Legge ned? Da tar vi heller over selv, tenkte de ansatte
– Jeg tror det kan hjelpe at vi er vant til å være på den andre siden, sånn at vi vet hva slags ledelse man vil ha, og ikke ha.
Gjestetunet Josephine Vågen og Iselin Borge har tatt over er en gammel gård, og deler av den er fredet.
Erlend Angelo
Josephine Vågen har nettopp meldt seg ut av Fellesforbundet. Det kan virke som en underlig grunn til å besøke henne for forbundets medlemsblad, men Vågen insisterer på at fagbevegelsen er helt essensiell for å drive et hotell, og at de ansatte bør være medlem.
– Det er veldig viktig å ha med seg fagbevegelsen, sier hun.
Det er bare det at hun ikke kan være medlem lenger, etter at hun og to kollegaer tok over driften av Bjørnefjorden Gjestetun i Os utenfor Bergen.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
Midlertidig drift
– Vi har visst lenge at det kom til å skje noe her, sier Thomas Samuelsson, som er en del av den nye ledertroikaen sammen med Vågen og Iselin Borge.
– Det ble drevet med underskudd, og vi hadde hørt snakk om både nedleggelse og overtakelse av franchisekjeder og andre ting.
Så, i fjor høst, kom beskjeden på et allmøte: Hotellet var solgt til en eiendomsutvikler, og alle de ansatte var sagt opp.
– Men vi fikk vite at de nye eierne egentlig ville at stedet skulle drives videre, inntil de fikk godkjent planene for utbygging, forteller Samuelsson.
Så da startet de tre et nytt selskap, med kontrakt på drift i tre år – i første omgang.
– Men hvis det går bra, har vi snakket om kanskje å drive videre et annet sted, forteller Borge.
• Arbeidsdagen utvides med to timer fra 1. juli
Gammel gård, ny ledelse
Bjørnefjorden Gjestetun er en gammel gård, som er blitt drevet som hotell, konferansested og festlokale siden 1992. De tre tok formelt over driften 1. mars i år, og har fordelt ansvaret mellom seg: Borge er kjøkkensjef og Samuelsson restaurantsjef, mens den tidligere resepsjonisten Vågen tar seg av det administrative med booking og lignende.
Med en ledelse som fortsatt jobber aktivt i driften, mener de dette skal gå rundt og vel så det. Men det har ikke vært bare-bare å gå fra å være en «vanlig» ansatt til å bli sjef.
– Det har nok vært vanskeligst for Thomas og Josephine, som hadde jobbet her i mange år. Selv hadde jeg bare vært her i noen måneder da vi tok over, sier Borge – noe Vågen er enig i:
– Det er en stor overgang plutselig å måtte bestemme og kanskje ta avgjørelser som er ubehagelige for noen, sier hun.
– Men jeg tror også det kan hjelpe at vi er vant til å være på den andre siden, sånn at vi vet hva slags ledelse man vil ha, og ikke ha.
Mest fordeler
Det siste kan den nye klubblederen Stoyanka Toncheva skrive under på.
– Det er klart det er noen utfordringer når noen av de ansatte tar over. Ingen er jo født ledere, så de må få lov til å gjøre feil og lære, sier resepsjonisten.
– Men jeg syns egentlig de har vært flinke, og vi har en god kommunikasjon på huset. Dessuten har Josephine vært organisert i mange år, og kjenner regler og sånt veldig godt, sier resepsjonisten, som alt i alt er godt fornøyd.
– Det er flere fordeler enn utfordringer med at de har tatt over. De vet jo hvordan det er å jobbe her. Og viktigst av alt er at vi fortsatt har drift. Dette er et herlig sted å jobbe. Jeg håper de utsetter den omreguleringsplanen så lenge som mulig, sier Stoyanka Toncheva.
• Følg oss på Facebook
Thomas Samuelsson fungerer som daglig leder, selv om ledertroikaen er likestilt og tar avgjørelser med rent flertall.
Erlend Angelo
Erlend Angelo
Erlend Angelo
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.