JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Roy Ervin Solstad

Morten skulle jobbe som sjåfør én dag – så fortsatte han i ni år til

62-åringen hadde egentlig tenkt til å bli bonde.

harald@lomedia.no

roy@lomedia.no

Fåvang: Nå er Morten Fagerli tillitsvalgt i Gudbrandsdal Betongtransport. Firmaet kjører og leverer betong til byggeprosjekter i hele området – alt fra enorme offentlige tunnelutbygginger til private hyttebyggere.

– I selvbyggerbransjen må vi gjerne hjelpe til litt med betongen, forteller Fagerli.

– For vi må kunne ganske mye om betong i denne jobben. VI får den riktignok levert, men har med oss kjemikalier så vi eventuelt kan mykne den litt. Eller fiber hvis den må gjøres fastere.

For det er ikke sånn at betong er betong og ferdig med det. For eksempel så herder den bare i plussgrader, sånn at det er ekstremt viktig å vaske tanker og rør når gradestokken kryper over null, mens man kan ta flere oppdrag i strekk uten vasking når det er kaldt.

– Betong er interessant, sier han.

– Jeg er egentlig pumpeoperatør nå for tiden. Men jeg må ofte ha med litt betong når jeg kjører også, sier Morten Fagerli.

– Jeg er egentlig pumpeoperatør nå for tiden. Men jeg må ofte ha med litt betong når jeg kjører også, sier Morten Fagerli.

Roy Ervin Solstad

Kjøreteknikk

Men det er altså transport bedriften driver med, og det er ingen spøk i Innlands-Norge med fire årstider.

– Det er mye vanskelig kjøring, på dårlige veier som er glatte om vinteren, sier Fagerli.

– Det krever mye rent kjøreteknisk.

Ikke minst med biler fulle av betong – helt opp til 18 tonn på de rene transportbilene. I tillegg til 6-800 liter vann til vasking.

– Min bil tar bare litt under halvparten så mye betong, forteller Fagerli.

Det er fordi den har et sinnrikt pumpesystem, som Magasinet får demonstrert på gårdsplassen, siden dagens oppdrag oppe på Hafjell er blitt utsatt på grunn av kulde.

– Vi har ganske ustabil arbeidstid her, siden vi aldri vet når kundene ringer. Det kan bli lange dager, sier Fagerli.

Roy Ervin Solstad

Pumping og paragliding

Selv tok 62-åringen en ganske lang omvei inn i Gudbrandsdal Betongtransport, der han begynte for drøyt ti år siden.

– Egentlig hadde jeg tenkt å bli bonde, forteller han.

– Så tok jeg førerkort klasse 2 i militæret, og så skulle jeg jobbe som sjåfør én dag i 1996 – og fortsatte å kjøre i ni år.

Så jobbet han blant annet som arrangør av danseforestillinger en stund – og så ble det Gudbrandsdal Betongtransport.

– Da var jeg egentlig litt lei av å kjøre … så å kjøre pumpebilen passer meg bra, sier Fagerli, som likevel tok fagbrev i transport for to år siden.

– Men nå pensjonerer jeg meg snart, sier han.

– Dette er et interessant yrke, med noe nytt hver dag. Men det sliter på kroppen, sier Fagerli – som forteller at han har tenkt å bruke pensjonisttilværelsen på favoritthobbyen paragliding (!). Så helt utslitt er den ikke.

Roy Ervin Solstad

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss