Varsler havneboikott i Oslo
Den nye eneoperatøren av containerhavna i Oslo, Yilport, nekter å inngå tariffavtale med Transportarbeiderforbundet.
Den nye containeroperatøren på Oslo Havn, Yilport, nekter å underskrive tariffavtale med Transportarbeiderforbundet. NTF håper en varslet boikott vil få selskapet til forhandlingsbordet.
Berit Morland
res@lomedia.no
Den 1. februar tar det tyrkiske selskapet Yilport over som eneoperatør av containerhavna i Oslo. Yilport har fått en avtale på 20 år med mulighet for forlengelse i ytterligere ti år.
Ønsket dialog
Transportarbeiderforbundet har hatt tariffavtale for havnearbeiderne på Oslo Havn med de to eksisterende containeroperatørene, Sjursøya Container Terminal og Oslo Container Terminal, og hadde håpet at den nye operatøren også ville inngå tariffavtale med dem. Det har ikke skjedd.
– Vi har siden november i fjor forsøkt å få til dialog med Yilport, men de har ikke villet snakke med oss, sier 1. nestleder Lars M,. Johnsen i NTF til egne nettsider.
I forrige uke ba Yilport om en engelsk versjon av tariffavtalen for Oslo Havn.
– Det trodde vi var begynnelsen på en prosess, men samme dag som vi fikk denne henvendelsen, mottok vi et brev fra fra Yilport som sa at de ikke ville benytte våre havnearbeidere til lossing og lasting. Da har ikke vi noe annet valg enn å varsle boikott av selskapet, sier Johnsen.
Arbeidsrettsdom
Ï brevet viser Yilport til dommen i Arbeidsretten fra 8. oktober i fjor der det ble sagt at det kunne gjøres unntak fra havnearbeidernes fortrinnsrett og la egne ansatte losse og laste skip, dersom et selskap hadde eksklusiv bruksrett til havna. Det er nettopp dette Yilport varsler at de ønsker å gjøre, og som får NTF til å se rødt.
– Vårt mål er ikke å stoppe containertrafikken i Oslo havn. Målet er å få en tariffavtale med Yilport, og vi håper de tar til fornuft og setter seg ned ved forhandlingsbordet med oss, sier Johnsen.
Riksmekleren
Forbundet har allerede varslet Riksmekleren om boikotten i håp om bistand for å komme i dialog med Yilport. NTF har også fått svar fra Riksmekleren.
– Vi har fått et brev der partene blir innkalt til forhandlinger, men det er ikke satt noen dato foreløpig, sier Johnsen til Transportarbeideren.
NTF-toppen bekrefter samtidig at han skal ha en prat med Riksmekleren i dag.
Et forhandlingsmøte hos Riksmekleren vil bli den første dialogen NTF får med Yilport.
– Vi har prøvd både formelt og uformelt å komme i kontakt med Yilport, uten å få noe svar, sier en oppgitt Lars M. Johnsen.
Sympatiaksjoner
I tillegg til Riksmekleren, har forbundet også vært i kontakt med norske fagforbund, og både Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, og den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF.
- Vi diskuterer sympatiaksjoner ved en eventuell boikott, sier Lars M. Johnsen.
Slike aksjoner tror han vil få større effekt enn det man har sett av boikotten i Risavika utenfor Stavanger.
– Det vil være lettere å stoppe containertrafikken i Oslo, siden skipene som anløper her ofte enten har vært innom andre havner i Norge, eller i havner i Europa der organisasjonsgraden er stor, og både evnen og viljen til sympatiaksjoner er til stede. Vi har ingen planer eller muligheter til å blokkere skip i Oslo, men kan i stedet hindre trafikken ved å nekte å losse og laste skip som skal gå til Yilport i Oslo. Vi skal bruke lovlige midler for å tvinge Yilport til forhandlingsbordet, sier Johnsen.
ILO-konvensjonen
Havnearbeidernes fortrinnsrett til losse og lastearbeid er nedfelt i ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte på 70-tallet, og Johnsen sier til Transportarbeideren at både Yilport og NHO gjennom å nekte å inngå tariffavtaler med fortrinnsrett, setter hele konvensjonen til side.
– Dette er et spor vi må forfølge, og vi må ta opp med ILO om Norge bryter sine forpliktelser i forhold til konvensjonen. Det løpet har vi ikke begynt på ennå, men vi har snakket om det, sier Lars M. Johnsen.
Men først blir det høyst sannsynlig boikott.
Ikke mot tariffavtaler
Eryn Dinyovszky som leder Yilport i Norge sier til Transportarbeideren at Yilport som et nyoppstartet selskap i Norge vil ta med seg nye systemer i driften av havna, og at de dermed vil ha en annen organisasjonsstruktur enn slik det har vært tidligere.
– Yilport vil tilby gode og trygge havnetjenesteri tråd med norske lover og regler. Det er viktig å merke seg at Yilport er positiv til tariffavtaler, og har inngått tariffavtale med Fagforbundet, skriver Dinyovszky i en epost.
Hun unnlater derimot å svare på hvorfor Yilport ikke vil signere tariffavtale med NTF, og heller ikke på hvilke konsekvenser en boikott vil ha for selskapet.
Dette er saken
• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.
• Selskapet overtar driften 1. februar i år.
• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.
• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.
Tidligere saker
• Tyrkisk selskap overtar Oslo havn (18. august 2014)
Vårt mål er ikke å stoppe containertrafikken i Oslo havn, men vi gjør det hvis vi må.
Lars M. Johnsen, 1. nestleder, Transportarbeiderforbundet
Flere saker
Dette er saken
• I fjor sommer ble det klart at tyrkiske Yilport fikk oppdraget med å drifte containertrafikken på Oslo Havn.
• Selskapet overtar driften 1. februar i år.
• Avtalen mellom Oslo Havn og Yilport er på 20 år med opsjon på ytterligere ti år.
• Selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting av skip med Transportarbeiderforbundet.
Tidligere saker
• Tyrkisk selskap overtar Oslo havn (18. august 2014)