JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har over 18.000 følgere på Facebook

Sjømannskokken Jan bruker fritiden sin på å kjempe for arbeidsplassene på havet

Med sosiale medier vil sjømannskokken Jan Nilsen påvirke velgerne i valgkampen.
ENGASJERT KOKK: Jan Nilsen har startet Facebook-gruppen «Vi som vil at norske sjøfolk skal være med inn i fremtiden».

ENGASJERT KOKK: Jan Nilsen har startet Facebook-gruppen «Vi som vil at norske sjøfolk skal være med inn i fremtiden».

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

Det er snart lunsjtid i den norske båten Havila Fænå. Skipet ligger til kai i Esbjerg i Danmark. Om bord er Jan Nilsen i gang med å lage mat til mannskapet som snart skal ut igjen med nye forsyninger til plattformer på dansk sokkel. Mellom løkkutting, oppvask og servering bruker Nilsen mye tid på iPaden. Her kjemper han en kamp for norske sjømenn.

– Jeg ser på meg selv som en ekte sjømann. Jeg er stolt av å være sjømann og vil være det til jeg går av som pensjonist. Derfor vil jeg kjempe for arbeidsplassene på havet, sier Nilsen.

Om bord serverer han mat, på nettet serverer han informasjon, debatt og meninger.

• Følg oss på Facebook

BRUKER FRITIDEN PÅ NETT: – Jeg prøver å få fram hvilke partier som står for hva, sier Jan Nilsen.

BRUKER FRITIDEN PÅ NETT: – Jeg prøver å få fram hvilke partier som står for hva, sier Jan Nilsen.

Tri Nguyen Dinh

• Flertall for å utrede arbeidsvilkårene for sjøfolk

Trenger ikke journalister

– Sosiale medier er et godt redskap for å nå ut til velgerne og til å profilere seg, sier førsteamanuensis Gunn Enli ved Institutt for medievitenskap ved Universitetet i Oslo.

Hun gjorde forskningsprosjektet «Sosiale medier og valgkamp». Prosjektet tok for seg hvordan Facebook og Twitter blir brukt under valgkampen i fire land: Norge, Sverige, Australia og USA.

Enli slår fast at politikere og organisasjoner ikke lenger er avhengige av journalister som mellomledd for å få spredd sine budskap.

Dermed er sosiale medier blitt stadig viktigere.

– Under stortingsvalget i 2009 var sosiale medier forholdsvis nytt. Siden den gang har sosiale medier etablert seg som en viktig debattarena, og bruken av sosiale medier er blitt mer profesjonalisert og målrettet, forteller Enli til forskning.no.

Dette har Jan Nilsen skjønt. Det er derfor han startet Facebook-gruppen «Vi som vil at norske sjøfolk skal være med inn i fremtiden».

Les Gunn Enlis kronikk: Sosiale medier skaper en ny politisk offentlighet

Treg start

Nilsen har vært medlem i Norsk Sjømannsforbund (NSF) i 20 år. De siste to årene har han vært tillitsmann i Havila og sitter som styremedlem i Havila TVU. Han er også medlem i Senterpartiet og nestleder i Herøy Senterparti. Men gruppen er opprettet til kamp for sjøfolk, uavhengig av politisk ståsted, understreker Nilsen.

Gruppen hadde ikke særlig slagkraft i begynnelsen. På tre år klarte de å få 152 følgere. Ikke noe å slå i bordet med akkurat. Men så skjedde det noe over natten. 23. mai 2016 forfattet Jan Nilsen et innlegg sammen med kranfører Per-Odd Pettersen og stuert Arne Ringstad. De brukte Nilsens Facebook-gruppe for å spre innlegget så mye som mulig blant venner og sjøfolk. Etter det begynte snøballen å rulle for alvor. På en uke fikk gruppa over 1000 medlemmer, og innlegget var delt over 1200 ganger.

– Det var da jeg skjønte hvilken kraft sosiale medier kunne ha i vår kamp for norske sjøfolk, sier Nilsen.

Få nyhetsbrevet vårt

FAKSIMILE: I 2016 fikk Jan Nilsens Facebook-side vind i seilene.

FAKSIMILE: I 2016 fikk Jan Nilsens Facebook-side vind i seilene.

Else Sofie Ruud

Vil nå ut til vanlige arbeidsfolk

Daglig deler han avisartikler, blogger og serverer sine egne meninger på gruppen.

– Jeg vil ikke fortelle folk hva de skal stemme, men jeg prøver å få folk til å reflektere over sin egen situasjon og hvilke konsekvenser det kan få hvis man støtter politikere som ikke støtter sjøfolk. Jeg prøver også å få fram hvilke partier som står for hva, forteller Nilsen.

Nilsens Facebook-gruppe fortsatte å vokse. I dag har den over 18.000 medlemmer som deler informasjon og meninger, på tvers av forbund og politisk tilhørighet. Mange av medlemmene er næringslivstopper, politikere og tillitsvalgte. Og med det påvirker gruppen beslutningstakere og valgkampen.

– Men viktigst av alt er at det når ut til vanlige arbeidsfolk med stemmerett. Om folk får bedre oversikt og mer informasjon som gir dem grunnlag for å stemme, da er jeg fornøyd, sier Nilsen.

• Sjøfolk i offshore åpner for lønnskutt for å redde arbeidsplassene

Påvirkningskraft

«Vi som vil at norske sjøfolk skal være med inn i fremtiden» har fått mye av æren for at Stortinget snudde i utredningssaken om norske lønns- og arbeidsforhold i norsk farvann og på norsk sokkel.

Stian Grøthe, direktør politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund, trakk spesielt fram Nilsens initiativ på Facebook som en avgjørende faktor i utredningssaken.

– Jan Nilsen og hans engasjement på Facebook har vært med å spre og belyse saken på en god måte. Han har fått med seg flere medlemmer til å ta standpunkt. Og med det har sjøfolk vært med i denne dragkampen selv. Det hadde vært umulig hvis man ikke klarte å spre forbundets budskap, sier Grøthe.

Han mener mye av forbundets politiske arbeid i kulissene ikke hadde nådd fram til «hvermannsen» uten spredning i sosiale medier.

– Det blir viktig å få medlemmer til å forstå at ikke alle partier er på sjøfolks og arbeidernes side, da er det viktig å nå ut med vårt budskap. Da er Jan Nilsen og andre Facebook-aktivister veldig viktige, sier Grøthe.

Et annet eksempel på at gruppen har bidratt i forbundets arbeid var da forbundsleder Johnny Hansen gikk bredt ut og ettersøkte støtte til sjømennene fra kommunene og blant ordførerne. En god og vellykket kampanje som først fikk skikkelig vind i seilene med Jan Nilsens drahjelp.

LO: Sett arbeidslivsspørsmål på dagsorden

LO tror sosiale medier vil ha svært stor betydning i årets valgkamp.

– Både LO og forbundene vil bruke store ressurser på å nå ut, særlig til egne medlemmer, med informasjon i forkant av valget, skriver Jenny-Ann Hammerø, informasjonssjef i LO, i en e-post.

Hammerø mener at LOs engasjement på sosiale medier skal bidra til å understøtte arbeidet med å få gjennomslag for LOs handlingsprogram. Hun oppfordrer medlemmer til å tilegne seg informasjon fra partiene og bruke sosiale medier til å utfordre politikere ved årets valg.

– Med sosiale medier kan medlemmene selv bli med å sette arbeidslivs- og velferdsspørsmål på dagsorden. Og så må vi minne hverandre om å gå til valglokalene den 11. september, oppfordrer Hammerø.

Ap: – Vi møter velgerne der de er

Også politiske partier satser hardt på sosiale medier og vil bruke en stor del av markedsføringen i digitale kanaler, deriblant sosiale medier.

– Vi har alltid vært opptatt av å møte folk der de er, enten det gjelder å banke på døren, stå på stand, eller snakke med dem på Facebook, sier kommunikasjonssjef Ingrid Langerud i Ap.

Å kommunisere med velgere digitalt er viktigere enn noensinne, mener Langerud, men hun tror fortsatt at det er alle velgermøtene ansikt til ansikt som er viktigst for å vinne stemmer.

Får mange «likes»

For kokken Jan Nilsen er Facebook blitt den viktigste kanalen. Han skriver også avisinnlegg, men det er på sosiale medier han har størst gjennomslagskraft. I skrivende stund fikk hans siste innlegg i gruppen over 471 «likes». Til sammenligning hadde Norges største avis, VG, 453 «likes» på sin politiske sak om Siv Jensen og FrP. Det er kanskje en indikasjon på at innleggende i Nilsens Facebook-gruppe når ut til leserne.

Hver fjerde jobb borte hos de største offshorerederiene

Glad for stortingsvedtak til støtte for sjøfolkene

Over 7.000 ble sagt opp av norske rederier i fjor

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse