JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fellesforbundet samarbeider med Skatteetaten og Forsvaret:

Han stopper sosial dumping med nye metoder

Han har forsøkt å stoppe useriøse i arbeidslivet i mange år. Nå samarbeider Roar Aas med Skatteetaten og Forsvaret for å skape framtidas modell for arbeid mot sosial dumping.
INSPEKTØRENE: Roar Aas (til venstre) og Odd Henning Johansen (til høyre) finner stadig nye metoder for å drive best mulig på Ørland. I midten brakketillitsvalgt og betongarbeider Thomas Halsen.

INSPEKTØRENE: Roar Aas (til venstre) og Odd Henning Johansen (til høyre) finner stadig nye metoder for å drive best mulig på Ørland. I midten brakketillitsvalgt og betongarbeider Thomas Halsen.

Erlend Angelo

harald@lomedia.no

erlend@lomedia.no

Offentlige investeringer får ofte konsekvenser langt ut over det som var tenkt. Det amerikanske forsvaret «fant opp» internett, uten at det nok var «Pokémon Go» som var planen.

Og når Forsvarsbygg nå driver en av sine største utbygginger noensinne, på den utvidede flystasjonen på Ørland i Trøndelag, gir de strenge sikkerhetsreglene muligheter for å tenke nytt og annerledes rundt utfordringene i byggebransjen.

Det bruker LO-koordinator Roar Aas og SHA/HMS-ansvarlig i Forsvarsbygg Odd Henning Johansen for alt det er verdt.

– Dette er et laboratorium, en gyllen mulighet, sier Johansen.

Store planer

Ørlandet bygges ut for å ta imot Forsvarets nye F35-fly, som skal overta for dagens F16. Det er et enormt prosjekt, som ikke er ferdig før tidligst i 2020, og med mange komponenter: Det skal bygges hangarer, skvadronbygg, vedlikeholdsbygg, rullebane, brakker… Alt mens dagens eksisterende flybase holdes operativ, og med store oppdrag også i området utenfor selve baseutbyggingen: For eksempel skal mer enn tusen boliger støyisoleres i varierende grad.

– Dette må være en byggherres drømmeprosjekt, siden det er så mange prosjekter som kommer etter hverandre, sier Roar Aas.

MYE OG LENGE: Det skal bygges i årevis på Ørland. Hele byggeområdet er på 6.000 mål, og på det meste er det 500 som jobber på byggene samtidig.

MYE OG LENGE: Det skal bygges i årevis på Ørland. Hele byggeområdet er på 6.000 mål, og på det meste er det 500 som jobber på byggene samtidig.

Erlend Angelo

Fellesforbunderen fra byggfag i Trondheim ble ansatt i LO da han fikk jobb som koordinator for prosjektet på Ørland. Men det er Forsvarsbygg som betaler lønna, gjennom å hyre inn Aas fra LO. Han understreker at han ikke er på Ørland for å rekruttere medlemmer – «det er forbundenes jobb» – men passe på at alt går riktig for seg, i samarbeid med blant andre Johansen.

Og sammen har de utviklet et tverrfaglig samarbeid de håper kan brukes også andre steder.

Deler skattetall

– Vi har lært underveis, med så mange nye prosjekter hele tiden. Nå begynner vi å være der vi ønsker, blant annet ved at vi prekvalifiserer anbudene, forteller Johansen.

Det gjør man blant annet gjennom et spørreskjema. Med Johansens bakgrunn fra Arbeidstilsynet og Aas’ fra Fellesforbundet, vet de godt hva de skal spørre om for å luke ut useriøse anbydere.

– Vi kan for eksempel spørre om arbeidstidsordninger. En seriøs bedrift vil da vite både at det skal være arbeidstidsordning, og hvem denne skal avtales med, forteller Aas.

Forsvarsbygg stiller krav om at det ikke skal være mer enn to ledd under hovedentreprenør. På Ørland må disse underentreprenørene underskrive fullmakt til at byggherre og hovedentreprenør kan hente inn tall fra Skatt Midt-Norge. Og da helt ferske tall.

– Det dreier seg som oftest om moms og avgifter. Seriøse bedrifter betaler moms og avgifter, sier Aas, som understreker at de er opptatt av ikke å legge informasjons- og rapportplikten til de enkelte firmaene på et så komplisert nivå at det blir et problem.

– Det skal være enkelt å drive seriøst, og vanskelig å drive useriøst, sier han.

En ny minstelønn på 198 kroner timen skal hindre sosial dumping i anleggsbransjen

Livet utenfor murene

Det er strengt å komme inn bak sperringene på Ørland flystasjon, og dette har hjulpet Johansen og Aas i arbeidet. Selv om begge understreker at de selvsagt ikke har noe imot utenlandsk arbeidskraft, fjerner det et problem når det i praksis ikke jobber utenlandske statsborgere på prosjektet, siden det tar mye lenger tid for dem å få sikkerhetsklarering.

– Med bare norske arbeidstakere, er sosial dumping ganske uaktuelt, sier Johansen.

– Men det skal bygges ut i området utenfor basen også, og da kan dette systemet være til hjelp.

Målet er at det skal kunne brukes flest mulig steder, forteller Roar Aas – som mener de har snudd et oppned system riktig vei igjen på Ørland.

LO-KOORDINATOR: Roas Aas.

LO-KOORDINATOR: Roas Aas.

Erlend Angelo

– Det handler om å forebygge, framfor å kontrollere i etterkant, sier han, og suppleres av Odd Henning Johansen:

– Det er veldig problematisk å drive kontroll av disse tingene. Det er mye bedre å være i forkant.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse