JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gunnar ser skjær i sjøen

Gunnar Hestø har jobbet snart 36 år i Kystverket. For ham har det vært en knakende god arbeidsplass. Nå ser han mørke skyer i horisonten, og spår at det vil komme store utfordringer i Kystverket.
Gunnar Hestø, tillitsvalgt i Kystverket, bruker mye tid på vervene sine. Nyttårsforsettet er å komme seg mer ut på båtene til Kystverket, for å drive medlemspleie.

Gunnar Hestø, tillitsvalgt i Kystverket, bruker mye tid på vervene sine. Nyttårsforsettet er å komme seg mer ut på båtene til Kystverket, for å drive medlemspleie.

Martin Folmoe

Gunnar Hestø har alltid vært en havets mann. Da han begynte å jobbe som fagarbeider i Kystverket i 1978, hadde han allerede jobbet på båt i seks år. I 36 år har han sørget for at ferdselsårene langs kysten er trygge. Med båt som arbeidsplass har han støpt og vedlikeholdt varder, rettet opp skjeve jernstenger samt satt opp nye som har forsvunnet i havet, vedlikeholdt og satt opp nye båker et landemerke i tre), vedlikeholdt lanterner, fyrlykter og fyrstasjoner, og sørget for belysning for hurtigbåtene.

Båten han er på nå heter «Oljevern 03» og her er han også med på å bygge betongfundamenter i sjø til forskjellige installasjoner ned til fem meters dybde, legging av kabler, bygging av kaier på fyrstasjoner både i betong og tre, og i tillegg er han motormann på båten. Hestø og hans kollegaer på 10 båter i Kystverket Rederi sørger med andre ord for trafikksikkerheten til sjøs.

Turnus

De ansatte på båtene til Kystverket Rederi jobber turnus. Fire uker på jobb, og fire uker hjemme. Hestø jobber i Kystverket Rederi distrikt Sørøst, og dekker grovt sagt norgeskysten fra Åna-Sira til svenskegrensa.

Hestø er fornøyd med 4-4 ordningen. Fire uker på jobb, og så fire uker hjemme.

– Jeg har jobbet her så lenge at jeg har opplevd dårligere turnus enn den vi har i dag. Men det er klart; jeg skulle gjerne ha fått til en 2-4 løsning. Da tror jeg det hadde blitt enklere å rekruttere folk, sier han.

På 4-4 ordningen jobber de 60 timers uke. 10,5 timer hver dag, noe kortere på lørdager og med fri på søndagene. Når arbeidsdagen er slutt, legger båtene som regel til kai. Dermed kan de som ønsker det ta seg en tur i land. Men de har også en vaktordning, og har du vakt legger det en begrensning på hvor langt unna du kan bevege deg.

Verv

Det er 108 i Kystverket Rederi som er medlemmer i Arbeidsmandsforbundet, og Hestø har ikke akkurat fritidsproblemer de ukene han ikke er på båten. Mye av fritiden går med til å skjøtte vervene han har. For han har ikke bare ett verv. Eller to. På spørsmål om hvor mange verv han har, må han begynne å telle:

– Jeg er tillitsvalgt på båten, og for alle båtene i Kystverket Rederi. Karl S. Olsen er hovedtillitsvalgt, men jeg deler en del oppgaver med ham. I tillegg sitter jeg i Arbeidsmiljøutvalget, utvalg for Inkluderende Arbeidsliv, er AKAN-kontakt, sitter i ansettelsesrådet, er med på kontaktmøter i Kystverket Rederi som er fire ganger i året og er verneombud på min egen båt, oppsummerer han.

Og konkluderer:

– Jeg bruker veldig mye av fritiden min på vervene mine.

Men han bruker ikke bare fritiden. Når han har behov for tid til å skjøtte vervene sine i arbeidstiden, søker han permisjon på jobben etter hovedavtalens bestemmelser.

– Og jeg får fri, sier han.

I skrivende stund er Hestø på LO Stats kartellkonferanse på Gol. Det er tredje gangen han deltar her.

– Jeg er fantastisk takknemlig for at jeg får komme på Kartellkonferansen. Det er mange spennende innlegg her, og man knytter kontakter.

Signalene bekymrer

På Gol har kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner akkurat holdt innledning. På nettet konkluderer Aktuell.no med at den ferske statsråden valgte å gå på gummisåler. Sanner inviterte til dialog, og slo fast at han vil ikke forandre for forandringens skyld.

– Vi skal endre det som kan bli bedre. Den jobben kan ikke vi gjøre alene. Jeg vil at dere skal være med på det, sa Sanner.

Hestø er ikke helt overbevist etter statsrådens tale.

– Sanner hadde lært leksa si, men om jeg helt tror på ordene vet jeg ikke. Det vil gå noen måneder før vi ser hva som skjer, sier han.

For en ting er ordene på Gol. En annen ting er hva Hestø har lest i Regjeringsplattformen til Høyre-Frp-regjeringen. Regjeringen vil blant annet vurdere effektiviseringspotensialet, og «styrke sikkerheten og beredskapen mot utslipp og ulykker til sjøs, blant annet gjennom å styrke Redningsselskapet».

Men at Redningsselskapet skal styrkes, klinger ikke godt i Hestøs ører, dersom det er oljevernberedskapen selskapet skal inn på.

– På den ene siden har vi fått to nye hovedfartøy under den rødgrønne regjeringen, og venter nå på det tredje. På den andre siden vil de blåblå samarbeide mer med andre parter. Det er egentlig rart at ikke Kystverket blir mer sett. Vi jobber inne i fjæresteinene hver dag. Jeg kan ikke se at noen andre har den erfaringen vi har. At det ikke fokuseres mer på oss når det gjelder beredskap. Vi har de aller beste folka oss hos, slår Hestø fast.

Hva som egentlig ligger i Regjeringsplattformens formuleringer er ikke helt klart enda. Men Hestø er redd for at de vil privatisere beredskapsbiten.

– Jeg blir mildt sagt sjokkert hvis de gjør det. Når vi har en sånn fantastisk kompetanse, og vi gjør en fantastisk jobb. Jeg blir ikke bare sjokkert i så fall. Jeg blir sjokkert og lei meg hvis det skjer.

Særavtaleforhandlinger og lønnsoppgjør

Bekymringene til Hestø er litt fram i tid. Men akkurat her og nå er det andre ting som er i fokus. Til våren er det hovedlønnsoppgjør, og han har vært travelt opptatt med tariffkonferanser. Og så skal særavtalen til «Fartøyene Kystverket Rederi» fornyes. Det gikk ikke så bra forrige gang. Etter tre dager med forhandlinger kom ikke partene til enighet.

Hva som skjer dersom partene ikke kommer til enighet til våren heller, vil ikke Hestø forskuttere.

– Jeg vil virkelig tro at vi må få et resultat som er vi fornøyd med denne gangen, slår han fast.

Hestø merker at tidene har endret seg. For en del år tilbake var det ikke noen rekrutteringsproblemer til fartøyene i Kystverket, og det var sjelden at folk sluttet.

– Det har endret seg drastisk. Nå sliter vi med å rekruttere godt kvalifiserte mannskaper, siden vi er veldig spesialiserte på de arbeidene vi gjør.

En del av forklaringen er i følge Hestø at Kystverket nå blant annet konkurrerer med arbeidsplasser i Offshore.

– Og vi klarer ikke å konkurrere på lønn, slår han fast.

I februar er det tariffkonferanse på Sørmarka. Da skal de endelige kravene til vårens tariffoppgjør meisles ut.

– Det vi har sliti med er å få forandra fagarbeiderkoden, 1203. Vi ønsker en høyere ramme, sånn at lønna kan justeres noe. Vi har en god del medlemmer som stanger i toppen av ramma.

Selv tror han at det kan gå mot samordna oppgjør til våren, men er ikke sikker.

– Pensjon er jo en viktig ting. Det er mange som er redde for å få forringa sin pensjon. Dette er en viktig debatt!

Snart er det jul og juleferie. Men nyttårsforsettene til Hestø er allerede klare. Som tillitsvalgt vil han mer ut på båtene til Kystverket Rederi.

– Jeg har reist rundt på båtene og drevet medlemspleie. Men jeg synes ikke jeg har fått gjort dette nok. Derfor er har jeg ett nyttårsforsett, og det er å bli enda bedre på medlemspleie i 2014.

Og dermed blir det flere sjøreiser for havets mann.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse