JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Holship anker til Høyesterett

De tapte både i tingretten og lagmannsretten. Nå håper Holship at landets øverste dommere skal nekte Transportarbeiderforbundet å bruke blokade for tvinge selskapet til å undertegne tariffavtale.
Holship Norge fikk ikke medhold i Borgarting lagmannsrett i at en boikott av selskapet var ulovlig. Nå er det opp til kjæremålsutvalget i Høyesterett å avgjøre om saken skal behandles i Norges høyeste rettsinstans.

Holship Norge fikk ikke medhold i Borgarting lagmannsrett i at en boikott av selskapet var ulovlig. Nå er det opp til kjæremålsutvalget i Høyesterett å avgjøre om saken skal behandles i Norges høyeste rettsinstans.

Sissel M. Rasmussen

res@lomedia.no

I Transportarbeiderforbundet er man ikke overrasket over at saken går helt til topps i rettsapparatet.

– Nei, det er som forventet, sier andre nestleder, Terje Fenn-Samuelsen til Transportarbeideren.

Intet nytt

I og med at ikke nye momenter kan bringes inn i en anke, peker Holship Norge AS i sin anke nok en gang på at en tariffavtale vil være å tvinge Holship inn i et losse- og lastemonopol i strid med EØS-avtalens artikler 31, 53 og 54. I tillegg legger Holship ved en betenkning fra jussprofessor Erling Hjelmeng fra Universitetet i Oslo som støtter Holship i synet på at ordningen med losse- og lastekontor kan være i strid med artikkel 53 og 54 i EØS-avtalen.

Det bekymrer uansett ikke Fenn-Samuelsen.

– Jeg kan ikke se at de vil få saken opp for kjæremålsutvalget i Høyesterett, da de ikke bringer noe nytt inn i saken. Dette er bare nok et forsøk på trenere saken for å slippe å underskrive en tariffavtale, sier han.

Får partshjelp

Holships advokat, Nicolay Skarning ønsker ikke å kommentere anken, annet enn å bekrefte at selskapet vil ha saken prøvd for Høyesterett. Nå slipper også Holship å stå helt alene, siden Bedriftsforbundet går inn som såkalt partshjelper.

– Holship bestemte seg for å anke etter støtte fra Bedriftsforbundet, og anken bygger på EØS-avtalen og professor Hjelmengs betenkning, skriver Skarning i en sms til Transportarbeideren.

Lagmannsretten

LO har fått frist til 4. november med å gi sitt tilsvar på anken fra Holship, men NTF-nestlederen tror heller ikke LO vil komme med mye nytt der.

– Vi forholder oss til dommen fra Borgarting Lagmannsrett der de ga oss fullt medhold i at en boikott er lovlig, og at det ikke eksisterer noe monopol eller organisasjonsplikt for losse- og lastearbeiderne, sier Terje Fenn-Samuelsen.

EØS-artiklene

EØS-artikkel 31: I samsvar med bestemmelsene i denne avtale skal det ikke være noen restriksjoner på etableringsadgangen for statsborgere fra en av EFs medlemsstater eller en EFTA-stat på en annen av disse staters territorium.

EØS-artikkel 53: Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som kan påvirke handelen mellom avtalepartene, og som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen innen det territorium som er omfattet av denne avtale, skal være uforenlige med denne avtales funksjon og forbudt

EØS-artikkel 54: Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling innen det territorium som er omfattet av denne avtale, eller i en vesentlig del av det, skal være forbudt og uforenlig med denne avtales funksjon i den utstrekning den kan påvirke handelen mellom avtalepartene.

Dette er saken

• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.

• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.

• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.

• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.

• Nå har Holship anket til Høyesterett.

Tidligere saker:

Vant fram etter blokade (5. april 2013)

Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)

Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)

Raser mot Holship (15. januar 2014)

Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)

Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)

Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)

Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)

Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)

Holship fikk medhold (14. mai 2014)

– Boikotten var effektiv (14. mai 2014)

Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)

Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)

Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)

Transport vant igjen (12. september 2014)

Annonse
Annonse

EØS-artiklene

EØS-artikkel 31: I samsvar med bestemmelsene i denne avtale skal det ikke være noen restriksjoner på etableringsadgangen for statsborgere fra en av EFs medlemsstater eller en EFTA-stat på en annen av disse staters territorium.

EØS-artikkel 53: Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som kan påvirke handelen mellom avtalepartene, og som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen innen det territorium som er omfattet av denne avtale, skal være uforenlige med denne avtales funksjon og forbudt

EØS-artikkel 54: Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling innen det territorium som er omfattet av denne avtale, eller i en vesentlig del av det, skal være forbudt og uforenlig med denne avtales funksjon i den utstrekning den kan påvirke handelen mellom avtalepartene.

Dette er saken

• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.

• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.

• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.

• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.

• Nå har Holship anket til Høyesterett.

Tidligere saker:

Vant fram etter blokade (5. april 2013)

Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)

Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)

Raser mot Holship (15. januar 2014)

Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)

Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)

Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)

Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)

Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)

Holship fikk medhold (14. mai 2014)

– Boikotten var effektiv (14. mai 2014)

Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)

Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)

Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)

Transport vant igjen (12. september 2014)