Holship-saken til Høyesterett
Kan EU-lover stoppe havnearbeidernes boikott i Drammen? Det skal Høyesterett ta stilling til – i en historisk sak.
Transportarbeiderforbundet ønsker å boikotte Holship i Drammen fordi de nekter å underskrive tariffavtale. Nå skal Høyesterett behandle lovligheten av en slik boikott.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Etter tap både i tingretten og lagmannsretten, skal likevel lovligheten av boikott som middel i kampen for tariffavtale behandles i landets høyeste rettsorgan. En EU-dom mot Spania rett før jul kan få konsekvenser.
Det har et enstemmig ankeutvalg i Høysterett bestemt.
Holship i Drammen nekter å underskrive tariffavtale med Transportarbeiderforbundet, og forbundet har derfor varslet boikott av selskapet for å tvinge det danskeide selskapet til å undertegne. To ganger har lovligheten av boikotten vært behandlet, men både i Drammen tingrett og Borgarting lagmannsrett fikk NTF medhold. Det er anken på den siste dommen fra september i fjor som Høyesterett nå har akseptert at kan fremmes videre.
Skuffet
Terje Fenn-Samuelsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, sier til Transportarbeideren at de to klare dommene i tingretten og lagmannsretten ville være nok.
– Jeg trodde ikke på en behandling i Høyesterett, men det kommer likevel ikke helt overraskende. Vi hadde diskutert denne muligheten med LOs juridiske avdeling, så det var ingen fremmed tanke for oss. Men jeg er skuffet, sier Fenn-Samuelsen.
Han understreker at Høyesterett kun skal behandle selve lovligheten av boikotten.
– I så måte er dette en prinsipiell sak som det kan være greit å få belyst, men magefølelsen tilsier at vi ikke kan tape dette, selv om det er farlig å spå. Det har vi sett tidligere, sier han.
Sjokkert
For havnearbeiderne i Drammen kom avgjørelsen fra Høyesterett helt overraskende.
– Jeg er sjokkert. Dette hadde jeg ikke trodd etter dommene i tingretten og lagmannsretten. Heller ikke med bakgrunn i Sola Havn-dommen i Høyesterett i 1997 som sa at boikott var et lovlig virkemiddel i arbeidskamp, sier Tommy Mangrud, leder for havnearbeiderne i Drammen.
Han informerte medlemmene sine i ettermiddag, og der var oppfatningen den samme.
– De er like sjokkerte som meg, sier han.
EØS blir viktig
Holship sin advokat Nicolay Skarning er naturlig nok mer fornøyd med å få saken helt til topps.
– Etter de resultatene vi har hatt før, ser jeg frem til å få behandlet saken i Høysterett, sier Skarning.
Foruten selve boikottspørsmålet, tror han at EØS-avtalen vil stå mer sentralt denne gangen. Det skyldes at EU-domstolen dømte Spania fordi utenlandske selskaper som ønsket å drive godshåndtering i åpne havner i Spania var forpliktet til å gå inn i et spansk aksjeselskap der havnearbeiderne var ansatt, og at de også måtte benytte seg av disse havnearbeiderne i stedet for å kunne ansette sine egne.
– Etter den dommen, vil forholdet vårt til EØS-avtalen og konkurransereglene der få innvirkning på Holship-saken. Det gjør at alt er mer åpent nå, tror Skarning.
Han forteller at Høyesterett etter dommen mot Spania 11. desember tok kontakt med partene for å få deres mening om den ville ha noe å si for Holship-saken.
– Vi mener at den dommen bringer EØS-retten inn i saken, men om det får betydning for utfallet må vi vente å se, sier Skarning.
Mer restriktivt i Spania
LO-advokat Edvard Bakke mener organiseringen av havnene i Spania ikke kan sammenlignes med norske forhold, og at dommen dermed ikke vil få direkte betydning for Holship-saken.
– Spania har fortrinnsrett til losse- og lastearbeid for havnearbeiderne, men et langt mer restriktivt system enn vi har, påpeker han.
Bakke som fører saken for NTF sammen med LO-advokat Lornts Nagelhus, mener behandlingen i Høyesterett vil koble EU-domstolens avgjørelse fra desember 2014 om de spanske havneordningene med Sola Havn-dommen i 1997.
– Med dette kan Høyesterett slå fast at EU-domstolens dom, ikke vil endre det faktum at en boikott er lovlig, slik Høyesteretts dom i Sola havn-saken fastlo. Når det gjelder forholdet til EØS-avtalen ble det vurdert allerede i Sola havn-saken. Regelverket sto ikke i veien for en boikott da, og det er ingenting som tilsier at EØS-avtalen nå skal kunne stenge for en boikott, understreker han.
– Norsk rettshistorie
Han avslører samtidig at målet til LO under Høyesteretts behandling er klar.
– Vi skal få slått fast at EU-regelverket ikke skal innskrenke adgangen til boikott. Bakteppet er at Holship tapte i både tingretten og lagmannsretten. Vi mener vi kommer til å vinne i Høyesterett også, sier han optimistisk.
Skjer det, blir det ifølge Bakke, en historisk høyesterettsbehandling.
– Saken blir den første i norsk rettshistorie hvor Høyesterett inviteres til å ta stilling til forholdet mellom EØS-avtalen og Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK). Her hevder LO og NTF at hvis EØS-retten begrenser adgangen til kollektive kamptiltak, må EØS-retten likevel vike fordi Norge er bundet av Menneskerettighetskonvensjonen. Hvordan slike eventuelle traktatkonflikter skal løses, har aldri vært behandlet i Høyesterett, og oss bekjent heller ikke for Høyesterett i andre europeiske land, sier Edvard Bakke.
Dette er saken
• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.
• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.
• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.
• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.
• Holship anket saken til Høyesterett, og et enstemmig ankeutvalg i Høyesterett har akseptert at anken kan fremmes.
Tidligere saker:
• Vant fram etter blokade (5. april 2013)
• Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
• Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
• Raser mot Holship (15. januar 2014)
• Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)
• Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)
• Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)
• Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)
• Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)
• Holship fikk medhold (14. mai 2014)
• – Boikotten var effektiv (14. mai 2014)
• Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)
• Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)
• Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)
• Transport vant igjen (12. september 2014)
• Holship anker til Høyesterett (16. oktober 2014)
Vi skal få slått fast at EU-regelverket ikke skal innskrenke adgangen til boikott.
Edvard Bakke, LO-advokat
Flere saker
Dette er saken
• Selskapet Holship Norge AS vil bruke egne ansatte framfor havnearbeidere i administrasjonskontoret ved Drammen Havn til å losse- og laste sine skip.
• Transportarbeiderforbundet organiserer havnearbeiderne i Drammen og krever at Holship undertegner tariffavtale slik de andre operatørene i Drammen har gjort.
• Forbundet varslet boikott, men en midlertidig forføyning gjorde at forbundet måtte avvente å blokkere lossing og lasting av Holship.
• NTF fikk medhold både i Drammen tingrett i vår og i Borgarting lagmannsrett i høst i at det er lovlig å boikotte selskapet i kampen for tariffavtale.
• Holship anket saken til Høyesterett, og et enstemmig ankeutvalg i Høyesterett har akseptert at anken kan fremmes.
Tidligere saker:
• Vant fram etter blokade (5. april 2013)
• Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)
• Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)
• Raser mot Holship (15. januar 2014)
• Holship-dom om to-tre uker (21. januar 2014)
• Holship-boikott er lovlig (20. mars 2014)
• Varsler boikott mot Holship (4. april 2014)
• Bare tariffavtalen manglet (26. april 2014)
• Ny blokade på Drammen Havn i morges (14. mai 2014)
• Holship fikk medhold (14. mai 2014)
• – Boikotten var effektiv (14. mai 2014)
• Tror ikke Holship tåler langvarig boikott (15. mai 2014)
• Havnearbeiderne til Europarådet (21. mai 2014)
• Holship-boikott i lagmannsretten (21. august 2014)
• Transport vant igjen (12. september 2014)
• Holship anker til Høyesterett (16. oktober 2014)