JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnekonflikten i Mosjøen kan nærme seg slutten

Havnearbeiderne har fått konkret tilbud om ansettelser i Mosjøen Industriterminal.
Før helgen diskuterte havnearbeiderne i Mosjøen et tilbud fra Mosjøen Industriterminal. Havnearbeidernes leder, Pål Aanes (til høyre) og Terje Samuelsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund (til venstre) er optimistiske med tanke på å kunne komme fram til en løsning på konflikten.
Medlemsmøte havnearbeidere 
Mosjøen

Før helgen diskuterte havnearbeiderne i Mosjøen et tilbud fra Mosjøen Industriterminal. Havnearbeidernes leder, Pål Aanes (til høyre) og Terje Samuelsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund (til venstre) er optimistiske med tanke på å kunne komme fram til en løsning på konflikten. Medlemsmøte havnearbeidere Mosjøen

Pål Leknes Hanssen

res@lomedia.no

Det forteller Pål M. Aanes, leder i Mosjøen Transportarbeiderforening og bestyrer for losse- og lastekontoret i Mosjøen, til Transportarbeideren.

Overgangsfond

– Vi har fått tilbud om seks ansettelser i Mosjøen Industriterminal, men siden vi er 17 havnearbeidere, ønsker vi jo mer. Men når det kommer et utspill fra arbeidsgiverne tar vi det seriøst. Torsdag hadde vi et kjempegodt medlemsmøte der vi diskuterte tilbudet fra terminalen, og fikk også mange innspill fra medlemmene, sier Aanes.

Aanes avslører også at det også ligger på bordet et forslag om overgangsordninger for dem som ikke vil få tilbud om jobb på terminalen.

– Vi ser på midler til et fond som skal hjelpe folk over i annet arbeid, sier han.

Optimist

Havnelederen innrømmer at han er langt mer optimistisk med tanke på å få avsluttet konflikten i Mosjøen enn tidligere.

– Det vanskeligste blir nok å bli enige om antall ansatte havnearbeidere på terminalen, men jeg tror vi kan klare å finne en løsningsmodell som ligner på den som er framforhandlet i Risavika utenfor Stavanger, påpeker han.

Den modellen sier at havnearbeiderne som er ansatt hos terminaloperatøren skal utføre alt operativt arbeid på havneterminalen, inkludert blant annet terminal- og lagerarbeid, terminalkoordinator, kjøring av kran, gaffeltruck og terminaltraktor, samt lossing og lasting av skip.

Nytt møte

Allerede førstkommende fredag kan en del av puslespillbrikkene falle på plass. Da har IndustriEnergi lokalt i Mosjøen invitert havnearbeiderne, LO og Transportarbeiderforbundet på møte.

– Vi er bestandig villig til å gå i dialog og diskutere, og nå er jeg optimistisk med tanke på framtida for oss havnearbeidere i Mosjøen, sier Aanes. 

Brekkstang

En løsning i Mosjøen kan også få betydning for konfliktene i Risavika og Tromsø. Det sier Terje Samuelsen, andre nestleder i Transportarbeiderforbundet. Han deltok også på møtet i Mosjøen 30. april.

– Vi kan bruke Mosjøen som en brekkstang for å få en løsning på Risavika-konflikten. Får vi en avtale i Mosjøen, bør vi kunne få på plass en avtale også i Risavika, og da kan sympatistreikene avblåses. Da vil havnearbeiderne i Tromsø være klare til å gå tilbake på jobb, men vi vet jo at de vil få lov til det. Det vil likevel være en fordel, fordi da har vi en ren lokal konflikt der havnearbeiderne utestenges fra arbeidet, sier Samuelsen.

Ikke godt nok

Han heller derimot litt kaldt vann i blodet på de som tror at Mosjøen-konflikten er så godt som løst.

– Tilbudet om midler til omstilling og ansettelse av seks mann ser jeg positivt på som et forhandlingsutspill, men om det er det endelige tilbudet vi får, er ikke det godt nok, sier Terje Samuelsen.

Nå er jeg optimistisk med tanke på framtida for oss havnearbeidere i Mosjøen.

Pål M. Aanes, leder i Mosjøen Transportarbeiderforening

Warning
Annonse
Annonse