JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny rapport om lærerrollen

– Norske lærere godt fornøyd med å være i yrket og trives

I dag fikk kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen overrakt rapporten fra ekspertgruppa om lærerrollen. Den gir et bilde på hvordan lærerne oppfatter sin yrkesrolle i dag, og hvordan lærerrollen oppfattes av arbeidsgivere og skoleeiere.
FIKK RAPPORTEN: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen får overrakt rapporten fra lederen av ekspertgruppa om lærerrollen, professor Thomas Dahl.

FIKK RAPPORTEN: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen får overrakt rapporten fra lederen av ekspertgruppa om lærerrollen, professor Thomas Dahl.

Sidsel Valum

– Jeg håper den kan bidra til felles forståelse av lærerrollen, sa professor Thomas Dahl, da han presenterte rapporten på en pressekonferanse i Kunnskapsdepartementet i dag.

Grunnlaget for rapporten er kartlegging av eksisterende norsk og internasjonal forskning som handler om lærerrollen, nye analyser som ekspertgruppa har gjort av TALIS-data og intervjuer med lærere, skoleledere og representanter for skoleeiere i kommuner og fylkeskommuner.

– Jevnt over er norske lærere godt fornøyd med å være i yrket og trives. Læreridentiteten kan være sterk, men profesjonsfellesskapet er ikke nødvendigvis så sterkt, og vi mener det bør styrkes, sa Thomas Dahl.

LEDER: Leder for ekspertgruppa om lærerrollen, professor Thomas Dahl, presenterte rapporten.

LEDER: Leder for ekspertgruppa om lærerrollen, professor Thomas Dahl, presenterte rapporten.

Sidsel Valum

Råd fra ekspertgruppa

Rapporten kommer med anbefalinger til hvordan lærerollen kan styrkes de neste årene: Den anbefaler å styrke profesjonsfellesskapet til lærerne på den enkelte skole, regionalt og nasjonalt. Flere profesjoner må inn i skolen, lærerutdanninga må styrkes og bli mer profesjonsrettet og forskningsbasert, og tettere på hverdagen i klasserommet. Skolesektoren bør ha noen få mål å jobbe mot, som det er bred enighet om.

– Den kan gi grunnlag for en annen debatt, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen om rapporten, og la vekt på at skolen hele tida er i endring, som følge av at samfunnet endrer seg. Han håper at innholdet i rapporten vil bli viktig i den skolepolitiske debatten framover i de endringsprosessene som vil måtte komme selv om regjeringen ikke har lagt opp til noen nye, store reformer, som det har vært flere av de siste tiårene.

Fagforeningenes rolle

Ekspertgruppa om lærerrollen ble oppnevnt av Kunnskapsdepartementet sommeren 2015, i kjølvannet av lærerstreiken i 2014. Skolenes landsforbund og LO uttalte seg den gang kritisk til at det ikke var med representanter for lærerne og lærernes fagorganisasjoner i gruppa, kun professorer. Kunnskapsdepartementet nedsatte så en referansegruppe med representanter for lærerorganisasjonene og Elevorganisasjonen, som har hatt møter med ekspertgruppa og som har brakt fram synspunkter fra elever og lærerne i prosessen.

Bakteppet for at ekspertgruppa ble nedsatt var at det under lærerstreiken i 2014 ble avdekket en dyptgående tillitskrise i utdanningssektoren, og at de ulike partene hadde forskjellig virkelighetssyn.

– Vi var kritiske til at statsråden klippet av en debatt vi mente skulle foregå mellom partene. Vi fryktet at spørsmål som hører hjemme mellom partene, som angår lønn og arbeidsforhold, skulle bli tema for ekspertgruppa. Jeg er glad for måten den har tolket sitt mandat på, og mener det er blitt en fin rapport, som jeg anbefaler våre medlemmer å lese. Jeg tror de vil kjenne seg igjen og glede seg over at rapporten dokumenterer at det lærerne først og fremst er opptatt av er å gi god undervisning i klasserommet, sier forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund.

Hun deler kunnskapsministerens syn på at rapporten kan bidra positivt i den skolepolitiske debatten videre. Finborud var til stede på pressekonferansen, sammen med første nestleder Terje Moen.

– Profesjonsspørsmålet er viktig, men vi er først og fremst en fagforening og faglige rettigheter vil alltid være det viktigste for oss, sier første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund, noe forbundsleder Anne Finborud sier seg enig i.

– Profesjonsspørsmålet er viktig, men vi er først og fremst en fagforening og faglige rettigheter vil alltid være det viktigste for oss.

Første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse