Holship anker til Høyesterett
De tapte både i tingretten og lagmannsretten. Nå håper Holship at landets øverste dommere skal nekte Transportarbeiderforbundet å bruke blokade for tvinge selskapet til å undertegne tariffavtale.
Holship Norge fikk ikke medhold i Borgarting lagmannsrett i at en boikott av selskapet var ulovlig. Nå er det opp til kjæremålsutvalget i Høyesterett å avgjøre om saken skal behandles i Norges høyeste rettsinstans.
Sissel M. Rasmussen
res@lomedia.no
I Transportarbeiderforbundet er man ikke overrasket over at saken går helt til topps i rettsapparatet.
– Nei, det er som forventet, sier andre nestleder, Terje Fenn-Samuelsen til Transportarbeideren.
Intet nytt
I og med at ikke nye momenter kan bringes inn i en anke, peker Holship Norge AS i sin anke nok en gang på at en tariffavtale vil være å tvinge Holship inn i et losse- og lastemonopol i strid med EØS-avtalens artikler 31, 53 og 54. I tillegg legger Holship ved en betenkning fra jussprofessor Erling Hjelmeng fra Universitetet i Oslo som støtter Holship i synet på at ordningen med losse- og lastekontor kan være i strid med artikkel 53 og 54 i EØS-avtalen.
Det bekymrer uansett ikke Fenn-Samuelsen.
– Jeg kan ikke se at de vil få saken opp for kjæremålsutvalget i Høyesterett, da de ikke bringer noe nytt inn i saken. Dette er bare nok et forsøk på trenere saken for å slippe å underskrive en tariffavtale, sier han.
Får partshjelp
Holships advokat, Nicolay Skarning ønsker ikke å kommentere anken, annet enn å bekrefte at selskapet vil ha saken prøvd for Høyesterett. Nå slipper også Holship å stå helt alene, siden Bedriftsforbundet går inn som såkalt partshjelper.
– Holship bestemte seg for å anke etter støtte fra Bedriftsforbundet, og anken bygger på EØS-avtalen og professor Hjelmengs betenkning, skriver Skarning i en sms til Transportarbeideren.
Lagmannsretten
LO har fått frist til 4. november med å gi sitt tilsvar på anken fra Holship, men NTF-nestlederen tror heller ikke LO vil komme med mye nytt der.
– Vi forholder oss til dommen fra Borgarting Lagmannsrett der de ga oss fullt medhold i at en boikott er lovlig, og at det ikke eksisterer noe monopol eller organisasjonsplikt for losse- og lastearbeiderne, sier Terje Fenn-Samuelsen.
EØS-artiklene
EØS-artikkel 31: I samsvar med bestemmelsene i denne avtale skal det ikke være noen restriksjoner på etableringsadgangen for statsborgere fra en av EFs medlemsstater eller en EFTA-stat på en annen av disse staters territorium.
EØS-artikkel 53: Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som kan påvirke handelen mellom avtalepartene, og som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen innen det territorium som er omfattet av denne avtale, skal være uforenlige med denne avtales funksjon og forbudt
EØS-artikkel 54: Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling innen det territorium som er omfattet av denne avtale, eller i en vesentlig del av det, skal være forbudt og uforenlig med denne avtales funksjon i den utstrekning den kan påvirke handelen mellom avtalepartene.
Dette er saken
• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.
• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.
• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.
• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.
• Nå har Holship anket til Høyesterett.
Tidligere saker:
• Vant fram etter blokade (5. april 2013)
• Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
• Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
• Raser mot Holship (15. januar 2014)
• Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)
• Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)
• Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)
• Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)
• Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)
• Holship fikk medhold (14. mai 2014)
• – Boikotten var effektiv (14. mai 2014)
• Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)
• Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)
• Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)
• Transport vant igjen (12. september 2014)
Flere saker
EØS-artiklene
EØS-artikkel 31: I samsvar med bestemmelsene i denne avtale skal det ikke være noen restriksjoner på etableringsadgangen for statsborgere fra en av EFs medlemsstater eller en EFTA-stat på en annen av disse staters territorium.
EØS-artikkel 53: Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som kan påvirke handelen mellom avtalepartene, og som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen innen det territorium som er omfattet av denne avtale, skal være uforenlige med denne avtales funksjon og forbudt
EØS-artikkel 54: Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling innen det territorium som er omfattet av denne avtale, eller i en vesentlig del av det, skal være forbudt og uforenlig med denne avtales funksjon i den utstrekning den kan påvirke handelen mellom avtalepartene.
Dette er saken
• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.
• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.
• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.
• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.
• Nå har Holship anket til Høyesterett.
Tidligere saker:
• Vant fram etter blokade (5. april 2013)
• Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
• Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
• Raser mot Holship (15. januar 2014)
• Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)
• Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)
• Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)
• Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)
• Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)
• Holship fikk medhold (14. mai 2014)
• – Boikotten var effektiv (14. mai 2014)
• Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)
• Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)
• Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)
• Transport vant igjen (12. september 2014)