JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

EUs fjerde jernbanepakke: Dette var julegaven folket ikke ville ha

En undersøkelse utført i 2020 viste at 6 av 10 var imot anbudstvang på jernbanen.

En undersøkelse utført i 2020 viste at 6 av 10 var imot anbudstvang på jernbanen.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Fra og med første juledag må alle jernbanekontrakter ut på anbud. 

Julaften 2023 var siste anledning til å direktetildele persontogruter uten en forutgående anbudsprosess.

Fra nå av gjelder de obligatoriske konkurransekravene i EUs fjerde jernbanepakke fullt ut. Norge har ikke fått unntak.

Dette var julegaven fra EU folket ikke ville ha. En undersøkelse utført i 2020 viste at 6 av 10 var imot anbudstvang på jernbanen. Ap og Sp var uttalte motstandere av å innføre EUs jernbanepakke i Norge, og vant utvilsomt mange stemmer på det ved stortingsvalget i 2021.

Jernbanepakka ble likevel presset igjennom i EØS-komiteen – etter at Erna Solberg hadde tapt valget.

Følgelig ville regjeringa ifølge Hurdalsplattformen «så raskt som mulig gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke».

To år seinere viser det seg at ingen slik dialog har funnet sted.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) hadde knapt satt seg på taburetten før han overfor Aftenposten avlyste nærkamp med EU i EØS-komiteen.

Før jul 2021 var Arbeiderpartiet og Senterpartiet blant flertallet som avviste et forslag om å ta initiativ i EØS-komiteen, fellesorganet for EU og EFTA-statene, om å oppheve det tidligere vedtaket om innlemmelse av jernbanerettsaktene i EØS-avtalens vedlegg. Først skulle man vurdere «mulighetsrommet» for å gjennomføre egen politikk innenfor et regelverk som blokkerte for denne politikken.

Mulighetsrommet ligger i å forhandle fram varige unntak. Men ingen kan forvente at EU vil diskutere unntak fra jernbanepakka hvis norske myndigheter ikke tør kreve det.

På jernbanen kan det være fatalt å blinke med rødt og grønt samtidig. Var Hurdalsløftene en signalfeil?

Warning
Annonse
Annonse