Drømmen om storforbund knust
Transportarbeiderforbundet sier nei til planen om å slå sammen fire LO-forbund til et nytt storforbund; Forbundsalliansen.
einar.fjellvik@lomedia.no
vegard.holm@lomedia.no
may.berg@lomedia.no
ane.borrud@lomedia.no
I dag morges informerte Transport-leder Roger Hansen de ansatte i forbundet om at forbundets forhandlingsdelegasjon går inn for å trekke forbundet ut av fusjonsprosjektet. Et flertall på fem i delegasjonen sa nei til videre deltakelse, mens to ville fortsette forhandlingene og to stemte avholdende.
Formelt må saken også behandles i Transportarbeiderforbundets forbundsstyre, som møtes i neste uke. Men det er ikke ventet at forbundsstyret vil innta noen annen holdning enn forhandlingsdelegasjonen.
Både Roger Hansen og Arbeidsmandsforbundets Erna Hagensen sier de regner med at prosjekt Forbundsalliansen nå er dødt.
- Alt tyder på at toget har gått, sier Roger Hansen i en kommentar til Transportarbeideren.no nå i morges.
Ifølge Hansen var det helheten i det forhandlingsresultatet som forelå som ikke var godt nok for Transportarbederforbundets forhandlere.
- På tross av at vi fikk gjennomslag for de to viktigste kravene fra landsmøtet i 2009, nemlig lokal organisering og bransjeråd, var helheten ikke god nok. Blant forhandlingsutvalgets medlemmer vurderes nok de ulike momentene i avtalen forskjellig, sier Hansen.
Ifølge Erna Hagensen kom ikke Transports nei til fusjonplanen som lyn fra klar himmel:
– Vi har jo fått noen signaler i den senere tid om at det er sterke krefter i Transport som er imot. Men samtidig så har jo Transport et landsmøtevedtak som har gitt forbundet i oppdrag å gjøre dette. Når landsmøtet sier at «vi vil», så er det jo overraskende at en så stor del sier nei, mener hun til arbeidsmanden.no.
Geografi mot bransjer
Hagensen trekker fram uenigheten om det nye forbundet skulle ledes av et representantskap valgt av de lokale fagforeningene eller et landsmøtevalgt landsstyre som en viktig grunn til at fusjonsprosjektet til slutt havarerte.
For Arbeidsmandsforbundet var det umulig å gå med på den representantskapsmodellen Transportarbeiderforbundet ønsket seg, sier Hagensen.
- For oss er det viktig at de enkelte bransjene blir representert. En representantskapsmodell er basert på geografi, og da kan vi få en veldig skjev fordeling mellom bransjene.
Håpet på minifusjon
Både Postkoms Odd Chr. Øverland og Leif Sande i Industri Energi sier de var åpne for å gå videre med fusjonsprosjektet uten Transportarbeiderforbundet. Men etter at Arbeidsmandsforbundet i formiddag vendte tommelen ned for en slik løsning, innser begge at prosjekt Forbundsalliansen nå er dødt.
Øverland svarte i formiddag slik på spørsmål om Postkom nå vil se seg om etter andre alliansepartnere:
–Når du nettopp er forsmådd av kjæresten din, er ikke din nærmeste tanke å lete etter en ny. Nå får Jeg gjøre opp status, og finne ut om livet mitt er best som singel. Det er det beste bildet jeg kan komme på i farten.
To år lang prosess
Arbeidet med å danne det nye storforbundet har pågått siden våren 2011. Så sent som i forrige uke, da de fire forbundene møttes til avsluttende forhandlinger om en fusjonsavtale, var stemningen positiv.
– Dette blir bra. Vi har et veldig godt utgangspunkt for at vi skal lykkes, jeg vil jobbe for å få til prosjektet. Utredningen og høringssvarene fra fagforeningene våre er så bra at det går veien. Forbundsalliansen blir en suksess, sa Roger Hansen i et intervju med Transportarbeideren.no kort før sluttforhandlingene startet.
Etter tre dager med forhandlinger på Hadeland i forrige uke, viste det seg imidlertid at det var vanskeligere enn ventet å få ryddet alle uenigheter av veien. Forhandlerne måtte dra hjem uten en ferdig fusjonsavtale.
Heller ikke nye møter på mandag førte til noe resultat.
I går gjennomførte alle de fire forbundene separate møter i sine respektive forhandlingsdelegasjoner. For Transportarbeiderforbundets del endte det altså med en anbefaling om at forbundet trekker seg fra prosjekt Forbundsalliansen.