JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre haxi?

Haxi er en uskyldig app som organiserer «kompiskjøring», mener gründerne bak app'en. Organisert svart arbeid, mener Transportarbeiderforbundet. Vi testet tjenesten.
TOPP STEMNING: Det ble faktisk ganske hyggelig etterhvert. Er du på utkikk etter en venn, så velg heller en haxi istedenfor en taxi.

TOPP STEMNING: Det ble faktisk ganske hyggelig etterhvert. Er du på utkikk etter en venn, så velg heller en haxi istedenfor en taxi.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

«Hei kjører du haxi i dag?»

«Hvor skal du?»

«Torshov til Oslo Majorstua for å hente noe så videre ned til sentrum»

«kl?»

«Halv ti?»

«Etter 10.30, slitasje på bilen 600»

SMS-utveksling en mandag morgen. Slik startet arbeidsdagen. Målet var å finne ut om haxi-sjåfører forventer penger når de kjører folk, noe denne sjåføren åpenbart gjorde. Ifølge gründeren av Haxi-appen, Aleksander Sønder, driver de bare med formidling av kompiskjøring. Dette er tull, mener Norsk transportarbeiderforbund.

– Haxi er pirattaxivirksomhet satt i system, sier forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen.

Mange sms-er

Nå ble det ikke noen tur fra Torshov til Majorstua likevel. Han ville ikke vente mens jeg hentet saker.

Etter over 40 sms-meldinger fram og tilbake ble vi enige om en tur fra Oslo til Gardemoen flyplass. 700 skulle det koste meg på grunn av slitasje, bensin og bom. I løpet av dialogen, på sms, måtte jeg avkrefte at jeg jobbet for politiet og NRK og oppgi fullt navn. Vi kom endelig fram til at jeg måtte ha en haxi senest 12.30, flyet mitt gikk 14.15.

Klokka 09.40 får jeg en ny sms: «Vær klar om fem minutter».

10.30 ringer han. Kom ut nå. Jeg følte meg som en bikkje, men hva gjør man ikke for jobben.

På gata var det ingen haxi. Det tikker inn en ny SMS: «står ved Oslo City g sport». Altså 400 meter unna jobben. Jeg var allerede svett.

Enkelt å bestille

Det er vanligvis ikke så vanskelig å bestille tur, jeg var av den mistenksomme typen fikk jeg høre. Og fordi jeg var av den mistenksomme typen, skulle han kjøre meg hvis jeg fylte på tanken hans og betalte for bensinen selv, slik at han gikk fri for svarte penger.

En liten kroppsvisitering måtte til før turen var igang. Jeg var jo av den mistenksomme typen.

– Jeg kjører vanligvis ikke i hverdagene. Det er bare i helgene. Og da for å fylle opp tanken min, bedyrer «Marius» som er fysikkstudent på Blindern, ifølge ham selv.

– Jeg kjører ikke svart, tar aldri imot penger. Jeg kjører bare hvis jeg skal samme vei. Jeg vet om mange som kjører for penger, men jeg er ærlig og tar bare bensin. Det er i helgene man kjører, da er det trafikk og mer å tjene. I hverdagene er det helt stille, og vi stjeler ikke kunder fra taxiene, sier «Marius».

– Så de andre kjører svart, mens du kjører bare når tanken er tom, så passasjeren kan fylle opp tanken?

– Nemlig.

– Og nå skulle du tilfeldigvis til Gardemoen?

– Nemlig.

– Men det koster ikke 700 kroner i bensin fra Oslo til Gardemoen?

– Nemlig. Jeg kjører jo ikke for moro skyld, og du er ikke min kompis.

Teknologibedrift

Selv om «Marius» innrømmer at han kjører for å tjene bensinpenger og innrømmer at flere haxi-sjåfører tar penger for kjøring i helgene, er ikke dette meningen, ifølge Haxi.no. De anbefaler at sjåfør og passasjer mer eller mindre deler på utgifter til bensin og bompenger, men at man står fritt til å tipse sjåføren i etterkant.

– Dette skjer jo allerede når man kjører flere venner sammen. Vi er en teknologibedrift som gjør det mer effektivt. Skulle man ta løyvereglene så bokstavelig, ville man ikke kunnet kjøre flere enn én i hver bil, sier Aleksander Sønder.

Per i dag er det registrert over 3000 sjåfører hos Haxi. Målet deres er å ha 9000 sjåfører innen utgangen av året. Til sammenligning finnes det 8737 registrerte drosjeløyver.

– Det er sjåførens eget ansvar om de tar betaling. Vi formidler bare kontakt mellom personer, så vi gjør ikke noe ulovlig, mener Sønder.

Forbundslederen anmeldte

Transportarbeiderforbundet er av en helt annen oppfatning. Forbundsleder Roger Hansen gikk nylig selv til politistasjonen for å levere anmeldelsen mot Haxi. Han mener det bare er tull at sjåførene ikke tar seg betalt som en ordinær taxi.

– I Norge blir taxinæringen regulert av Yrkestransportloven. Vi mener Haxi bryter både denne og Straffeloven, sier Hansen og utdyper:

– Først og fremst kjører sjåførene uten løyve og mottar betaling. Dette får de hjelp til av Haxi som legger til rette for ulovlig virksomhet fordi de via appen formidler kontakt mellom sjåfører og passasjerer. Inntektene som Haxi-sjåførene har på kompiskjøringen, blir etter det vi vet, ikke innrapportert til skattemyndighetene. Det betyr at Haxi organiserer svart kjøring i stort omfang. Legger vi sammen dette, bryter de begge lovene, sier Hansen.

Potensiell fare

Transportarbeiderforbundet, som organiserer rundt 300 drosjesjåfører, mener også at folk bør tenke seg om før de bestiller en bil gjennom Haxi.

– Vi vet ikke i hvilken stand bilen er, hva slags forsikring sjåføren har og heller ikke hvem vedkommende er. Det kan være en fare for dem som benytter seg av tilbudet, blant annet fordi vandel og annen kompetanse ikke kan dokumenteres.

– Skal de drive med drosjetransport, må de melde seg på banen på vanlig måte. De må ta kontakt med myndighetene, bli godkjent som drosjesjåfør og kjøre for en av de etablerte sentralene, sier forbundslederen.

I tillegg til Oslo har Haxi bygd seg opp i blant annet Stavanger, Haugesund, Trondheim og Bergen.

Full tank

Tilbake i bilen til «Marius» er vi snart på Gardermoen. Etter mye mistenksomhet, ufrivillig kroppsvisitering og aggressiv stemning, begynner det faktisk å bli hyggelig. Vi er begge enige om at det koster mye å ta taxi i Norge og at det er vanskelig å avdekke ulovligheter med Haxi, selv om det er moralsk tvilsomt. Men før «Marius» er fornøyd med turen, skal vi innom Shell og fylle full tank på bilen hans. Han vil i tillegg ha en brus. Jeg må ta pumpen, hvis ikke kan det være svart arbeid. Regningen kommer på 478 kroner.

Konklusjonen er: Jeg har brukt mye krefter, tid og penger på å reise fra Oslo til flyplassen. Hvorfor ta en haxi når man kan ta en taxi?

Politiet ønsker foreløpig ikke å kommentere anmeldelsen.

Haxi Ltd

Haxi er en app som tilrettelegger for kommunikasjon mellom en sjåfør og en passasjer.

Man kan registrere seg som sjåfør og kjøre kjente og ukjente dit de skal.

Man kan registrere seg som passasjer og kontakte en sjåfør hvis man har behov for transport.

Kritikerne mener Haxi organiserer svart kjøring.

Haxi er pirattaxivirksomhet satt i system.

Roger Hansen

Warning
Annonse
Annonse

Haxi Ltd

Haxi er en app som tilrettelegger for kommunikasjon mellom en sjåfør og en passasjer.

Man kan registrere seg som sjåfør og kjøre kjente og ukjente dit de skal.

Man kan registrere seg som passasjer og kontakte en sjåfør hvis man har behov for transport.

Kritikerne mener Haxi organiserer svart kjøring.