JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Harsvik, LO: – Vi må lære av høyresida og bli flinkere til å kommunisere

Wegard Harsvik i LO er full av beundring for hvor dyktige høyresida er til å bruke språket bevisst.
RETORIKK: LOs Wegard Harsvik forsøkte å gjøre LO Stats tillitsvalgte mer bevisste på språket de bruker.

RETORIKK: LOs Wegard Harsvik forsøkte å gjøre LO Stats tillitsvalgte mer bevisste på språket de bruker.

Ole Palmstrøm

katharina.dale.hakonsen@lomedia.no

– Den som definere problemene, definerer også ofte løsningen, sier Wegard Harsvik, leder for samfunnskontakt og strategisk arbeid i LO på Kartellkonferansen.

Han er aktuell med boka Ord er makt som han har skrevet sammen med den svenske sosialdemokraten Sara Gunnerud. Harsvik henter fram et aktuelt eksempel. Når høyresida snakker om en flom av flyktninger, blir det umulig å si at integrering er løsningen. Vi bygger demning når det kommer en flom.

– Jeg er full av beundring over hvor dyktige høyresida har vært til å bruke språket bevisst.

Vanskelig å være hard mot det myke

Høyresida har vunnet ordkrigen på flere området. Arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) vil myke opp arbeidsmiljøloven. LO svarer og går hardt ut mot en mykere lov.

– I det vi skriver at vi går hardt ut mot noe som er mykt, har vi allerede tapt, sier Harsvik.

– Det er ikke juks å snakke om å oppmyke arbeidsmiljøloven. Det er god kommunikasjon.

Høyresida snakker også om et fleksibelt arbeidsliv.

– Alle vil ha det, men de vil ikke har flere midlertidige ansettelser. Vi er imot det fleksible, og det høres heller ikke bra ut, sier Harsvik.

Unngå å bruke høyresidas ord

Frp og Høyre snakker om skattelette, istedenfor skattekutt.

– Det høres fint ut når noen letter våre byrder, sier han.

Harsvik oppfordrer venstresida til å bruke andre ord når de skal argumentere imot noe.

– Å benekte et ord som innføres av motstanderne er med på å bekrefte det de mener. Vi må ikke si: Nei, det blir ikke økonomisk kaos med Arbeiderpartiet.

– Men hvis vi får høyresida til å si: Nei, vi vil ikke selge Norge. Da har vi vunnet.

Høyresida studerer reklame

Bevisst ordbruk er en internasjonal trend. Den amerikanske ordkrigeren Frank Luntz har skrevet en håndbok som Israel bruker når de snakker utad. Luntz står også bak mediestrategien til republikanerne i USA.

– Hvorfor har høyresida blitt så mye flinkere enn venstresida? Politikere på venstresida studerer statsvitenskap. Høyrefolka studere reklame og finner ut hva som faktisk funker, sier Harsvik.

LIVE: Følg Kartellkonferansen direkte, delta i kommentarfeltene

Virkemidler for kommunikasjon

Metaforer og språklige bilder.

Å koble politiske historier til eventyr.

Slagord. Alle husker hva Siv Jensen sa da de vant valget: «Morna Jens».

Kontraster. De sier hva de IKKE vil eller hva de er IMOT.

Fakta:

Kartellkonferansen

17. - 19. november 2015

#kartkonf15

LO Stats kartellkonferanse på Gol samler årlig rundt 200 tillitsvalgte, innledere, presse og gjester fra inn- og utland.

Konferansen har tradisjonelt vært et tenkeloft der sentrale temaer debatteres og nye ideer lanseres.

Kartellkonferansen har vært arrangert årlig - med noen opphold - helt siden 50-tallet

I det vi skriver at vi går hardt ut mot noe som er mykt, har vi allerede tapt.

Wegard Harsvik, LO

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Virkemidler for kommunikasjon

Metaforer og språklige bilder.

Å koble politiske historier til eventyr.

Slagord. Alle husker hva Siv Jensen sa da de vant valget: «Morna Jens».

Kontraster. De sier hva de IKKE vil eller hva de er IMOT.

Fakta:

Kartellkonferansen

17. - 19. november 2015

#kartkonf15

LO Stats kartellkonferanse på Gol samler årlig rundt 200 tillitsvalgte, innledere, presse og gjester fra inn- og utland.

Konferansen har tradisjonelt vært et tenkeloft der sentrale temaer debatteres og nye ideer lanseres.

Kartellkonferansen har vært arrangert årlig - med noen opphold - helt siden 50-tallet