Yrkesfaglærer på Os
– Vi har mistet det at fagbrev nummer to skal telle som adjunkt med opprykk
Yrkesfaglærer Eivind Storli er opptatt av at ekstra kompetanse gjennom fagbrev nummer to skal gi uttelling i høyere lønn.
Eivind Storli
Sidsel Valum
Eivind Storli er medlem av styret i foreningen for videregående skoler i SL Hordaland og vara for hovedtillitsvalgt i fylket for videregående skoler. I midten av november deltok han for første gang på den årlige fylkeskonferansen til Skolenes landsforbund, som ble holdt over to dager på Sørmarka i Akershus.
– Det har vært mange interessante foredrag. Her har jeg knyttet nye relasjoner både i mitt eget fylke og i landet ellers. Det tror jeg er viktig for organisasjonsbygging, sier Eivind Storli.
• Fagopplæring for framtidas samfunn
Skole i vekst
Eivind Storli er adjunkt med ett fagbrev, og jobber til daglig som lærer på Tip for Vg1-elever på Os vidaregåande skule ved Ulvenvatnet på Osøyro i Os kommune i Hordaland.
Skolen ble grunnlagt i 1981 som Os yrkes-skule, og tilbyr yrkesfaglige utdanninger og påbygning til generell studiekompetanse. Ifølge hjemmesiden til skolen har den hatt stor vekst. Den har i dag 480 elevplasser i 30 klasser. Skolen har landslinjer som trekker elever hit fra hele landet.
SL-klubben med 16 medlemmer har klubbmøter jevnlig, og samles vanligvis en gang i måneden.
• LO og NHO vil innføre praksis i alle studier
– Ekstra kompetanse verdsettes ikke
– Akkurat nå er det en viktig sak for oss at lærere som har begynt på yrkesfaglærerutdanning oppdager at fagbrev nummer to ikke gir dem rett til lønnsplassering som adjunkt med opprykk, og at de blir passert som adjunkt. Vi har mistet det at fagbrev nummer to skal telle som adjunkt med opprykk. Det er mange som har oppdaget dette etter at de har begynt på utdanningen og som derfor føler seg snytt. Jeg synes det er viktig at kompetansen et ekstra fagbrev gir, blir verdsatt i skolen. Det bør synliggjøres gjennom lønna, sier Eivind Storli.
Lik fordeling av goder
– Hvorfor SL?
– Jeg kom fra LO-forbundet Industri Energi. Det var naturlig for meg å velge SL, fordi det også er et LO-forbund. I ettertid føler jeg at jeg har valgt rett. For meg er det viktig med lik fordeling av godene og at sosiale goder deles likt. Filosofien til SL er viktig for meg.
– Hva gir det deg å være tillitsvalgt?
– Enormt mye mer kunnskap om SL som organisasjon og om organisasjonsarbeid generelt.
– Største utfordringen som tillitsvalgt?
– Verving. Hvor pågående skal man være, for eksempel? For meg er det naturlig at verving skjer lokalt i skolene.
– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag?
– Ja. Spesielt i forrige hovedtariffoppgjør da vi var et forbund som turde å gå imot strømmen og si nei på vegne av medlemmene. Det viser at forbundsledelsen i SL kjenner godt til hva medlemmene ønsker at de skal representere.
– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?
– Jevn fordeling av goder og opprettholdelse av arbeidsmiljøloven som i dag.
Kajakkpadling og snowboard
– Hvilken bok leste du sist?
– Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv.
– Hva gjør du i fritiden for å hente nye krefter og inspirasjon?
– Da er jeg sammen med familien. Jeg kobler av med turer i skog og fjell, og utendørsidretter som kajakkpadling og snowboard.
• LO gir ros til kunnskapsministeren for forslag om fagskolene
Eivind Storli
Alder: 34
Sivilstatus: Samboer, har to barn
Arbeidsplass: Os vidaregåande skule
Tillitsverv: Styremedlem i foreningen for videregående skoler i SL Hordaland, vara for htv i fylket for videregående
Flere saker
Eivind Storli
Alder: 34
Sivilstatus: Samboer, har to barn
Arbeidsplass: Os vidaregåande skule
Tillitsverv: Styremedlem i foreningen for videregående skoler i SL Hordaland, vara for htv i fylket for videregående