JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sveinung Rotevatn (V) utålmodig etter Holship-avgjørelsen

Venstre-topp ber LO godta Høyesterettsdom

Sveinung Rotevatn ber regjeringen sørge for at Holship-dommen blir gjennomført i norske havner.
Norsk Transporarbeiderforbund og LO må endre sine tariffavtaler i tråd med Holship-dommen. Det mener Venstres Sveinung Rotevatn.

Norsk Transporarbeiderforbund og LO må endre sine tariffavtaler i tråd med Holship-dommen. Det mener Venstres Sveinung Rotevatn.

Martin Guttormsen Slørdal

helge@lomedia.no

Stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn (V) begrunner kravet med at det har vist seg vanskelig å få implementert dommen i Høyesterett, fordi både LO og Norsk Transportarbeiderforbund ikke har villet endre sine tariffavtaler med fortrinnsrett i dommen.

– Jeg er kjent med at Bedriftsforbundet har tatt dette problemet opp med regjeringa i brevs form uten at jeg kan se at noe svar er gitt, påpeker Rotevatn.

Bedriftsforbundet krever at LO og NHO endrer tariffavtalene i havnene

Skriftlig spørsmål

Kravet om at regjeringen skal sørge for at plenumsdommen i Holship-saken blir gjennomført, kommer han med i et skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialministrer Anniken Hauglie (H).

I sitt svar poengterer Hauglie at dommen i Høyesterett gjelder regler i en tariffavtale, og at det på dette området gjelder partsautonomi.

– Det betyr at det er tariffpartene alene som har råderetten over og ansvaret for innholdet i tariffavtalen.

• Følg oss på Facebook

Hun skriver videre at departementet har kontakt med LO og NHO om eventuelle endringer i tariffavtalene i kjølvannet av Høyesterett-dommen, og at departementet avventer hva partene kommer fram til i forhandlingene om de omhandlede tariffavtalene.

– I begrunnelsen for spørsmålet tar representanten opp konsekvensene av fortrinnsretten på konkurransesituasjonen i havnene. I Holship-dommen tok ikke Høyesterett stilling til om ordningen med fortrinnsrett er i strid med konkurranselovene. Spørsmålet om mulige brudd på konkurranselovgivningen må rettes til konkurransemyndighetene og eventuelt klages inn for domstolene, påpeker Hauglie.

Havnearbeiderne tapte i Høyesterett

Fortrinnsretten

I begrunnelsen for spørsmålet viser Sveinung Rotevatn til at fortrinnsretten til lossing og lasting av skip, som i rundt 100 år har vært en eksklusiv tariffestet fordel for «en liten gruppe arbeidstakere i Norsk Transportarbeiderforbund og LO på bekostning av andre arbeidstakere og fagforeninger, var i strid med EØS-avtalens artikkel 31 om næringsdrivendes rett til å etablere lovlig virksomhet».

– Fortrinnsretten har stengt andre næringsdrivende ute fra å starte gode losse- og lastetjenester ved norske havn er, som kunne gjøre havnene bedre og mer effektive, noe som ikke minst er viktig for bedrifter i distriktene som ikke alltid har tilgang til en god vei-, fly- eller togtransport. Dessuten har fortrinnsretten hindret organisasjonsfrihet, fordi i praksis har en fagforening hatt monopol på arbeidsoppgavene. Derfor er det bare en forening som det har vært aktuelt å melde seg inn i, hevder Rotevatn.

– Det har vist seg vanskelig å få implementert dommen i Høyesterett fordi Norsk Tansportarbeiderforbund og LO ikke har villet endre sine tariffavtaler med fortrinnsrett i tråd med dommen, mener Rotevatn.

Leder av juridisk avdeling i LO, Atle Sønsteli Johansen, slår tilbake.

– I motsetning til Venstre er jeg glad for at vi har et system hvor offentlige myndigheter ikke foregriper tariffoppgjøret i 2018 eller spørsmål som er klaget inn for Den Europeiske Menneskerettsdomstol. Dommen i Høyesterett gjelder for øvrig ikke inngåtte tariffavtaler, er hans kommentar til saken.

LO satser tungt i Strasbourg

LO ga 100.000 kroner til havnearbeiderne

Havnearbeidere anklager Oslo Havn for sosial dumping

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse