USIKKERT: Matros Tone Blindheim, dagmann Kai Inge Gersdal og matros og verneombud Angel Olav Røren, mener at dagens anbudspolitikk er med på å gjøre hverdagen uforutsigbar. Nå etterlyser de endringer i regelverket for å trygge mannskapet om bord på innenriksfergene.
Christine Skårberg Dahl
Anbudsrunder skaper usikkerhet
Anbudspolitikken som føres i Norge fører til frustrasjon for mange innen transportnæringen. På innenriksfergene merkes det daglig på kroppen. Fremtiden virker langt fra sikker.
christine.skarberg.dahl
Ordet anbud høres kanskje ikke så dramatisk ut, men innen transportnæringen er det nettopp det. I mange år har det pågått hard konkurranse mellom ulike aktører som ønsker retten til å operere de ulike kollektivtrafikkruter og fergesamband i landet. For oss som brukere er kanskje ikke forskjellene så merkbare, men for dem som jobber i selskapene er virkelighetsbildet noe ganske annet.
– Det er ikke noe tvil. Det er bunnlinja som rår når driftsselskap skal velges. Vi merker at arbeidsdagen er annerledes, og slikt bringer med seg mye usikkerhet og frustrasjon, sier Norsk Sjømannsforbunds tillitsvalgt i Fjord1, Maria Jenset Solevåg.
Usikker på fremtiden
Under Sjømannsforbundets landsmøte i september i fjor, løftet også Solevåg opp dette temaet.
– Resultatet av den anbudspolitikken som føres, er at fergene lider under at billigste anbud er det eneste som gjelder. Det går på bekostning av bemanning, drift og vedlikehold, som igjen setter mange passasjerer i fare hver eneste dag. Dette må landsmøtet og forbundet gjøre noe med, og jeg oppfordrer til at de går videre politisk med dette, sa Maria Jenset Solevåg under landsmøtet.
Til daglig arbeider Maria som matros på fergesambandet på strekningen Solavågen-Festøy. Samholdet mellom kollegene om bord på «Storfjord» er veldig godt og gemyttelig. Men det er ikke til å komme bort i fra at anbud blir en del av snakket på messa.
– Det ikke å vite hvem som tar over i fremtiden er selvsagt noe vi alle tenker på. Gjennom de anbudsrundene vi har vært gjennom tidligere, har vi sett at det er det billigste som vinner. Det går ut over kvaliteten på produktet, sier Tone Blindheim som er matros om bord.
Sikkerhet om bord
Er de tre på dekk går alt på skinner. Men de dagene de er underbemannet er det verre.
– Det går utover sikkerheten for passasjerer og mannskap. For oss føles det som at dette ikke er et viktig nok tema i en anbudsrunde. Regnestykket er viktigere enn å sørge for at sikkerheten opprettholdes og det er skremmende, sier Angel Olav Røren, verneombud og matros om bord.
I 2017 skal de gjennom en ny anbudsrunde. Alle som jobber på dekk eller i cateringen om bord er usikre på hva som vil skje når den tid kommer. Det er allerede mye snakk om besparelser. Det er ikke til å komme bort i fra at i tidligere anbudsrunder er det i denne arbeidsgruppen nedbemanningen har vært størst.
– Vi merker allerede presset. Før i tida var vi to på jobb. Da var det greit. Jobben var kjekk, vi hadde det sosialt, fikk tid til å prate med de andre og tid til å ta en pust i bakken, samt være a jour med arbeidsoppgaver. Nå er vi vanligvis kun én som jobber i kiosken og det er fullt kjør hele tiden. Hvis det blir ytterligere kutt vet vi ikke hvordan dette skal gå, sier Åshild Sauer og Evelyn Myklebust som for anledningen er to på jobb for å snakke med Maritim Logg.
Også de på dekk føler presset. Og selv om 2017 er noen år unna, går tiden fort.
– Jeg er mest redd for at jeg ikke skal få fortsette å jobbe med det jeg har lyst til, nemlig som matros her på denne ferga hvor jeg har vært i seks år, sier Røren.
Stort fokus
Alle mener anbudspolitikken må endres.
– Det må stilles klarere og strengere krav til reglene og hvilke kriterier som skal gjelde, ikke bare bunnlinja, sier matrosene og de cateringansatte.
Alle håper at Sjømannsforbundet vil jobbe enda hardere mot politikerne for å få gjennomslag.
– Forbundet har fokus på dette, men jeg tror tiden er inne nå å gjøre enda mer. Vi som jobber i innenriks merker anbudsspøkelset godt, og det gjør arbeidsdagen vår tyngre. Det er mye frustrasjon blant oss, siden det hele tiden snakkes om økonomi. Ved siden av dette føler flere av oss at vi ikke får tid til å gjøre den jobben som matroser vi egentlig er satt til å gjøre. Blir det ytterligere kutt og besparelser, ser fremtiden vår veldig usikker og uforutsigbar ut, sier Solevåg.
Hun kommer til å følge dette videre opp med forbundet sentralt, og har stor tro på at forbundsledelsen vil jobbe hardt opp mot politikerne for å endre anbudspolitikken som føres i dag.
Regnestykket er viktigere enn å sørge for at sikkerheten opprettholdes og det er skremmende
Angel Olav Røren
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo