JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stilluf Karlsen: – Påstandene er feil

Styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen, mener fortrinnsretten slik den praktiseres i dag har overlevd seg selv.
Styreleder for Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen mener praktiseringen av fortrinnsretten for havnearbeiderne står i veien for kontinuerlig drift på havna.

Styreleder for Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen mener praktiseringen av fortrinnsretten for havnearbeiderne står i veien for kontinuerlig drift på havna.

Ørn E. Borgen/Scanpix

Han er mer opptatt av å få kontinuerlig drift på havna, enn å fjerne havnearbeidernes fortrinnsrett.

– Det er feil at jeg er mer opptatt av å fjerne fortrinnsretten enn å effektivisere arbeidet i havnene. Det er bare å se på det vedtaket som ble gjort i forbindelse med det notatet som er lekket til pressen. Der vedtok et enstemmig styre at de støttet administrasjonen i arbeidet med å få kontinuerlig drift på havna. Det er det vi er mest opptatt av, sier Bernt Stilluf Karlsen til Transportarbeideren.

Han er likevel klokkeklar på at punktet i ILO-konvensjon 137 om fortrinnsrett til en bestemt gruppe losse- og lastearbeidere i havnene må bort.

– Den vi har nå er så misbrukt at den er blitt et problem, i den forstand at for å bli registrert havnearbeider må du være medlem i Transportarbeiderforbundet. Det er bare Transportarbeiderforbundets medlemmer som blir registrert som havnearbeidere av Arbeidstilsynet til ILO, sier han.

Stilluf Karlsen er like bestemt på at dagens organisering av arbeidet på havna er en hemsko for å nå kontinuerlig drift.

– Vi kan ikke ha kontinuerlig drift når havnearbeiderne tar lange pauser på dagtid. Skipene ligger der, og godset forsvinner ikke, så da blir arbeidet gjort på tider av døgnet som utløser attraktiv overtid, påstår Stilluf Karlsen.

Han gir likevel ikke havnearbeiderne all skyld for den utviklingen han tror vil komme.

– Det skyldes ikke bare Oslo Losse og Lastekontor, men aktiviteten vil falle hvis vi ikke får opp regularitet og frekvens i skipsleveransene og på grunn av den teknologisk utviklingen, sier han.

Han ser likevel ingen umiddelbar løsning på konflikten på Oslo Havn.

– Vi vil ha kontinuerlig drift, men det fungerer ikke slik nå. Foreløpig ser det ut som det vi går mot en gradvis og langsom utpinging av sjøtransporten, og at kjøperne vil overføre lasten til biler i stedet for. Det har gått for langt, men sånn er det, avslutter Bernt Stillluf Karlsen.

Annonse

Flere saker

Annonse