Luftfarten samlet under ett tak
Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforening har etablert Luftfartens Hus.
ÅPNING: Næringsbyråd Geir Lippestad åpnet Luftfartens Hus 6. september.
Katinka Riksfjord Sporsem
ragnhild@lomedia.no
6. september ble Luftfartens Hus offisielt åpnet av næringsbyråd Geir Lippestad i Oslo. Det betyr at Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforening samlokaliserer seg i Drammensveien 43.
– Piloter og kabinansatte jobber godt sammen i lufta. Nå skal vi jobbe tettere sammen på bakken også, sier Tanja Pettersen Brock, leder for Norsk kabinforening, til LO-Aktuelt.
Nykommere
LO har fått mange nye medlemsgrupper innen luftfarten de siste årene. Både Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforening er relativt ferske tilskudd til LO-familien.
Norsk kabinforening gikk inn i LO i 2014. Et halvt år senere kom SAS-flygerne etter og dannet Norsk Cockpitforbund. Og i juni 2016 ble Norsk Flygerforbund tatt opp som midlertidig medlem i LO. Norsk Cockpitforbund og Norsk Flygerforbund ble raskt slått sammen til ett forbund for flygere under navnet Norsk Flygerforbund.
– Med de to nye forbundene er LO nå størst innen luftfart, og vi representerer nå hele verdikjeden. Samtidig er det et betydelig potensial for å bli større, sa nestleder i LO, Tor-Arne Solbakken, under åpningen av Luftfartens Hus.
– Det er viktig for LO, men ikke minst for medlemmene i forbundene, at vi nå samler kreftene og blir både en tydelig og en betydelig aktør innen luftfarten, påpekte han.
Store utfordringer
Lønns- og arbeidsvilkårene i luftfarten er under sterkt press, påpeker Tanja Pettersen Brock. I SAS er kabinpersonalet fortsatt ansatt i selskapet, men utleie fra bemanningsselskaper er en stor utfordring i bransjen. LO og luftfartsforbundene frykter at norske fly i fremtiden skal bli bemannet av utenlandsk arbeidskraft fra lavkostland.
– Hvis alle andre senker lønns- og arbeidsvilkårene, vil også SAS bli presset til å gjøre det samme, sier Pettersen Brock.
FLYTTER INN: Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, håper å skape et levende hus for luftfarten i Norge.
Katinka Riksfjord Sporsem
• Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt
Ingen planer om sammenslåing
Yngve Carlsen som leder Norsk Flygerforbund, avviser imidlertid at samlokaliseringen er et første skritt mot ett felles luftfartsforbund for piloter og kabinansatte i LO.
– Vi blir samboere, ikke ektefolk, sier han spøkefullt.
Carlsen viser til at medlemskap i de internasjonale pilotorganisasjonene, IFALPA og ECA, er viktige for organisasjonen, og at dette er rene pilotorganisasjoner. Dessuten har Flygerforbundet for tiden mer enn nok med å prøve å organisere de norske flygerne, forteller han. Det er YS-forbundet Norsk Pilotforbund som i dag organiserer majoriteten av flygerne i Norwegian og Widerøe.
Carlsen understreker at LO-forbundene som organiserer innen luftfarten, har et godt politisk samarbeid gjennom LO Luftfart.