Spår drosjedød på «bygda»
Konkurransetilsynet vil la «alle» kjøre drosje, men drosjesjåfør og bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz, mener frislipp vil rasere tilbudet i distriktene.
NTF mener at dersom man fjerner prisreguleringen som er knyttet opp mot løyvene, vil lønnsomheten bli så dårlig i distriktene, at mange steder vil miste drosjetilbudet sitt.
Simen Aker Grimsrud
res@lomedia.no
VGs nettutgave melder i dag at Konkurransetilsynet vil avvikle prisreguleringen i drosjenæringa, også utenfor de store byene, og at det skal være mer eller mindre fritt fram å kjøre drosje for hvem som helst.
Vil godkjenne Uber
– Vi ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. Vi foreslår derfor at alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer til vg.no.
Ifølge avisa vil tilsynet åpne for flere ordinære selskaper med ansatte sjåfører og at løyvet blir knyttet til selskapet og ikke til hver enkelt bil. Meyer sier også at Uber bør få offentlig godkjenning.
– Ja, vi mener det må åpnes for nye innovative løsninger som er tilpasset dagens og fremtidens teknolog
Ikke lønnsomt
Roald Arentz kjører drosje i Trondheim. Han er samtidig leder av Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi. Han er sjokkert over konklusjonen til Konkurransetilsyunet.
– I dag har vi prisregulering bare på bygda, der det ikke er noen konkurranse. I alle de store byene er prisreguleringen fjerna. Det er åpenbart at taxitilbudet i distriktene vil bli rasert dersom det ikke lenger skal knyttes løyver til prisreguleringa, siden det ikke vil være lønnsomt å kjøre taxi, sier Arentz.
Han peker på at anbud på drosjekjøring til og fra helseforetak i distriktene, allerede har ødelagt for mange småsteder.
– Den kjøringa har betydd mye for lønnsomheten for drosjer i distriktene, men med anbud har vi sett at andre selskaper har vunnet anbudet, slik at det ikke lenger var mulig å leve av å kjøre taxi. Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til, tordner han.
Sosial dumping
Han stiller seg også undrende til at et frislipp er noe kundene ønsker.
– Mitt inntrykk som sjåfør er at kundene ikke er så opptatt av pris, men av tilgjengelighet, kompetente sjåfører og sikkerhet. I Oslo har vi i praksis frislipp allerede, og resultatet er for mange drosjer som står for mye stille, noe som har ført til høyere, ikke lavere priser. I tillegg må sjåførene jobben 15-20 timer i strekk for å få en lønn å leve av, understreker han.
Han er redd at det vil være lønns- og arbeidsvilkår som vil lide, dersom konkurransen blir enda større.
– Drosjenæringa er den eneste i transportsektoren hvor konsesjonsbestemmelser er beholdt. I alle andre transportnæringer som ikke har dette, er det mye sosial dumping. Vi ser allerede en oppblomstring av useriøse aktører, og med frislipp og godkjenning av eksempelvis Uber, så legger Konkurransetilsynet opp til sosial dumping i bransjen, fortsetter han.
Liberalistisk fundamentalisme
Det er i tilfelle en helt motsatt utvikling av det som Transportarbeiderforbundets bransjeråd jobber for.
– Vi er heller ikke fornøyd med slik det er i dag, men vi jobber for bedre lønns- og arbeidsforhold for sjåførene, sier han.
Han er også svært skeptisk til hva som vil skje med fokuset på sikkerhet og kursing, med et frislipp.
– Det er en liberalistisk fundamentalisme å tro at alt kan overlates til markedet, og at det skal regulere seg selv. I tillegg kan jeg ikke se at dette er noe markedet ønsker heller, avslutter Roald Arentz, drosjesjåfør og bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.
Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til.
Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet