JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busstreik avverget

Det blir ingen busstreik. Meklingsforslag gir sjåførene 6 kroner i timen i lønnstillegg, men Fagforbundet mener det er for lite og vil ikke anbefale medlemmene å stemme ja.
Roger Hansen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund (til venstre) og administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange er fornøyd med ny tariffavtale for buss-sektoren. Sju timer på overtid, kunne de to presentere resultatet hos Riksmekleren.

Roger Hansen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund (til venstre) og administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange er fornøyd med ny tariffavtale for buss-sektoren. Sju timer på overtid, kunne de to presentere resultatet hos Riksmekleren.

Roy Ervin Solstad

einar.fjellvik@lomedia.no

I følge forhandlingspartene vil meklingsforslaget som ble lagt fram klokka sju i dag morges bety at lønnsnivået til sjåførene løftes til 98 % av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det var likevel ikke nok for Fagforbundet:

- Kravene knyttet til arbeidshverdagen ga ikke konkrete resultater. Vi er også fortsatt for langt unna gjennomsnittet i industrien. Helheten i resultatet anser vi ikke som bra nok til å kunne anbefale det, sier forbundets representant i forhandlingene, Stein Guldbrandsen.

Alle de øvrige forbundene som er involvert i dette lønnsoppgjøret, Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet, har imidlertid anbefalt meklerens forslag, som nå sendes ut til uravstemning.

Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, som har vært arbeidstakernes forhandlingsleder i dette oppgjøret frykter ikke et nei i uravstemningen:

– Frontfaget fikk to kroner mer i timen. Vi får seks kroner mer bare i år. Dette kommer til å bli ja, smiler han i en samtale med fagbladet Transportarbeideren like etter at meklingsforslaget ble klart.

Seks kroner mer i timen

Hovedinnholdet i meklingsforslaget er:

• Et generelt lønnstillegg på 4 kroner i timen til alle fra 1. april.

• Ansatte med fagbrev får ei krone ekstra fra 1. april.

• Ytterligere 2 kroner i timen til alle fra 1. oktober.

• Neste år får alle i bussbransjen et ekstra tillegg på 2 kroner i timen – i tillegg til det som måtte bli avtalt under mellomoppgjøret neste år.

- Med tillegget vi får neste år, kommer vi samlet ut med et resultat som ligger nærmere gjennomsnittlig industriarbeiderlønn enn etter oppgjøret i 2012, sier Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen.

I bussbransjeavtalen som ble inngått i 2007, heter det at sjåførene lønn skal «heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn».

Veldig nær konflikt

Jernbaneforbundets leder, Kjell Atle Brunborg, mener nattrens resultat vil bety mye for forbundets medlemmer, siden veldig mange av dem har fagbrev.

– Vi var særdeles nær en konflikt i natt, men da vi fikk på plass de to kronene fra 1. oktober løste det seg. Da endte vi på rundt 98 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og dermed innfridde vi det som er viktigst. Det har stått på penger hele tiden, sier han til fagbladet Aktuell.

Kompetanseprofil.

Både Hansen og Yrkestrafikkforbundets Svein Furøy understreker også at resultatet vil gjøre det lettere for sjåførene å ta fagbrev fordi arbeidsgiverne heretter skal dekke alle utgiftene.

Innenfor rammen

Også Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport var en glad mann da en streik ble avverget.

– Det er to ting som gjør at jeg er fornøyd. For det første at vi unngikk en streik i bussbransjen, men også at vi har holdt oss innenfor rammen av frontfaget på 3,3 prosent, sier Stordrange.

Emneord: tariffspekter-2014

Bussoppgjøret:

Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.

Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.

De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.

Hadde ikke meklingen ført fram var det varslet busstreik fra i dag. Den ville lammet busstrafikken i Rogaland og Hordaland, samt deler av Hedmark, Oppland, Agder og Telemark.

Resultatet:

Meklingsforslaget LO Stat - Spekter

Meklingsforslaget Transportarbeiderforbundet - NHO Transport

Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - NHO Transport

Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - Spekter

Tidligere artikler:

Fare for busstreik fra mandag (25.04.2014)

Her kan bussene stå fra mandag (22.04.2014)

Bussoppgjøret til mekling (11.04.2014)

Warning
Annonse
Annonse

Bussoppgjøret:

Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.

Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.

De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.

Hadde ikke meklingen ført fram var det varslet busstreik fra i dag. Den ville lammet busstrafikken i Rogaland og Hordaland, samt deler av Hedmark, Oppland, Agder og Telemark.

Resultatet:

Meklingsforslaget LO Stat - Spekter

Meklingsforslaget Transportarbeiderforbundet - NHO Transport

Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - NHO Transport

Meklingsforslaget Yrkestrafikkforbundet - Spekter

Tidligere artikler:

Fare for busstreik fra mandag (25.04.2014)

Her kan bussene stå fra mandag (22.04.2014)

Bussoppgjøret til mekling (11.04.2014)