Holship-boikott i lagmannsretten
Har Transportarbeiderforbundet lov til å iverksette boikott og blokade av Holship i Drammen i kampen for å få selskapet til underskrive tariffavtale. Det skal Borgarting lagmannsrett avgjøre.
Borgarting lagmannsrett behandler lovligheten av boikott av Holship i Drammen. Fra venstre advokat for LO, Christopher Hansteen, første nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen og LO-advokat Lorents Nagehus.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Utgangspunktet er ganske enkelt. Siden i fjor vår har det danskeide selskapet Holship i Drammen ønsket å bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet til å losse og laste skipene som kommer inn til deres kai. Transportarbeiderforbundet krever at Holship skriver tariffavtale med dem, siden en ILO-konvensjon Norge har ratifisert sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til denne typen arbeid. De registrerte havnearbeiderne er tilknyttet administrasjonskontoret for Drammen Havn, og havnearbeidere i vanlige, offentlige havner er Transportarbeiderforbundets tariffområde.
Blokade
Siden Holship nekter både å undertegne en tariffavtale med NTF, og heller ikke vil benytte de registrerte havnearbeiderne, har NTF ønsket å boikotte Holship ved å blokkere for lossing og lasting av skip som skal til eller fra Holship med gods. Da saken var oppe i Drammen Tingrett sist vinter fikk Transportarbeiderforbundet fullt medhold, Holship og deres organisasjon, Bedriftsforbundet, anket.
Det er den ankesaken som behandles i Borgarting Lagmannsrett i Oslo denne uka.
NHO-støtte
Holship og Bedriftsforbundet er de samme som har tatt klaget Norge inn for Europarådets sosialkomite fordi de hevder det er organisasjonstvang i norske havner, og at alle som jobber i havnene blir tvunget til å være medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Her har regjeringsadvokaten og sammenslutningen av europeiske fagforeninger gitt Norge full støtte i at det ikke finnes slik organisasjonstvang. Støtte for kravet om tariffavtale overfor Holship får faktisk Transportarbeiderforbundet fra svært uventet hold.
Både i rettssaken i vinter og ankesaken denne uken, har NHO sagt at dersom Holship var en NHO-bedrift, ville de måtte underskrive en tariffavtale med NTF.
Vil gå videre
Det er satt av fire dager til behandling av saken, og avslutningsprosedyrene skjer etter planen i morgen, fredag. En dom er ventet i løpet av første halvdel av september, men ingen av partene vil gi seg om de skulle tape i lagmannsretten.
Både NTF og Holship har nemlig varslet at de vil ta saken så langt som overhodet mulig for å få prøvd sin sak.
Dette er saken
• Våren 2013 slutter Holship i Drammen å bestille havnearbeidere fra administrasjonskontoret for Drammen Havn til lossing og lasting av skip. De vil heller bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet.
• Norsk Transportarbeiderforbund krever at Holship underskriver tariffavtale i henhold til ILO-konvensjon 137 som sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til lossing og lasting.
• Holship nekter fremdeles, og NTF varsler boikott.
• Lovligheten av boikotten behandles av Drammen tingrett i januar 2014. I mars kommer dommen som gir NTF fullt medhold.
• Holship anker, men NTF gjennomfører boikott likevel.
• Holship krever midlertidig forføyning inntil saken har vært til behandling i lagmannsretten, og Borgarting lagmannsrett innvilger den midlertidige forføyningen. Det betyr at NTF nektes å boikotte Holship.
• Den 19. august starter ankesaken i Borgarting lagmannsrett.
• Det er satt av fire dager til rettssaken.
• Dom er ventet første halvdel av september.
Flere saker
Dette er saken
• Våren 2013 slutter Holship i Drammen å bestille havnearbeidere fra administrasjonskontoret for Drammen Havn til lossing og lasting av skip. De vil heller bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet.
• Norsk Transportarbeiderforbund krever at Holship underskriver tariffavtale i henhold til ILO-konvensjon 137 som sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til lossing og lasting.
• Holship nekter fremdeles, og NTF varsler boikott.
• Lovligheten av boikotten behandles av Drammen tingrett i januar 2014. I mars kommer dommen som gir NTF fullt medhold.
• Holship anker, men NTF gjennomfører boikott likevel.
• Holship krever midlertidig forføyning inntil saken har vært til behandling i lagmannsretten, og Borgarting lagmannsrett innvilger den midlertidige forføyningen. Det betyr at NTF nektes å boikotte Holship.
• Den 19. august starter ankesaken i Borgarting lagmannsrett.
• Det er satt av fire dager til rettssaken.
• Dom er ventet første halvdel av september.