JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

AIM Norway

Frykter oppsigelser og massepermitteringer ved AIM Norway

De kom seg så vidt gjennom årets lønnsoppgjør uten å måtte streike. Nå venter atskillig større utfordringer for AIM Norway.
KRITISK: Fersk klubbleder Kristian Rønås er glad for at lønnsoppgjøret endte uten streik. Men han er bekymret for AIM Norways framtid.

KRITISK: Fersk klubbleder Kristian Rønås er glad for at lønnsoppgjøret endte uten streik. Men han er bekymret for AIM Norways framtid.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

Streikevestene får ligge igjen i bilen, når en overraskende våken klubbleder Kristian Rønås ved AIM på Kjeller tar i mot Magasinet.

Meklinga i årets lønnsoppgjør for de AIM-ansatte varte til langt på morgenkvisten. Først halv ni ble de enige med arbeidsgiverne. Det var altså ikke langt unna at det ble bruk for streikevestene.

Usikker tid – igjen

Rønås er godt fornøyd med å ha rodd i land lønnsoppgjøret. De ansatte var gjennom en to uker lang streik så seint som i 2015 – en reprise på det var lite ønskelig.

Men selv om kroner og ører er viktige, så er det større summer som surrer bak i hodet på den ferske klubblederen.

Skal alle arbeidsplassene i AIM Norway reddes, trengs det summer i milliardklassen. Og de trengs raskt.

For målet er å kunne jobbe med de nye F35-jagerflyene når de kommer – og de første kommer allerede neste år. Før den tid må det bygges for minst en milliard på Rygge – der store deler av AIM kommer til å havne etter hvert.

Klubbleder Rønås vil sågar ha det dobbelte – minst.

– Om vi først skal bygge ut for å ha vedlikeholdet på motorene til F35, så må vi gjøre det såpass at vi får ta flere motorer enn bare de norske, mener Rønås.

Vedlikehold på 82 «norske» motorer vil bare være jobb til ti mann, mener Rønås.

– Vi burde ha fem-seks ganger så mange – halvparten av motorene i Europa – til vedlikehold på Rygge. Men da må vi satse og vise det overfor de amerikanske myndighetene og General Motors, som bestemmer hvor vedlikeholdet skal utføres, sier klubblederen.

Hvem vil betale?

Problemet er i første rekke finansiering. Regjeringa og Forsvarsdepartementet vil ikke spytte inn pengene.

– AS Norge har spart 9,3 milliarder på at F35-flyene er blitt billigere. De pengene burde de reinvestert i Norges beredskap og et eget flyvedlikehold.

AIM selv sitter ikke med så store midler – selv om de har solgt alle eiendommer og har begynt jakten på kapital.

– Men ingen vil investere før vi vet at vi får flere motorer enn bare dem på de norske flyene, forklarer Rønås.

Og mener to ting må skjer før investeringene kommer:

– Vi venter ganske enkelt på et nytt storting. Dagens regjering vil ikke bruke ei krone, selv om det vil være viktig for beredskapen på de nye flyene. Og så må vi få nye eiere. Næringsdepartementet er bedre til å drive butikk enn Forsvarsdepartementet, mener Rønås – som drømmer om både motor- og tyngre flyvedlikehold på Rygge.

– Det beste ville vært investeringer til å ivareta 500 motorer, samt en hangar med plass til fire F35-fly for tyngre vedlikehold. Så slipper vi å sende dem til Italia for reparasjon.

Føler seg motarbeidet av Forsvaret

I mellomtida sliter AIM med å bevare kompetansen de besitter:

• Forsvaret gjør stadig mer av vedlikeholdet selv på de utgående F16-jagerflyene.

• AIM opplever at de er sjanseløse på nye oppdrag som Forsvaret deler ut – fordi de ikke lenger er en del av Forsvaret ...

• Det har ført til at flere oppdrag har havnet hos finske og italienske konkurrenter. Og at AIM allerede har begynt å permittere og si opp de ansatte.

– Vi får ikke de lenger nødvendige godkjenningene automatisk. Men Forsvaret kan stille krav om at nasjonale selskap skal få lisens, og de kan selv godkjenne leverandører. Hvorfor gjør de ikke dette? spør en frustrert klubbleder.

Stor omstilling

Og det hjelper ikke å bygge anlegg i milliardklassen på Rygge om de ansatte forsvinner før den tid. Røsland advarer mot å la AIM forvitre:

– Vi besitter nøkkelkunnskap her på AIM for å drifte Forsvaret. Hvis vi ryker, så må vi sende alt til utlandet. Og det har vel ikke Forsvaret særlig gode erfaringer med.

I mellomtida er AIM Norway midt opp i en stor overgang til å bli et konkurransedykig aksjeselskap. Noe årets lønnsforhandlinger viste.

– Det er nye tider, med kamp om hver en krone, sier Rønås.

Selv føler klubblederen at de ansatte vant kampen om kronene i årets lønnsoppgjør. Nå håper de bedriften vinner frem i kampen om milliardene.

• Les mer: Meklingsløsning

• Les også: AIM-ansatte kjemper mot privatisering

AIM Norway

• Tidligere Luftforsvarets hovedverksted i Forsvaret.

• Omdannet til statsforetak i 2011, og fikk navnet Aerospace Industrial Maintenance Norway SF

• Omdannet til AS i 2016 – fortsatt med Forsvarsdepartementet som eneste eier

• Spydspiss i fly- og helikoptervedlikehold i Norge

• Vedlikeholder F16-flyene og Sea King-helikoptren og mye annet militært materiell

• 251 medlemmer i Fellesforbundet

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

AIM Norway

• Tidligere Luftforsvarets hovedverksted i Forsvaret.

• Omdannet til statsforetak i 2011, og fikk navnet Aerospace Industrial Maintenance Norway SF

• Omdannet til AS i 2016 – fortsatt med Forsvarsdepartementet som eneste eier

• Spydspiss i fly- og helikoptervedlikehold i Norge

• Vedlikeholder F16-flyene og Sea King-helikoptren og mye annet militært materiell

• 251 medlemmer i Fellesforbundet