JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO Luftfart samler kreftene mot «verstingbransjen»

Tillitsvalgte fra alle forbundene i LO Luftfart flekser muskler på Norges flyplasser.
–Vi er nesten tilbake til løsarbeidersamfunnet, sier Yngve Carlsen (nummer to f.h.), kandidat til ledervervet i Norsk Cockpitforbund, når han beskriver bransjen sin.

–Vi er nesten tilbake til løsarbeidersamfunnet, sier Yngve Carlsen (nummer to f.h.), kandidat til ledervervet i Norsk Cockpitforbund, når han beskriver bransjen sin.

Sissel M. Rasmussen

yngvil@lomedia.no

sissel.rasmussen@lomedia.no

Veldig mange mennesker sørger for at vi kan ta fly. For eksempel fra Oslo Lufthavn. Når den nye terminalen åpner der i 2017, vil rundt 26.000 mennesker ha Gardermoen som sin arbeidsplass.

LO Luftfart, startet i våres, er en samarbeidsorganisasjon med over 8000 medlemmer i LO-forbundene som organiserer luftfartsansatte. De jobber i en bransje som stadig strammer inn betingelsene for sine medarbeidere.

I disse dager er tillitsvalgte fra LO Luftfart-forbundene på patrulje på de største flyplassene: Gardermoen, Bergen, Stavanger, Trondheim, Bodø og Tromsø.

Pilotene er det siste tilskuddet fra luftfarten i LO. Norsk Cockpitforbund organiserer rundt halvparten av alle norske SAS-piloter. De kom med i fjor.

Les også: LO alvorlig bekymret for luftfarten

– Vi er nesten tilbake til løsarbeidersamfunnet, sier Yngve Carlsen, kandidat til ledervervet i Norsk Cockpitforbund, når han beskriver bransjen sin.

Kontraktpilotene

Ifølge NTB er for eksempel nesten samtlige piloter i Norwegian nå ansatt i underselskap eller bemanningsbyråer som leier piloter og vedlikeholdstjenester tilbake til Norwegian.

– Rundt halvparten av pilotene i Norwegian har kontrakt på å levere en tjeneste til Norwegian. Mange har verken har krav på sykepenger eller arbeidsledighetstrygd. I praksis er dette løsarbeid, sier Carlsen.

– Hva gjør du når du blir syk og du vet at du ikke får betaling hvis du ikke går på jobb, spør han, og antyder at mange vil da velge å gå på jobb. Han følger selv opp med et nytt spørsmål: – Hva gjør det med sikkerheten til alle om bord?

9 timer bør være grensa

Det er en komplisert affære å navigere de enorme farkostene - gjennom vind, i dårlig sikt i regn og snøføyk, det kan være mørkt og glatt. Europeiske flyselskaper kan vise til EU-direktiver og pålegge pilotene 15-timers sammenhengende flytid. Det er grensa EU har bestemt og som Norge er forpliktet til å følge.

– Så skal du i tillegg være redd for at du ikke får fornyet kontrakten din? Sånn skal det absolutt ikke være, mener Yngve Carlsen.

Selskapene kan velge å pålegge pilotene kortere flytid. Cockpitforbundets Yngve Carlsen viser til forskning som viser at 9 timer er grensa for hvor lenge en pilot kan sitte bak spakene og være tilstrekkelig våken og oppmerksom – klar til å ivareta passasjerers og flybesetningens sikkerhet.

I våres gikk SAS-pilotene til streik da selskapet ville pålegge dem sammenhengende flytid på 11,5 timer. Det endte med 11 timer.

Døråpneren LO

– Vi gikk til LO fordi det ga oss mulighet til politisk påvirkning. Før kom vi ikke inn døra en gang. Uten tilgang til de politiske beslutningstakerne skjer det ingenting, sier Carlsen.

LO har vist seg å være en rask døråpner til de fleste partier på Stortinget.

Forbundet har hatt møter med de fleste partier på Stortinget, men ikke det største regjeringspartiet.

– Det er trist at Høyre har valgt å ignorere våre henvendelser om å møte dem, sier Carlsen.

Han mener lite tyder på at den sittende regjeringen ønsker å endre rammevilkårene for å sikre anstendige ansettelsesforhold i flybransjen.

– Skal vi få gjort noe med rammene i bransjen, må vi jobbe både nasjonalt, i de nordiske landene og i EU.

Imponert over dansk fagbevegelse

Carlsen er imponert over hvordan danske LO-forbund sto sammen da lavprisselskapet Ryanair nektet å inngå tariffavtale med forbundet som organiserer kabinpersonalet. Fagbevegelsen samlet kreftene og truet med sympatistreik som ville gjort det umulig for Ryanair å fly. LO-medlemmer som sjekker inn passasjerer, håndterer bagasje, fyller brennstoff, rengjør flyene, leverer mat og drikke til passasjerene, pusher flyene til rullebanen og jobber i sikkerheten var klare til å legge ned arbeidet.

– Globalisering og liberalisme rammer alle deler av arbeidslivet. Derfor er det viktig at også alle bransjene i luftfarten står sammen, mener Yngve Carlsen.

LO på vingene

• LO Luftfart er en samarbeidsorganisasjon for medlemmer som jobber i luftfarten.

• Startet i februar i år.

• Det er over 8000 medlemmer i LO-forbundene som organiserer luftfartsansatte.

• Fellesforbundet, Norsk Cockpitforbund, Norsk Kabinforening, Norsk Arbeidsmandsforbund, Handel og Konto, Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Tjenestemannslag, Forbundet Ledelse og Teknikk, og IndustriEnergi.

Kilde: LO

Globalisering og liberalisme rammer alle deler av arbeidslivet. Derfor er det viktig at også alle bransjene i luftfarten står sammen.

Yngve Carlsen, Norsk Cockpitforbund om LO Luftfart

Annonse
Annonse

LO på vingene

• LO Luftfart er en samarbeidsorganisasjon for medlemmer som jobber i luftfarten.

• Startet i februar i år.

• Det er over 8000 medlemmer i LO-forbundene som organiserer luftfartsansatte.

• Fellesforbundet, Norsk Cockpitforbund, Norsk Kabinforening, Norsk Arbeidsmandsforbund, Handel og Konto, Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Tjenestemannslag, Forbundet Ledelse og Teknikk, og IndustriEnergi.

Kilde: LO