Glad for avskilting av Uber-bil
Nylig tok politiet den første Uber-sjåføren i Oslo for ulovlig persontransport. Bilen hans ble avskiltet. – Fantastisk, sier Transportarbeiderforbundet.
Uber forsøker å lokke både sjåfører og kunder til seg, men nå har politiet i Oslo avskiltet bilen til en Uber-sjåfør med henvisning til ulovlig passasjertransport.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Uber er en stadig voksende internasjonal tilbyder av persontransport. Det skjer gjennom en app-basert tjeneste der både sjåfører og passasjerer må registrere seg. Uber er blitt forbudt i flere europeiske land, til tross for at de påstår at de kun driver en samkjøringstjeneste. Også i Norge er Uber etablert, til store protester fra taxibransjen. De har kalt Uber organisert pirattaxivirksomhet på linje med Haxi som også opererer på samme måte.
Les også: Hvorfor bestille taxi når man kan kjøre haxi?
Roald Arentz, leder i bransjerådet for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund synes nyheten om at en Uber-bil er blitt avskiltet for fantastiske nyheter.
– Det er jo viden kjent hva vi mener om Uber. Vi ser på dette som organisert "svartkjøring". Når politiet avskilter bilen til en Uber-sjåfør, viser det at politiet tar dette alvorlig, sier han.
Må bruke lovverket
Arentz peker samtidig på at det har vært anmeldelser av denne formen for organisert piratkjøring.
– Jeg ser jo at det er ressurskrevende å ta den enkelte Uber-sjåfør, men det er flott at politiet nå agerer. Bakmennene vil det uansett være vanskelig å få tatt, siden de sitter i California, fortsetter han.
Å forby Uber i Norge ved lov, ser han imidlertid ingen grunn til.
– Vi trenger ikke noe nytt lovverk. Det vi har, sier at det Uber gjør er ulovlig. Alt handler om å følge de lovene som allerede ligger der, og å straffe de som ikke følger det, slik som Uber, understreker Arentz.
Les også: Spår drosjedød på "bygda"
Tilbakeskritt
Han ser på framveksten av Uber som et symptom på et arbeidsliv uten ordentlige ansettelsesforhold.
– Hvem er det som har arbeidsgiveransvaret til Uber-sjåførene, og hvilken påvirkningskraft har de på sine egen arbeidsdag når de er tilknyttet en organisasjon der de ikke er ansatt? spør Arentz.
Han mener dette er et forsøk på å deregulere hele arbeidslivet.
– Hvis vi tillater dette, vil det være døden for fagbevegelsen, mens arbeidstakerne vil oppleve totalt uklare ansvarsforhold ved skade, ved sykdom og ferie. Det er et stor tilbakeskritt for hele den norske arbeidslivsmodellen, poengterer Roald Arentz.
Les også: Vil omorganisere drosjenæringa
Fornøyde taxieiere
I Norges Taxiforbund er man også glade for at politiet tar tak i den ulovlige taxikjøringen til Uber.
– Drosjenæringen er for konkurranse, den pågår hver dag, men den må være på like vilkår. Loven skal være lik for alle, og må selvsagt håndheves. Derfor er det positivt at politiet har avskiltet en Uber-taxi, og vi ser frem til at flere blir stanset, slik at dette organiserte angrepet på lovverket tar slutt, sier direktør Kristin Male i Norges Taxiforbund i en pressemelding.
Les også: Anker Haxi-henleggelse
– Vi trenger ikke noe nytt lovverk. Det vi har, sier at det Uber gjør er ulovlig.
Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund