JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Aksjonsuke for renholderne på hoteller

Takk til de usynlige hjelperne

Du legger sjelden merke til dem. Men du merker det når de ikke har vært der. Denne uka pågår en internasjonal kampanje for renholderne på hoteller.
STOLTE: Stolte renholdere på Scandic Ringsaker Hotel. Fra venstre: Kari Langerud, Marielle Pedersen og Hilde Rosenlund, sammen med Gulbrand Nøkleby som er organisasjonsarbeider i avdeling 103, som viser fram noen av takkelappene fra gjester.

STOLTE: Stolte renholdere på Scandic Ringsaker Hotel. Fra venstre: Kari Langerud, Marielle Pedersen og Hilde Rosenlund, sammen med Gulbrand Nøkleby som er organisasjonsarbeider i avdeling 103, som viser fram noen av takkelappene fra gjester.

Hanne Kullerud Nielsen

hanne@lomedia.no

Rengjøring er en hard og tung fysisk jobb. Det kan de ansatte ved Scandic Ringsaker Hotel skrive under på. Denne uka har de deltatt i den internasjonale kampanjen som Fellesforbundet deltar i, der hovedfokuset er på helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Se filmen om aksjonen #fairhousekeeping og hvem som står bak

Hjelper hverandre

På Scandic Ringsaker utenfor Hamar er det 176 rom. Det er tre fast ansatte renholdere på heltid, tre som jobber 50 timer i måneden og åtte tilkallingshjelper. Antall rom de må rengjøre per dag avhenger av om det er avreiserom eller om gjesten bor flere netter. Men 15 avreiserom er vanlig i tillegg til noen beboerrom. Tidsbruken er vurdert til 22 minutter på avreise og 6 minutter på beboerrom.

Det kan bli stress noen ganger, men renholderne hjelper hverandre når det er nødvendig. – Vi jobber jo i samme bedrift, som de sier.

Takk for gjestene

I løpet av kampanjeuka har renholderne lagt ut materiell på rommene og har fått mange tilbakemeldinger fra gjester i form av papirlapper med hyggelig takk på. Noen har også lagt igjen driks til renholdere som takk for at de holder hotellrommene rene og ryddige.

Det vil si, de fikk lagt ut materiell på rommene de tre første dagene av uka, med sjefens velsignelse, så var det slutt. Det kom nemlig en mail fra hovedkontoret til Scandic med beskjed om at denne virksomheten måtte opphøre, så nå sitter renholderne med en stor bunke materiell de ikke får delt ut.

– Jeg var vel litt kjapp og ga tillatelse til dette, sier Frode Åkerland, general manager ved hotellet siden juni i år til Magasinet for fagorganiserte. Nå må han forholde seg til vedtaket i konsernet sentralt.

Tar opp saker løpende

I aksjonsuka har avdelingene i forbundene møter med renholdere rundt hele landet for å snakke om HMS, og de ansatte på Scandic Ringsaker får besøk av organisasjonsarbeider Gulbrand Nøkleby fra avdeling 103.

Men renholderne melder om god dialog og kommunikasjon med ledelsen ved hotellet, der de løser saker ved å ta dem opp løpende, ifølge Hilde Rosenlund, som er tillitsvalgt for renholderne.

Hotellet har investert 250.000 kroner i tiltak for å lette arbeidshverdagen for renholderne, ifølge direktøren.

– Ja, det er blitt bedre med de nye vognene vi har fått, og Ipaden der vi får arbeidsoppgavene våre og krysser av når vi er ferdig. Da har resepsjonen oversikt med en gang, sier Rosenlund.

Og både Frode Åkerland og klubbleder Henrik Ekremsæter påpeker det lave sykefraværet, og Hilde Rosenlund sier at hun har jobbet der i 18 år.

– Høy snittalder på de ansatte er et trivselstegn, sier Åkerland.

HMS-tips

• De ansatte må få jobbe sammen om de tunge løftene, og løfte riktig.

• Bruk verneutstyr. Hansker og masker beskytter mot kjemikalier.

• Mindre på tralla - flere lager. Egne traller for minibar og lintøy.

• Arbeidet skal tilrettelegges hvis du er gravid, syk eller har slitasjeskader. Ingen skal bli sykere av å være på jobben.

• Vernerunde skal følges opp med tiltak som løser problemene.

• De som skal bruke arbeidstøyet må få være med på å bestemme hvordan det skal være.

• Klubben og verneombud må bli enig med ledelsen om hvordan sykefravær skal følges opp.

• Ofte er det små ombygginger, eller hjelpeutstyr som skal til for å minske belastninger - ofte kan bedriften får støtte til forbedringer.

• Fortell gjestene hvordan de kan bidra - håndklær i vasken, pantestasjon for flasker og søppel i søppeldunk er noen forslag.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

HMS-tips

• De ansatte må få jobbe sammen om de tunge løftene, og løfte riktig.

• Bruk verneutstyr. Hansker og masker beskytter mot kjemikalier.

• Mindre på tralla - flere lager. Egne traller for minibar og lintøy.

• Arbeidet skal tilrettelegges hvis du er gravid, syk eller har slitasjeskader. Ingen skal bli sykere av å være på jobben.

• Vernerunde skal følges opp med tiltak som løser problemene.

• De som skal bruke arbeidstøyet må få være med på å bestemme hvordan det skal være.

• Klubben og verneombud må bli enig med ledelsen om hvordan sykefravær skal følges opp.

• Ofte er det små ombygginger, eller hjelpeutstyr som skal til for å minske belastninger - ofte kan bedriften får støtte til forbedringer.

• Fortell gjestene hvordan de kan bidra - håndklær i vasken, pantestasjon for flasker og søppel i søppeldunk er noen forslag.