JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet positiv til allmenngjøring for lastebilsjåfører

NTF mener det ikke lenger vil være noen vits å hyre utenlandske lastebilsjåfører for å spare penger.
Med allmenngjøring av tariffavtalen for lastebilsjåfører, vil også utenlandske sjåfører ha krav på norske lønns- og arbeidsvilkår når de kommer til Norge.

Med allmenngjøring av tariffavtalen for lastebilsjåfører, vil også utenlandske sjåfører ha krav på norske lønns- og arbeidsvilkår når de kommer til Norge.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Nå i mai vedtok tariffnemnda å allmenngjøre tariffavtalen for lastebilsjåfører. Det betyr at utenlandske sjåfører som kjører i Norge, sikres en anstendig lønn. Det håper i hvert fall forbundssekretær Morten Hagen i NTF.

Var skeptisk

– Vi var i utgangspunktet skeptisk til å allmenngjøre tariffavtalen, da vi følte det ikke var gode nok kontrolltiltak for å avdekke eventuelle brudd. Nå er vi blitt litt beroliget, siden Arbeidstilsynet har signalisert at de er mer positive til allmenngjøring av bransjen, enn vi trodde de ville være, sier Hagen.

Derimot tror han en allmenngjøring vil gjøre det mindre aktuelt å hyre inn utenlandske sjåfører i stedet for norske for å spare penger. Det kan også få en positiv effekt på rekrutteringen.

– Hvis bedrifter bevisst har ansatt utenlandske sjåfører for å spare penger, så vil det nok være enklere for norske sjåfører å få jobb med allmenngjøring. Samtidig er det en kjensgjerning at det ikke er nok norske sjåfører til å dekke etterspørselen i Norge, sier han.

Spent

Hvilken effekt allmenngjøringen vil få på kabotasjekjøring i Norge, er Hagen spent på. Det gjelder også om de utenlandske sjåførenes lønn vil gå opp totalt.

– Vi ser at det å allmenngjøre tariffavtalen er en av måtene å få bukt med sosial dumping i bransjen. Vi vet at sjåførene kjører på månedslønn på langt under 1000 euro i måneden, men vi er spent på om dette vil gi høyere lønn totalt, eller om de får god lønn når de kjører en uke i Norge, og nærmest må kjøre gratis resten av måneden. Men i den grad man klarer å avdekke bruddene som kommer, og kontrollere at forskriften overholdes, vil dette ha positive virkninger, sier Morten Hagen i NTF.

Annonse
Annonse