JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Håper på dialog om havnekonflikten

– ILO-konvensjonen skal helt klart følges i Oslo havn, lover kommende byregjeringsleder, Raymond Johansen. Det gir bryggearbeiderne håp om at konflikten i havna kan la seg løse.
SKAL FØLGES: - ILO-konvensjonen skal helt klart følges i Oslo havn, sier påtroppende byregjeringsleder Raymond Johansen. Partene i konflikten strides om hva det betyr.

SKAL FØLGES: - ILO-konvensjonen skal helt klart følges i Oslo havn, sier påtroppende byregjeringsleder Raymond Johansen. Partene i konflikten strides om hva det betyr.

Ola Tømmerås

ola.tommeras@fagbladet.no

Bryggearbeiderne i Oslo er utestengt fra losse- og lastearbeidet de mener de har fortrinnsrett til å utføre. Ifølge bryggearbeiderne og Norsk transportarbeiderforbund er fortrinnsretten helt klart beskyttet av ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte i 1974.

Da påtroppende leder av byregjeringen i Oslo, Raymond Johansen, la fram samarbeidsplattformen med SV og Miljøpartiet de grønne i går, svarte han slik på spørsmål fra Fagbladet om framtida til Oslo havn:

ILO-konvensjonen skal helt klart følges.

– Bytt ut styreleder

– De politisk oppnevnte representantene i havnestyret må byttes ut, slik at vi får et flertall som faktisk ønsker å følge ILO-konvensjonen, sier nestleder Tommy Torgersen i Oslo bryggearbeiderforening.

Han er spent på hvilke virkemidler den kommende byregjeringen vil bruke for å legge press på det tyrkiske selskapet Yilport, som 1. februar i år overtok driften av Oslo havn på en 20 år lang kontrakt.

Yilport og flertallet i Oslo havns styre mener selskapet har rett til å bruke egne ansatte framfor havnas bryggearbeidere til lossing og lasting. De støtter seg til en dom fra Arbeidsretten i fjor, og deres tolkning av denne.

– Dagens styreleder i Oslo havn er pådriver sammen med flertallet, for å la Yilport losse og laste uten å bruke bryggearbeiderne. Det må nok en ny havneledelse til for at ILO-konvensjonen skal respekteres, kommenterer Torgersen.

Les også: – Ikke ett sykehjem skal ut på anbud

Samme dom – to tolkninger

– Oslo havn følger allerede ILO-konvensjonen, er svaret fra styreleder i Oslo havn, Bernt Stilluf Karlsen. Han ser ingen grunn til å endre noen praksis i havna som følge av at påtroppende byregjeringsleder vil at konvensjoen skal etterfølges.

– Arbeidsrettens dom er helt klar. Bryggearbeiderne har ikke fortrinnsrett. Altså følger vi ILO-konvensjonen, framholder Stilluf Karlsen overfor Fagbladet.

– Han blander kortene, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk transportarbeiderforbund, lettere oppgitt.

– Arbeidsretten sier ingenting om hvorvidt ILO-konvensjonen følges eller ikke. Den setter et videre innhold i begrepet eksklusiv havn enn tidligere, men tariffbestemmelsene og dermed ILO-konvensjonen brytes like fullt når våre folk nektes fortrinnsrett til lassing og lossing. Dersom Stilluf Karlsen vil følge ILO-konvensjonen, så ser jeg fram til at han legger forholdene til rette slik at lokale bryggearbeidere må brukes, kommenterer Hansen.

Les også: Arbeidsrettens dom

Les også: ILO-konvensjon 137

Omstridt dom

• 8. oktober i fjor avsa Arbeidsretten dom i konflikten etter påståtte tariffbrudd i Oslo havn. Bakgrunnen er at havnas egne bryggearbeidere nektes fortrinnsretten til lossing og lasting, en rett ILO-konvensjon 137 regulerer.

• I dommen legges det vekt på at ILO-konvensjonen gjør unntak for lassing og lossing ved bedriftenes egne anlegg når bedriftens egne folk anvendes. Samtidig fastslås at det er tariffpartene selv som må trekke nærmere grense for hvor unntaksregelen gjelder.

• Flertallet i Oslo havns styre mener dommen gir havneoperatøren rett til å lasse og losse selv. Bryggearbeiderne mener dommen ikke endrer noe, og at det fortsatt er tariffstridig og i strid med ILO-konvensjonen når de stenges ute fra lassing og lossing.

ILO-konvensjonen skal helt klart følges i Oslo havn.

Påtroppende byregjeringsleder Raymond Johansen

Oslo havn følger allerede ILO-konvensjonen.

Styreleder i Oslo havn, Bernt Stilluf Karlsen

Det må et nytt styre til i Oslo havn.

Nestleder i bryggearbeiderforeninga, Tommy Torgersen

Warning
Annonse
Annonse

Omstridt dom

• 8. oktober i fjor avsa Arbeidsretten dom i konflikten etter påståtte tariffbrudd i Oslo havn. Bakgrunnen er at havnas egne bryggearbeidere nektes fortrinnsretten til lossing og lasting, en rett ILO-konvensjon 137 regulerer.

• I dommen legges det vekt på at ILO-konvensjonen gjør unntak for lassing og lossing ved bedriftenes egne anlegg når bedriftens egne folk anvendes. Samtidig fastslås at det er tariffpartene selv som må trekke nærmere grense for hvor unntaksregelen gjelder.

• Flertallet i Oslo havns styre mener dommen gir havneoperatøren rett til å lasse og losse selv. Bryggearbeiderne mener dommen ikke endrer noe, og at det fortsatt er tariffstridig og i strid med ILO-konvensjonen når de stenges ute fra lassing og lossing.