Transport vant – igjen
Borgarting lagmannsrett ga Transportarbeiderforbundet grønt lys for å bruke boikott for å tvinge Holship i Drammen til å respektere havnearbeidernes fortrinnsrett til laste- og lossearbeid.
Drammensfirmaet Holship fikk ikke lagmannsretten med på at blokadeaksjonen klubbleder Tommy Mangrud og hde registrerte havnearbeiderne i Drammen har gjennomført var ulovlige.
Roy Ervin Solstad
torgny@lomedia.no
– Vi vant som ventet, alt annet hadde overrasket meg, sier nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen etter at Borgarting lagmannsrett har gitt forbundet medhold i saken mot Holship Norge.
Saken har dreid seg om Holship har lov til å laste og losse eller om havnearbeiderne i Drammen havn har fortrinnsrett til dette arbeidet. Et undersak har vært om Transportarbeiderforbundet har lov til å gjennomføre blokade når Holship forsøker å losse og laste skip med egne ansatte. I forbindelse med lagrettsbehandlingen la retten ned et midlertidig forbud mot blokade. Det forbudet er nå opphevet.
Last ned: Hele dommen fra Borgarting lagmannsrett (pdf)
Enstemmig
– Blokade er det eneste virkemiddelet havnearbeiderne har, en streik ville bare rammet andre. Derfor er det naturlig at dette ble utfallet, sier Johnsen.
Dommen var enstemmig og siden Holship tapte saken fullstendig må de også betale Transportarbeiderforbundets saksomkostninger på over 450.000 kroner.
Holships advokat var Nicolay Skarning. Det har ikke lykkes oss å få kontakt med ham etter at dommen ble kjent.
Holship-saken føyer seg inn i en rekke saker om havnearbeidernes fortrinnsrett. Tidligere har Transportarbeiderforbundet vunnet en sak i Sola havn, og nå har de vunnet både tingretten og lagmannsretten. De har også vunnet den første tilsvarende saken i Rissavika. Der har NHO anket til lagmannsretten. Den saken kommer opp for retten i januar neste år.
– Denne dommen må bety at NHO har et trangere farvann å bevege seg i, sier Johnsen.
Flere saker
Det blir ikke store feiringen for rettstvistene står i kø for Transport. Neste uke er det arbeidsrettssak om tvisten i Oslo havn. Det gjelder tolkningen av hva som menes med uttrykket «bedriftens eget anlegg» i tariffavtalene for havnearbeidere.
Bestemmelsene var opprinnelig ment for industribedrifter med egen kai. I Oslo havn forsøker de å få det til å være at containerhavna er en egen bedrift, og de kan benytte seg av egne ansatte og ikke slippe til havnearbeiderne.
I oktober er det ny runde i retten. Da skal Transportarbeiderforbundet i retten i Tromsø om streikebryteri.
Dette er saken
• Våren 2013 slutter Holship i Drammen å bestille havnearbeidere fra administrasjonskontoret for Drammen Havn til lossing og lasting av skip. De vil heller bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet.
• Norsk Transportarbeiderforbund krever at Holship underskriver tariffavtale i henhold til ILO-konvensjon 137 som sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til lossing og lasting.
• Holship nekter fremdeles, og NTF varsler boikott.
• Lovligheten av boikotten behandles av Drammen tingrett i januar 2014. I mars kommer dommen som gir NTF fullt medhold.
• Holship anker, men NTF gjennomfører boikott likevel.
• Holship krever midlertidig forføyning inntil saken har vært til behandling i lagmannsretten, og Borgarting lagmannsrett innvilger den midlertidige forføyningen. Det betyr at NTF nektes å boikotte Holship.
• 19. august startet Borgarting lagmannsrett behandlingen av ankesaken. I dag ble dommen offentliggjort.
Tidligere artikler:
Holship-boikott i lagmannsretten (21.08.2014)
Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15.05.2014)
Lagmannsretten stopper nye havneblokader i Drammen (14.05.2014)
Ny blokade på Drammen havn i morges (14.05.2014)
Bare tariffavtalen manglet (26.04.2014)
Varsler boikott mot Holship (04.04.2014)
Holship-boikott er lovlig (20.03.2014)
Kampen om retten til arbeid (kronikk27.01.2014)
Holship-dom om te-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15.01.2014)
Nok en rettsrunde i Drammen havn(13.01.2014)
Vant fram etter blokade (05.04.2013)
Flere saker
Dette er saken
• Våren 2013 slutter Holship i Drammen å bestille havnearbeidere fra administrasjonskontoret for Drammen Havn til lossing og lasting av skip. De vil heller bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet.
• Norsk Transportarbeiderforbund krever at Holship underskriver tariffavtale i henhold til ILO-konvensjon 137 som sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til lossing og lasting.
• Holship nekter fremdeles, og NTF varsler boikott.
• Lovligheten av boikotten behandles av Drammen tingrett i januar 2014. I mars kommer dommen som gir NTF fullt medhold.
• Holship anker, men NTF gjennomfører boikott likevel.
• Holship krever midlertidig forføyning inntil saken har vært til behandling i lagmannsretten, og Borgarting lagmannsrett innvilger den midlertidige forføyningen. Det betyr at NTF nektes å boikotte Holship.
• 19. august startet Borgarting lagmannsrett behandlingen av ankesaken. I dag ble dommen offentliggjort.
Tidligere artikler:
Holship-boikott i lagmannsretten (21.08.2014)
Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15.05.2014)
Lagmannsretten stopper nye havneblokader i Drammen (14.05.2014)
Ny blokade på Drammen havn i morges (14.05.2014)
Bare tariffavtalen manglet (26.04.2014)
Varsler boikott mot Holship (04.04.2014)
Holship-boikott er lovlig (20.03.2014)
Kampen om retten til arbeid (kronikk27.01.2014)
Holship-dom om te-tre uker (21.01.2014)
Raser mot Holship (15.01.2014)
Nok en rettsrunde i Drammen havn(13.01.2014)
Vant fram etter blokade (05.04.2013)