JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hva gjør en bil-demontør?

Roger finner «juvelene» i ødelagte biler: – Litt overrasket over hva vi mottar

Hver uke er Roger Skotvoll og kollegaene i Trøndelag Bildeler spent på hvor stor strøm av bilvrak de får inn til opphogging. Høyspent, faktisk.
FINNES I REGISTERET: I lokalene til Trøndelag Bildeler AS i Malvik er 35.000 bildeler lagret og registrert. Den jobben har Roger Skotvoll ansvaret for.

FINNES I REGISTERET: I lokalene til Trøndelag Bildeler AS i Malvik er 35.000 bildeler lagret og registrert. Den jobben har Roger Skotvoll ansvaret for.

Håvard Sæbø

roy@lomedia.no

MALVIK: – Det blir flere og flere elbiler vi får inn, og da må vi ha kurs i høyspent for å kunne begynne å jobbe på dem, bekrefter Skotvoll.

Han er tillitsvalgt i bedriften med ti ansatte og sju medlemmer i Fellesforbundet. De driver både grønt skifte og miljøvern samtidig. Her eksisterer nemlig ikke bruk og kast, men nyttiggjøring av brukte deler til gjenbruk.

Nyere biler

Hver eneste dag mottar bedriften opp mot åtte biler, men om det er en utbrent amerikaner eller en flunkende ny elbil, vet han aldri før den dukker opp.

– Noen ganger er jeg litt overrasket over hva vi mottar. Man ser jo knapt nok en skade på enkelte av bilene, innrømmer han.

For ti år siden byttet han ut jobben som yrkessjåfør med jobben som bil-demontør.

Hans oppgave er å registrere delene som kan videreselges, pakke dem og sende dem videre. Det er alt fra større karosserideler og hele motorer til smådeler som fremdeles er fullt brukbare, som erstatning for ødelagte deler i andre biler.

– De fleste bilene får vi inn fra forsikringsselskaper. De bilene er av nyere dato, mens de fleste som kjøper deler av oss er bilverksteder, bekrefter han.

MILJØARBEIDEREN: Roger Skotvoll er bil-demontør. Dermed sørger han for at brukte bildeler kan bli gjenbrukt. Det er bra ressursforvaltning.

MILJØARBEIDEREN: Roger Skotvoll er bil-demontør. Dermed sørger han for at brukte bildeler kan bli gjenbrukt. Det er bra ressursforvaltning.

Håvard Sæbø

Mye å spare

Privatkunder er det også en del av, men det er mindre selvbetjening hos bil-demontørene nå. Delene finner kundene på det landsdekkende nettstedet finndel.no.

– Prisene ligger ofte rundt 1/3-del av hva det koster å kjøpe nytt, så det er mye å spare, forteller han.

Samtidig er det stor merverdi for bedriften å kunne plukke ut helt brukbare deler og videreselge dem.

– Vi har jo brukte billykter her som koster 20.000 kroner alene. Dette er lykter som kommer fra biler vi kjøper fra forsikringsselskapene, påpeker han.

Batterier til utlandet

Spesielt arbeid på elbiler krever ekstra sikkerhetstiltak, og de ansatte må ha kurs i arbeid på høyspent for å kunne demontere dem.

– Vi har en egen koffert med ekstra isolerte verktøy som vi benytter. I tillegg har vi isolasjonshansker. De tåler 1000 volt, forklarer han.

Den store mengden elbiler i Norge, sammen med lav norsk kronekurs, har gjort brukte elbilbatterier til en eksportvare. Uten at det har fått Trøndelag Bildeler i Malvik til å satse på eksport.

– Men vi selger selvsagt til utlandet dersom noen ønsker å kjøpe av oss, sier Skotvoll.

Skrur på fritiden også

Når alt som kan videreselges er demontert, blir resten av bilen presset sammen til en klump, som sendes til mottak på Østlandet. All olje og væske som de tømmer bilene for blir sendt til et mottak for farlig avfall.

Men det blir ikke bare registrering og pakking på Skotvoll. Bilmekanikeren får skrudd litt på jobben også. I tillegg til på privaten.

– Jeg har tre nieser som kjører bilcross. De bruker meg som mekaniker, ler han.

Bil-demontør

Biler som det ikke lønner seg å reparere, blir solgt til en bil-demontør for demontering.

Der tømmes bilen for væsker (drivstoff, spylevæske, bremsevæske, olje med mer.) 

Farlige komponenter som for eksempel kvikksølvbrytere og blybatteri identifiseres og plukkes ut.

Så demonteres oljefilter, katalysator, dekk og felg

Interiør, eksteriør, motor og karosserideler som kan videreselges plukkes av.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Bil-demontør

Biler som det ikke lønner seg å reparere, blir solgt til en bil-demontør for demontering.

Der tømmes bilen for væsker (drivstoff, spylevæske, bremsevæske, olje med mer.) 

Farlige komponenter som for eksempel kvikksølvbrytere og blybatteri identifiseres og plukkes ut.

Så demonteres oljefilter, katalysator, dekk og felg

Interiør, eksteriør, motor og karosserideler som kan videreselges plukkes av.