Landene som lykkes med jernbanen
Slik gjøres det i Sveits, Frankrike og Tyskland.
Die Schweizerische Bundesbahnen (SBB) frakter 365,9 millioner passasjerer i året. 98 prosent av dem er fornøyde (tall fra 2013).
Schweizerische Bundesbahnen SBB
yngvil@lomedia.no
Norge splitter opp jernbanen, mens landene som lykkes, samler togdrift og infrastruktur i ett selskap.
•Sveits
Person- og godstog, eiendom og infrastruktur tilhører samme organisasjon. Tog, stasjoner, plattformer og ruter henger sammen og utvikles sammen.
•Tyskland
Både jernbanens infrastruktur og togdrift for både passasjerer og gods er samlet i et holdingselskap.
•Frankrike
Infrastrukturen i jernbanen og togdrift ble slått sammen i år, i et holdingselskap.
Investeringer er svaret
Landene som bruker mest penger til investeringer, oppgraderinger og vedlikehold har den beste jernbanen, ifølge en 2012-analyse fra Boston Consulting Group (BCG).
Om jernbanen er satt ut på anbud eller om den drives av ett selskap betyr nesten ingenting for veksten i persontogtrafikken, ifølge BCG. På den annen side kan halvparten av veksten i persontogtrafikken forklares gjennom økte offentlige investeringer.
Sveits, Frankrike og Tyskland trosser EU
EU krever at jernbanens infrastruktur og togdrift er adskilt.
Bare tre EU land (Storbritannia, Sverige og snart Danmark) og ett EØS land (Norge) følger opp dette EU direktivet.
– Ideen om å skille infrastruktur og togdrift er en elendig idé fra EU-byråkratene, sier tidligere direktør i det sveitsiske jernbaneselskapet, Benedikt Weibel til Manifest analyse som tidligere i går ga ut pamfletten «Avsporing». Weibel mener det er best å organisere jernbanen i en helhetlig, integrert modell.