JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Skal bli en av verdens beste racerbiler

Den går fra 0 til 100 på 2,1 sekunder og har tatt 80.000 timer å lage. Fredag avduket Revolve NTNU årets racerbil i Trondheim. Målet er å bli blant de tre beste i Formula Student - verdens største studentkonkurranse. LO Ingeniør og Fagforbundet er for første gang med som sponsorer.
LANSERING: Årets Revolve-bil ble lansert 28. april i Trondheim.

LANSERING: Årets Revolve-bil ble lansert 28. april i Trondheim.

JAKOB GRØNHAUG

– Det har blitt mange sene kvelder de siste ukene. Vi har nok NTNUs mest engasjerte studenter, sier prosjektleder og maskiningeniørstudent Rebecca Sandstø.

Bak henne står en flunkende ny og helt unik elektrisk racerbil som er i stand til å gjøre 0 til 100 kilometer i timen på svimlende 2,1 sekunder. 57 studenter fra 13 ulike linjer på NTNU har bidratt. De aller fleste går på ulike masterlinjer i ingeniørfag, men det er også samfunnsøkonomistudenter med på laget.

At det har gått med mer enn noen kvelder de siste ukene er en kraftig underdrivelse. Fra oppstarten i september og fram til sommerens konkurranser er vel overstått, har det blitt lagt ned hele 80.000 arbeidstimer i prosjektet. Alt er bygget fra bunnen av.

Storstilt utviklingsprosjekt. Den sjette bilen i rekken fra Revolve NTNU er bil nummer to med firehjulstrekk og bil nummer fire med monocoque i karbonfiber. Takket være faktorer som hyppig bruk av kompositt, topologioptimaliserte uprights og egendesignet inverter, stopper vekten på bare 175 kilo. Også i år har studentene utviklet en prototyp på egen motor og designet kretskort og egen programvare som gir dem akkurat den informasjonen de trenger.

At racerbilen har én motor for hvert hjul gjør at de kan styres individuelt og gi mer pådrag i yttersving.

LO Ingeniør er sponsor. For første gang har LO vært med og sponset prosjektet. Både LO Ingeniør og Fagforbundet har fått logoen sin på bilen. Grunnen er at LO ønsker å profilere seg på noen nye områder, forteller Monica Nymoen, prosjektleder for LO Ingeniør.

– LO ser framover og omfavner teknologiske nyvinninger, og vi fant ut at dette er en bra plass å vise fram LO overfor studenter og ingeniører. Det er viktig for LO å vise at vi er en organisasjon for ingeniører og ingeniørstudenter, sier Nymoen.

Viljen til å ta i bruk ny teknologi er noe av det som kjennetegner norsk arbeidsliv, sier Nymoen videre.

– LO har i hele etterkrigstiden ønsket mer automatisering og robotisering velkommen. Endring muliggjør ny organisering av arbeid, sikkerhet og økonomi. Det er ikke bare bra for den enkelte. Det virker også fordelaktig for effektivitets- og produktivitetsvekst, legger hun til.

Som en del av samarbeidet kommer LO Ingeniør og Fagforbundet til å ha stands og drive økt rekrutteringsarbeid på NTNU i Trondheim.

Avduket. Fredag 28. april klokken 12 ble bilen avduket foran flere hundre venner, familie, medstudenter, sponsorer og partnere i Trondheim. Sandstø forteller at de har fått mye støtte, både når det gjelder produksjon, deler, materialer og tjenester. Det er de takknemlige for.

De neste to månedene skal bilen testes grundig slik at alle barnesykdommer er borte før de store Formula Student-konkurransene i England, Tyskland og Spania i sommer. Her skal de konkurrere mot 3.000 andre studenter fra hele verden.

Knallhard konkurranse. Målet er pallplassering, slår Sandstø fast.

– I 2015 fikk Revolve NTNU en fjerdeplass i Østerrike, og i fjor ble det en sjetteplass i konkurranse med 110 andre. Nå er det pallplass som er målet. Det er innen rekkevidde, sier hun.

Ett av kriteriene er å kjøre fort på fire ulike baner. Bilen skal kjøre to kortere runder, én 22-kilometersbane, en akselerasjonstest og bli målt i manøvrerbarhet og energieffektivitet. For å nå opp til topps må de imidlertid levere på flere områder. Dommerne vil spørre dem ut om de ulike tekniske valgene de har gjort, og de må også klare å selge produktet til potensielle investorer ved å presentere en fiktiv markedsføringsplan.

Men vel så viktig som resultatet, er prosessen ingeniørstudentene har vært gjennom. Sandstø beskriver det som en unik erfaring hvor studentene får lære hele prosessen, fra idé og design til ferdig produkt – og hvor de virkelig får prøve hvordan det er å jobbe i team.

Annonse
Annonse