10.11.2013)
I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.
I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.
NTF vinner i begge instanser.
Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.
En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.
I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.
NTF vinner i begge instanser.
Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.
En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.