JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport: – Svikter godsbilsjåførene

Ikke en eneste krone er øremerket i statsbudsjettet til bygging av flere døgnhvileplasser for godsbilsjåførene. Det får Transportarbeiderforbundet til å rase.
Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen er skuffet over at regjeringen ikke har foreslått å sette av penger til bygging av døgnhvileplasser for tungtransporten i budsjettet for 2015.

Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen er skuffet over at regjeringen ikke har foreslått å sette av penger til bygging av døgnhvileplasser for tungtransporten i budsjettet for 2015.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Regjeringen har pratet om at de er veldig bekymret for godsbilsjåførene, men forslaget til statsbudsjett speiler ikke den bekymringen, sier Roger Hansen til Transportarbeideren.

Stort behov

Riktignok blir behovet for flere døgnhvileplasser der sjåførene kan få tatt sin pålagte hviletid beskrevet i budsjettforslaget, men det er ikke avsatt penger til å øke antallet fra dagens 15 døgnhvileplasser til 80 som er behovet.

– Dette er et svært viktig tiltak for langtransportsjåførene. Jeg hadde forventet en mer offensiv satsing med konkrete mål på hvor mange nye døgnhvileplasser som skulle bygges i 2015. At regjeringen ikke kommer med penger, gjør at de svikter godsbilsjåførene. Nå vil det gå lang tid før vi har dekket behovet, fortsetter Hansen.

Må påvirke

NTF-lederen sier at forbundet både vil ta opp sine synspunkter gjennom LO, men også prøve å påvirke politikerne direkte før budsjettet for 2015 skal vedtas i desember.

– Vi må bruke tid på Stortinget og snakke med politikerne der for å få et mer offensivt forslag på dette punktet. Vi utelukker heller ikke at vi kommer til å be om et møte med den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet, påpeker Hansen.

Noe positivt

Han er heller ikke fornøyd med at det er satt av 200 millioner kroner mindre til rassikring enn for 2014, men ser heller ingen grunn til å være negativ til hele budsjettet.

– Det er bra at totalramma for samferdselsdepartementet er økt. Det samme med vedlikeholdet av veiene, men der er behovet bunnløst. Det samme gjelder økningen til kollektivtrafikken. Den kunne også vært større, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.

Les mer:

Mer om forslaget til statsbudsjett for 2015 på vår budsjettside.

Statsbudsjettet om hvileplasser for tungtransporten

For å kunne avvikle tungtransporten på en effektiv og sikker måte er det viktig å legge til rette for at kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan overholdes. Dette ivaretas bl.a. gjennom døgnhvileplas-ser for tungtransporten.

Det er for få døgnhvileplasser langs norske veger, og ikke alle har tilfredsstillende kvalitet ut fra de krav som er stilt til slike plasser.

I Nasjonal transportplan 2014–2023 er det lagt opp til å bygge 35 døgnhvileplasser i løpet av hele tiårsperioden. Ved behandling av stortingsmeldingen uttalte et flertall i transport- og kommunikasjonskomitéen at målet om å bygge 35 døgnhvileplasser i tiårsperioden er for lavt, og at antallet bør økes til om lag 80, bl.a. ved å legge til rette for samarbeid mellom det offentlige og private aktører, jf. Innst. 450 S (2012–2013).

Statens vegvesen har forsøkt å etablere flere døgnhvileplasser gjennom direkte forhandlinger om mindre tilskudd til eiere av servicetilbud langs riksvegnettet. En slik løsning har vist seg vanskelig å få til i praksis. Etaten har utarbeidet et nytt opplegg der Statens vegvesen betaler en årlig leie for etablering og drift av private døgnhvileplasser. Denne tilnærmingen er prøvd ut, men viser seg å være forholdsvis kostnadskrevende. Løsningen der Statens vegvesen betaler et årlig bidrag vil likevel bli benyttet ved etableringer framover i tillegg til døgnhvileplasser som bygges og finansieres over Statens vegvesens investeringsbudsjett. Målet vil være å utvikle det nødvendige antall døgnhvileplasser innen 2024. Dette vil være i størrelsesorden 65–75 døgnhvileplasser. Regjeringen vil legge fram status i arbeidet med døgnhvilplasser og videre utbyggingsplaner ved neste rullering av Nasjonal transportplan.

Samferdselsdepartementet mener det kan være grunn for å gjennomgå kravene til døgnhvileplasser for å vurdere om disse er for rigide.

Samferdselsdepartementet har i 2014 initiert samarbeid med bensinstasjonsbransjen for å legge til rette for samarbeid rundt etablering av døgnhvileplasser. I tillegg er det oppnevnt en nasjonal koordinator for døgnhvileplasser i Vegdirektoratet, som bl.a. vil lette bransjens kontakt med Statens vegvesen.

(Kilde: regjeringen.no)

Jeg hadde forventet en mer offensiv satsing med konkrete mål på hvor mange nye døgnhvileplasser som skulle bygges i 2015.

Roger Hansen, NTF

Warning
Annonse
Annonse

Les mer:

Mer om forslaget til statsbudsjett for 2015 på vår budsjettside.

Statsbudsjettet om hvileplasser for tungtransporten

For å kunne avvikle tungtransporten på en effektiv og sikker måte er det viktig å legge til rette for at kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan overholdes. Dette ivaretas bl.a. gjennom døgnhvileplas-ser for tungtransporten.

Det er for få døgnhvileplasser langs norske veger, og ikke alle har tilfredsstillende kvalitet ut fra de krav som er stilt til slike plasser.

I Nasjonal transportplan 2014–2023 er det lagt opp til å bygge 35 døgnhvileplasser i løpet av hele tiårsperioden. Ved behandling av stortingsmeldingen uttalte et flertall i transport- og kommunikasjonskomitéen at målet om å bygge 35 døgnhvileplasser i tiårsperioden er for lavt, og at antallet bør økes til om lag 80, bl.a. ved å legge til rette for samarbeid mellom det offentlige og private aktører, jf. Innst. 450 S (2012–2013).

Statens vegvesen har forsøkt å etablere flere døgnhvileplasser gjennom direkte forhandlinger om mindre tilskudd til eiere av servicetilbud langs riksvegnettet. En slik løsning har vist seg vanskelig å få til i praksis. Etaten har utarbeidet et nytt opplegg der Statens vegvesen betaler en årlig leie for etablering og drift av private døgnhvileplasser. Denne tilnærmingen er prøvd ut, men viser seg å være forholdsvis kostnadskrevende. Løsningen der Statens vegvesen betaler et årlig bidrag vil likevel bli benyttet ved etableringer framover i tillegg til døgnhvileplasser som bygges og finansieres over Statens vegvesens investeringsbudsjett. Målet vil være å utvikle det nødvendige antall døgnhvileplasser innen 2024. Dette vil være i størrelsesorden 65–75 døgnhvileplasser. Regjeringen vil legge fram status i arbeidet med døgnhvilplasser og videre utbyggingsplaner ved neste rullering av Nasjonal transportplan.

Samferdselsdepartementet mener det kan være grunn for å gjennomgå kravene til døgnhvileplasser for å vurdere om disse er for rigide.

Samferdselsdepartementet har i 2014 initiert samarbeid med bensinstasjonsbransjen for å legge til rette for samarbeid rundt etablering av døgnhvileplasser. I tillegg er det oppnevnt en nasjonal koordinator for døgnhvileplasser i Vegdirektoratet, som bl.a. vil lette bransjens kontakt med Statens vegvesen.

(Kilde: regjeringen.no)