JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Leder  i Norsk transportarbeiderforbubnd, Roger Hansen, holder appell på aksjonsdagen 27. november i Risavika.

Leder i Norsk transportarbeiderforbubnd, Roger Hansen, holder appell på aksjonsdagen 27. november i Risavika.

Ylva Seiff Berge

Kampen om retten til arbeid

Det går for seg i norske havner om dagen. De organiserte losse- og lastearbeiderne i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) er i konflikt i flere av havnene i Norge. Det er viktig å skille mellom konflikten ved Risavika Terminal ved Stavanger og Holship Norge AS i Drammen, hvor det er krav om å opprette tariffavtale, og situasjonen i Oslo havn, hvor den etablerte tariffavtalen blir angrepet av arbeidsgiverne.


27.01.2014
12:00
21.08.2023 17:14

Frifagbevegelse@lomedia.no

Det er likevel en overordnet sammenheng mellom konfliktene. Arbeidsgiverne kjemper nemlig for å bli kvitt de registrerte (og organiserte) havnearbeiderne, og redusere ILO-konvensjon 137s betydning og virkeområde, og fortrinnsretten til arbeidet som er regulert både i konvensjonen og tariffavtalene. En registrert havnearbeider er en som har sin hovedinntekt fra lossing og lasting. Jeg skal komme tilbake til alle disse konfliktene, men først litt historie:

Løsarbeid

Før i tida var lossing og lasting utelukkende løsarbeid. Sjauerne møtte opp på havna om morgenen. Var det behov for lossing og lasting, hadde de arbeid og lønn den dagen. Var det ikke noe arbeid, hadde de heller ikke lønn.

Siden lossing og lasting var løsarbeid, fikk bryggearbeiderne etter hvert innarbeidet i sine tariffavtaler at de i alle fall skulle ha fortrinnsrett til dette arbeidet. Dette var deres minimumsgaranti for arbeid og inntekt.

FNs arbeidsorganisasjon ILO laget i 1973 sin konvensjon 137. Der ble det slått fast at de registrerte bryggearbeiderne skulle ha fortrinnsrett til lossing og lasting i havnene. Norge ratifiserte denne konvensjonen i 1974 og overlot til partene i arbeidslivet å administrere og sette denne konvensjonen ut i livet.

Organisering

Lossing og lasting er organisert på en annen måte enn andre arbeidsplasser. Bryggearbeiderne er ansatt i losse- og lastekontorer. Disse kontorene administrerer all lossing og lasting i ei havn, og er enten eid av arbeidstakerne, eller av arbeidstakerne og arbeidsgiverne i fellesskap. Der disse kontorene eies i fellesskap, har arbeidsgiverne flertallet i styret og i den komiteen som ansetter losse- og lastearbeidere. Dette er situasjonen blant annet i Oslo havn.

Risavika

Den største konflikten er ved Risavika terminal ved Stavanger. Terminalen har nektet å inngå slik avtale. De vil heller bruke innleide terminalarbeidere fra en oljebase i Risavika samt underbetalte skipsmannskaper til å utføre lossing og lasting. Terminalen betaler heller ikke for arbeidet skipsmannskapene gjør. Bruken av skipsmannskaper til slikt arbeid, kaller vi sosial dumping, og det er i strid med nasjonale og internasjonale tariffavtaler på dette området.

1. november i fjor, satte NTF i verk boikott av Risavika terminal. Vel en måned etterpå, tok vi losse- og lastearbeiderne i Mosjøen og Tromsø havn ut i sympatistreik. Arbeidsgiverne har stevnet oss både for Arbeidsretten og tingretten, de mente boikott er ulovlig. De tapte så det suste i begge rettsinstansene.

Monopol

Arbeidsgiverne påstår at våre tariffavtaler i havnene er ulovlige, at NTFs losse- og lastearbeidere har monopol, og at dette er i strid med EØS-avtalen. Forstå det den som kan. De samme arbeidsgiverne har annethvert år i mange tiår forhandlet om disse tariffavtalene, og undertegnet dem hver gang, senest i 2012. Men i forbindelse med sympatistreiken i Tromsø havn, gjelder plutselig ikke disse påstandene lenger. NHOs forhandlingsdirektør Rolf Nergård sier i et brev til arbeidsgiverne i havna at losse- og lastearbeiderne ikke har monopol på lossing og lasting, kun fortrinnsrett. Dette bruker NHO naturligvis som begrunnelse for å kunne sette inn streikebrytere i havna under streiken. Snakk om å snu kappa etter vinden!

Holship

Også i Drammen kjemper vi for å opprette tariffavtale for lossing og lasting med Holship AS, og NTF har varslet boikott av selskapet. De vil heller bruke sine egne ansatte som er organisert i Arbeidsmandsforbundet til lossing og lasting. Dette er renholdere som er ansatt for å rengjøre fruktkasser.

I begynnelsen av januar, var det rettssak i Drammen tingrett om denne boikotten. Der klarte arbeidsgiverne ikke å dokumentere en eneste av påstandene de framførte verken om monopol, ulovlig tariffavtale, eller organisasjonstvang.

Oslo havn

Konflikten i Oslo havn er annerledes. Der har vi tariffavtale, men arbeidsgiverne prøver å sabotere avtalen og trakassere havnearbeiderne på en måte som en ikke har sett i norsk arbeidsliv på denne siden av siste verdenskrig. I desember i 2012 vedtok havnestyret et hemmelig strateginotat der de beskriver hvordan de sammen med arbeidsgiverne skal gå fram for å kvitte seg med havnearbeiderne i forbindelse med at havna skal privatiseres. Der beskrives alt fra mediepåvirkning til obstruksjon av havnearbeiderne.

Det har haglet med usanne påstander om havnearbeiderne i Oslo havn, og mange medier har dessverre ukritisk gjengitt disse påstandene. Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo havn, har kalt losse- og lastearbeiderne for late, overbetalte gammelkommunister! Han påstår at de tjener 605 000 i året, og har verdens dyreste lunsj. Karlsen hadde nok sølt mye Møllers tran i kalkulatoren da han fant ut årslønna til havnearbeiderne. De godkjente regnskapene viser at de har ei gjennomsnittlig årslønn på 537 000 inklusive feriepenger. Med ei grunnlønn på vel 330 000, kan en selv tenke seg hvor mye overtid og ulempetillegg som skal til for å oppnå selv denne årslønna.

Matpause

«Verdens dyreste lunsj» er kanskje den største bløffen. Losse- og lastearbeiderne i Oslo havn blir beskyldt for å stoppe arbeidet i havna et antall ganger i døgnet for å ha matpause sammen. Sannheten er at arbeiderne flere ganger har foreslått hvordan man kan få til kontinuerlig drift, også i matpausene. Men det innebærer at man må ansette flere losse- og lastearbeidere slik at dette arbeidet kan foregå på forsvarlig vis. Et arbeidslag på havna består i dag av tre losse- og lastearbeidere og en kranfører. Det kan nevnes at det for tida er 38 kranførere og 37 losse- og lastearbeidere i Oslo havn. Arbeidsgiverne vil naturligvis ikke ansette flere, de har jo bestemt seg for å kvitte seg med losse- og lastearbeiderne.

Retten til arbeid

Konfliktene i norske havner er i bunn og grunn en kamp om retten til arbeid. Alle andre fast ansatte arbeidstakere i Norge har en slik rett. Tenk om sjefen din en dag kommer til deg og sier at du trenger ikke å møte på jobben den neste uka, for han har funnet en som kan gjøre jobben din mye billigere. Hvem ville godtatt noe slik? Arbeidsgiverne skal få erfare at Norsk Transportarbeiderforbund kommer til å slåss for denne retten — i årevis om det må til.

Bjørn Sandnes,
Informasjons- og utredningsansvarlig i
Norsk Transportarbeiderforbund

Arbeidsgiverne kjemper for å bli kvitt de registrerte (og organiserte) havnearbeiderne.

27.01.2014
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker