JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny skolereform fra høsten 2020:

Nå skal grunnskoleelevene lære om demokrati og medborgerskap i flere fag

Jan Tore Sanner lettet litt på sløret for innholdet i skolereformen «Fagfornyelsen» denne uka.
NYTT I LÆREPLANENE: Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner presenterte i dag hvordan demokrati og medborgerskap skal inngå som et tverrfaglig tema i flere fag når nye læreplaner tas i bruk høsten 2020.

NYTT I LÆREPLANENE: Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner presenterte i dag hvordan demokrati og medborgerskap skal inngå som et tverrfaglig tema i flere fag når nye læreplaner tas i bruk høsten 2020.

Sidsel Valum

sidsel@lomedia.no

Høsten 2020 innføres nye læreplaner i alle landets grunnskoler (1. til 10. trinn) gjennom Fagfornyelsen, som er er den største skolereformen siden Kunnskapsløftet i 2006.

De nye læreplanene legges fram mot slutten av november. Denne uka presenterte kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner en smakebit på hvordan det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap er tenkt å inngå i flere av skolens fag.

De to andre tverrfaglige temaene, som altså også skal inngå i flere fag, er bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring.

Forebygging mot ekstreme holdninger

– Innføringen av de tre tverrfaglige temaene i skolen har blitt svært godt mottatt og fått mye støtte i høringsrunden. Mange har ønsket at demokrati og medborgerskap skal inn i flere fag, og det har vi lyttet til, sa Jan Tore Sanner.

p

Han fortalte at Kunnskapsdepartementet på bakgrunn av høringsrunden har besluttet at demokrati og medborgerskap også skal inn i matematikk, kroppsøving, musikk og naturfag i tillegg til de fagene som var foreslått før høringen.

De ulike fagene skal ha ansvar for ulike deler av demokrati og medborgerskap. Som eksempler nevnte han at i samfunnsfag skal elevene utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kunne skape og delta i demokratiske prosesser.

Elevene skal kunne delta og videreutvikle demokratiet og bidra til å forebygge ekstreme holdninger og handlinger.

Elevene skal lære å delta i demokratiet

I matematikk skal elevene få kompetanse i å utforske og analysere funn fra datasett og tallmateriale fra natur, samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv.

– Slik kompetanse er viktig for å kunne formulere egne argumenter og å delta i samfunnsdebatten, sa Jan Tore Sanner.

I norsk skal elevene utvikle muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter.

– Dette skal gjøre elevene i stand til å gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser, sa kunnskaps- og integreringsministeren.

I engelsk skal elevene bli kjent med ulike samfunn og kulturer gjennom å kommunisere med folk i andre deler av verden. I kroppsøving skal de trene opp evne til samspill i aktiviteter og utvikle forståelse for demokratiske verdier og spilleregler.

p

– Faget skal også fremme refleksjon over hva egen deltakelse og egen innsats gjør for samspill og læring i faget, tilføyde Jan Tore Sanner, som også viste fram noen av kompetansemålene i ulike fag på forskjellige trinn.

– Skolen skal fortsatt prioritere de fem grunnleggende ferdighetene: lese, skrive, regne, muntlige og digitale ferdigheter, men i enda større grad trene elevene i kritisk og selvstendig tenkning, sa Jan Tore Sanner.

Demokratiet under press

– Skolen har et dobbelt samfunnsoppdrag. Den skal utdanne, og den skal danne. Det doble samfunnsoppdraget utfyller hverandre. For å kunne delta i samfunnsdebatten, så må man kunne lese, skrive og regne. For å kunne slå fast om det som ser ut som en nyhetssak, som deles i sosiale medier, er til å stole på, må man ha fagkunnskap og man må kunne utøve god kildekritikk. For å avsløre tvilsom tallbruk, må man også kunne regne, sa kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

– Det er dette doble samfunnsoppdraget som gjør klasserommet til Norges aller viktigste rom. Skolen er en av våre veldig få arenaer i samfunnet hvor alle uavhengig av bakgrunn møtes. Her møtes elever med forskjellig sosial bakgrunn og utgangspunkt. Her møtes forskjellige språk og kulturer, og her møtes verdier og meninger, la han til.

p

Han mente at vi lever i en tid hvor skolens doble samfunnsoppdrag er viktigere enn på lenge.

– En tid hvor vi opplever en mer polarisert debatt, hvor hets og hat på nettet skremmer unge og nye stemmer bort. En tid hvor internasjonalt samarbeid er satt under press, og hvor også nasjonalisme er på fremmarsj flere steder. Dette er utviklingstrekk som kan true viktige verdier som det norske samfunnet er bygget på, nemlig tillit og samhold. Men også trekk som kan undergrave selve demokratiet, sa kunnskaps – og integreringsminister Jan Tore Sanner.

ELEVENE POSITIVE: Alida D'Augustino, leder i Elevorganisasjonen (EO), vil gjerne at elevene skal lære om demokrati og medborgerskap gjennom aktiv deltakelse i å utforme sin skolehverdag.

ELEVENE POSITIVE: Alida D'Augustino, leder i Elevorganisasjonen (EO), vil gjerne at elevene skal lære om demokrati og medborgerskap gjennom aktiv deltakelse i å utforme sin skolehverdag.

Sidsel Valum

Annonse
Annonse