JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport tapte havnesak i Arbeidsretten

– Helt uforståelig, mener forbundets nestleder.
Lars Morten Johnsen, 1. nestleder Norsk Transportarbeiderforbund er svært skuffet over dommen i Arbeidsretten.

Lars Morten Johnsen, 1. nestleder Norsk Transportarbeiderforbund er svært skuffet over dommen i Arbeidsretten.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Dette undergraver både tariffavtalen og ILO-konvensjonen som beskytter havnearbeiderne, sa en oppgitt Lars M. Johnsen, 1. nestleder i NTF, like etter at dommen ble kunngjort i dag.

Spørsmålet Arbeidsretten skulle avgjøre var en tvist om fortolkningen av Rammeavtalen for losse- og lastearbeid. I tariffavtalen heter det at "For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn - utenlandsk havn eller omvendt, skal losse- og lastearbeidet utføres av losse- og lastearbeidere. Unntatt er all lossing og lasting ved bedriftens egne anlegg hvor bedriftens egne folk anvendes til lossing eller lasting."

Lyn fra klar himmel

Det er den siste setningen det har vært uenighet om. Transportarbeiderforbundet har hevdet at unntaket gjelder bedrifter der lossingen og lastingen skjer i forbindelse med bedriftens produksjon, mens NHO på sin side har ment at dersom det er private selskaper som driver godshåndteringen på kaia, kan de benytte egne ansatte. Uavhengig av om bedriften driver produksjon, eller kun driver godshåndtering.

– Alt som ble sagt i retten talte til vår favør, så dette kom som lyn fra klar himmel, sier en svært skuffet Lars Morten Johnsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet til Transportarbeideren.

LAST NED: arbeidsrettens dom i sin helhet (pdf)

Enstemmig

I den enstemmige dommen står det at "Unntaket gjelder etter sin ordlyd både bedrifter som disponerer havneområder hvor det losses og lastes produkter fra egen produksjon, og bedrifter som losser og laster som ledd i alminnelig godshåndtering i havn som bedriften har eksklusiv rådighet over."

– Jeg kan ikke skjønne hvor Arbeidsretten har vært, for dette utvider unntaket i tariffavtalen til de grader, ogt undergraver både tariffavtalen og ILO-konvensjonen. Dette er forferdelig skuffende, og helt uforståelig ut fra det som kom fra i retten om den praksisen som har vært fulgt opp til nå, sukker Johnsen oppgitt.

Ingen LO-innsigelser

At dommen er enstemmig overrasker også NTF-nestlederen.

– Det sitter to fra LO som medlemmer i Arbeidsretten, så det er veldig merkelig at dommen er enstemmig. Etter det jeg har sett til nå, er det ikke en eneste merknad som har gått i vår favør. Heller ikke fra medlemmene utpekt av LO, påpeker han.

Ny tariffavtale

Konklusjonen til Arbeidsretten er nemlig helt klar. "Arbeidsretten må på grunnlag av ordlyd, tariffpraksis og reelle hensyn konkludere med at det ikke kan avsies dom i samsvar med påstanden. Dette gjelder særlig når partene har lagt opp saken slik at redegjørelsen for praksis har vært generell og i liten grad dokumentert. Mens unntaksregelen på den ene siden klart omfatter bedrifter og virksomheter som er angitt i saksøkers påstand punkt 1, er det på den annen side ikke holdepunkter for den absolutte avgrensningen i påstandens punkt 2. Kriteriene som oppstilles i påstandens punkt 2 er dessuten uklare. Det er tariffpartene, og ikke Arbeidsretten, som må trekke den nærmere grensen for unntaksregelen."

I og med at dommen fra Arbeidsretten ikke kan ankes, utelukker ikke Johnsen at en mer konkret unntaksbestemmelse må på plass i fremtidige tariffavtaler.

– Det må vi vurdere, for om man skal ta Arbeidsretten på ordet, vil dette unntaket bety at det ikke vil bli mange havner igjen som kan omfattes av tariffavtalen, sier Hansen.

Ny praksis

Dommen vil ifølge Johnsen bety at mengden arbeid for de registrerte havnearbeiderne kan bli langt mindre framover.

– Vi vil bli presset ut i og med at NHO har vunnet fram med en helt ny fortolkning i Arbeidsretten, men vi mener fortsatt at skipet ikke er bedriftens eget anlegg, så der trengs det registrerte havnearbeidere, sier Lars Morten Johnsen i NTF.

Viktige avklaringer

I NHO Logistikk og Transport er naturlig nok stemningen mer positiv. Viseadminsitrerende direktør, Thor Chr. Hansteen er godt fornøyd.

– Dommen gir grunnlag for en forståelse av tariffavtalen som er i samsvar med nåtidens behov. Dommen gir også viktige avklaringer, sier Hansteen.

Det gjelder blant annet at dommen er generell og tar for seg rammeavtalen som sådan, ikke bare forståelsen i forhold til en spesiell havn.

– I tillegg sier dommen at en bedrift ikke kan begrenses til en produksjonsbedrift, slik NTF har hevdet, og at det avgjørende for om en havn er privat, er at den har en eksklusiv bruksrett, ikke hva slags eierskap den har, fortsetter han.

Vil samarbeide

Hansteen peker på at dommen også avklarer at kontainerterminaler og andre godsterminaler heretter vil kunne omfattes av unntaksbestemmelsen, hvis de har eksklusiv bruksrett til havnene.

– Det er positivt i forhold til arbeidet med å etablere moderne terminalselskaper, og jeg håper at vi i samarbeid med NTF kan få til effektive havneterminaler, sier han.

Like overrasket over dommen som Lars Morten Johnsen, er han imidlertid ikke.

– Nei, det var jo dette vi håpet på, sier Thor Chr. Hansteen til Transportarbeideren.

Vil ikke kommentere

Transportarbeideren har vært i kontakt med både Tove Stangnes og Kjell Bjørndalen som var LOs medlemmer i Arbeidsretten i denne saken, men ingen av dem ønsker å uttale seg.

– Arbeidsrettens medlemmer har ikke som vane å kommentere. Alle henvendelser må tas med arbeidsrettens leder, Jakob Wahl, skriver Stangnes i en sms til Transportarbeideren.

Heller ikke Bjørndalen er særlig snakkesalig.

– Jeg ønsker ikke å kommentere noe utover det som står i dommen, sier Kjell Bjørndalen.

Stridens kjerne

Paragraf 2, punkt 1. For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn - utenlandsk havn eller omvendt, skal losse- og lastearbeidet utføres av losse- og lastearbeidere. Unntatt er all lossing og lasting ved bedriftens egne anlegg hvor bedriftens egne folk anvendes til lossing eller lasting.

Tidligere saker:

KOMMENTAR: Dommedag (7. oktober 2014)

KOMMENTAR: Et fabelaktig show (19. september 2014)

– Hvis NHO vinner dette, er det over og ut (18. september 2014)

Arbeidsretten vil tolke avtalen til havnearbeiderne (26. juni 2014)

Annonse
Annonse

Stridens kjerne

Paragraf 2, punkt 1. For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn - utenlandsk havn eller omvendt, skal losse- og lastearbeidet utføres av losse- og lastearbeidere. Unntatt er all lossing og lasting ved bedriftens egne anlegg hvor bedriftens egne folk anvendes til lossing eller lasting.

Tidligere saker:

KOMMENTAR: Dommedag (7. oktober 2014)

KOMMENTAR: Et fabelaktig show (19. september 2014)

– Hvis NHO vinner dette, er det over og ut (18. september 2014)

Arbeidsretten vil tolke avtalen til havnearbeiderne (26. juni 2014)