NHO vil omgå sympatistreikene
Det er ikke streikebryteri om bedriftens egne ansatte utfører losse- og lastearbeid, sier NHO. Transportarbeiderforbundet kaller utspillet en krigserklæring.
NHO mener havnearbeiderne sier fra seg fortrinnsretten til havnearbeid når de sympatistreiker.
Snorre Nicolaisen
res@lomedia.no
NHO argumenterer nemlig med at siden havnearbeiderne streiker, frasier de seg fortrinnsretten til å losse- og laste i havnene hvor det er igangsatt sympatistreiker.
Beredskap
– Dersom den/de fortrinnsrettsberettigede ikke utøver fortrinnsrett kan bedrifter tilsluttet losse- og lasteoverenskomstene etter NHOs syn sette inn egne ansatte uten at dette representerer tariffbrudd eller streikebryteri, skriver NHOs forhandlingsleder Rolf Negård i et brev datert i dag.
Samtidig advarer han om at det ikke vil være utenkelig at det vil komme motaksjoner mot de "nye" losse- og lastearbeiderne.
– Det kan antas at LO og Transportarbeiderforbundet (NTF) har en annen forståelse enn NHO på dette området, og kan komme til å anse det som streikebryteri dersom andre overtar arbeid omfattet av fortrinnsretten under streik. Bedrifter tilsluttet losse- og lasteoverenskomstene som vil tildele losse- og lastearbeid til andre, bør derfor ha beredskap for mottiltak, herunder ulovlige aksjoner, skriver han videre.
Lynforbanna
Utspillet får Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet ti å se rødt.
– Jeg er lynforbanna på NHO som oppfordrer til streikebryteri. Det er sjokkerende at NHO oppfordrer sine medlemsbedrifter til å benytte arbeidstakere til å utføre arbeid som normalt utføres av losse- og lastearbeiderne. NHO setter nå de vanlige spillereglene i arbeidslivet til side. Dette er en ren krigserklæring fra arbeidsgiverne, og vi kommer til å benytte alle lovlige milder for få forhindre dette, tordner Hansen.
Advarer havnene
Han nærmest garanterer at det i tilfelle vil komme reaksjoner mot havnene i Tromsø og Mosjøen.
– Vi vil på det sterkeste advare havneeierne i Tromsø og Mosjøen om å følge NHOs oppfordring. Det vil være oppsiktsvekkende om de støtter opp om streikebryteri. At andre enn de registrerte havneareriderne skal foreta lossing og lasting av skip er også et spørsmål om sikkernhet. Sikkerhet er tydlighevis helt underordnet for NHO. Det synes å være viktigere å knuse havnearbeiderne, men skjer dette må vi håndtere saken som vi gjør med streikebryteri under en vanlig tariffkonflikt, avslutter Roger Hansen.