Sveinung Rotevatn (V) utålmodig etter Holship-avgjørelsen
Venstre-topp ber LO godta Høyesterettsdom
Sveinung Rotevatn ber regjeringen sørge for at Holship-dommen blir gjennomført i norske havner.
Norsk Transporarbeiderforbund og LO må endre sine tariffavtaler i tråd med Holship-dommen. Det mener Venstres Sveinung Rotevatn.
Martin Guttormsen Slørdal
helge@lomedia.no
Stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn (V) begrunner kravet med at det har vist seg vanskelig å få implementert dommen i Høyesterett, fordi både LO og Norsk Transportarbeiderforbund ikke har villet endre sine tariffavtaler med fortrinnsrett i dommen.
– Jeg er kjent med at Bedriftsforbundet har tatt dette problemet opp med regjeringa i brevs form uten at jeg kan se at noe svar er gitt, påpeker Rotevatn.
• Bedriftsforbundet krever at LO og NHO endrer tariffavtalene i havnene
Skriftlig spørsmål
Kravet om at regjeringen skal sørge for at plenumsdommen i Holship-saken blir gjennomført, kommer han med i et skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialministrer Anniken Hauglie (H).
I sitt svar poengterer Hauglie at dommen i Høyesterett gjelder regler i en tariffavtale, og at det på dette området gjelder partsautonomi.
– Det betyr at det er tariffpartene alene som har råderetten over og ansvaret for innholdet i tariffavtalen.
• Følg oss på Facebook
Hun skriver videre at departementet har kontakt med LO og NHO om eventuelle endringer i tariffavtalene i kjølvannet av Høyesterett-dommen, og at departementet avventer hva partene kommer fram til i forhandlingene om de omhandlede tariffavtalene.
– I begrunnelsen for spørsmålet tar representanten opp konsekvensene av fortrinnsretten på konkurransesituasjonen i havnene. I Holship-dommen tok ikke Høyesterett stilling til om ordningen med fortrinnsrett er i strid med konkurranselovene. Spørsmålet om mulige brudd på konkurranselovgivningen må rettes til konkurransemyndighetene og eventuelt klages inn for domstolene, påpeker Hauglie.
• Havnearbeiderne tapte i Høyesterett
Fortrinnsretten
I begrunnelsen for spørsmålet viser Sveinung Rotevatn til at fortrinnsretten til lossing og lasting av skip, som i rundt 100 år har vært en eksklusiv tariffestet fordel for «en liten gruppe arbeidstakere i Norsk Transportarbeiderforbund og LO på bekostning av andre arbeidstakere og fagforeninger, var i strid med EØS-avtalens artikkel 31 om næringsdrivendes rett til å etablere lovlig virksomhet».
– Fortrinnsretten har stengt andre næringsdrivende ute fra å starte gode losse- og lastetjenester ved norske havn er, som kunne gjøre havnene bedre og mer effektive, noe som ikke minst er viktig for bedrifter i distriktene som ikke alltid har tilgang til en god vei-, fly- eller togtransport. Dessuten har fortrinnsretten hindret organisasjonsfrihet, fordi i praksis har en fagforening hatt monopol på arbeidsoppgavene. Derfor er det bare en forening som det har vært aktuelt å melde seg inn i, hevder Rotevatn.
– Det har vist seg vanskelig å få implementert dommen i Høyesterett fordi Norsk Tansportarbeiderforbund og LO ikke har villet endre sine tariffavtaler med fortrinnsrett i tråd med dommen, mener Rotevatn.
Leder av juridisk avdeling i LO, Atle Sønsteli Johansen, slår tilbake.
– I motsetning til Venstre er jeg glad for at vi har et system hvor offentlige myndigheter ikke foregriper tariffoppgjøret i 2018 eller spørsmål som er klaget inn for Den Europeiske Menneskerettsdomstol. Dommen i Høyesterett gjelder for øvrig ikke inngåtte tariffavtaler, er hans kommentar til saken.
• LO satser tungt i Strasbourg