BEHOV FOR EN ENDRING: Stortingsrepresentant Else-May Botten inviterer sjømannsorganisasjonene til et møte for å drøfte hvordan anbudspolitikken bør føres i fremtiden.
Ole Palmstrøm
Forstår frustrasjonen
Else-May Botten (Ap) ønsker å gå anbudspolitikken etter i sømmene, for å finne løsninger for å endre den. Nå inviterer hun sjømannsorganisasjonene til et møte på Stortinget.
christine.skarberg.dahl@lomedia.no
Medlem av Næringskomiteen på Stortinget, Else-May Botten, mener tiden er moden for å se på måten fylkene utfører sine anbudsrunder på. Hun skjønner at medlemmene i Norsk Sjømannsforbund i innenriksfart er frustrerte over hvordan anbudspolitikken gjør hverdagen usikker.
– Jeg har reist rundt i landet og snakket om maritim politikk i en rekke sammenhenger. Dette temaet blir tatt opp av flere aktører. Sjøfolk er opptatt av sikkerheten om bord. De mener at det er for få om bord av sikkerhetsmannskap om en ulykke skal inntreffe, sier Botten til Maritim Logg.
LES OGSÅ: ANBUDSRUNDER SKAPER USIKKERHET
Hun mener det er fornuftig å gå gjennom hele anbudsordningen.
– En ting er bemanning og krav til det. En annen ting er langsiktigheten til anbudene og bakgrunnstallene for trafikkgrunnlaget. På en del av våre fergestrekninger i Møre og Romsdal, som jeg kjenner best til, er trafikkgrunnlaget nesten sprengt før anbudet settes i verk. Dette er veldig merkelig når vi samtidig ser at trafikken øker og anbudene i utgangspunktet skal vare i en 10-årsperiode, sier hun.
Sikkerhet, kvalitet og kapasitet er viktige faktorer som må vektlegges, mener Botten. Dessuten å sette krav til å få lærlinger på fergene, og på den måten være på offensiven når det gjelder rekruttering.
– Det kunne bidratt til rundt 100 lærlingplasser, slår Botten fast.
Trygghet
Stortingsrepresentanten fra Arbeiderpartiet mener det er viktig å få frem at anbudene på riksveifergene stort sett går bra. Det er på fylkesveifergene problemene er. Her må fylkeskommunene begynne å stille langt større krav, mener Botten.
– Det kan se ut som pris er det som veier tyngst. Det fører til gammelt materiell, dårlig komfort, lav fart og regularitet. Jeg tror ikke at fylkeskommunene gjør dette av vond vilje. Dessverre er det slik at mange fylkeskommuner sliter med trang økonomi, og regjeringens budsjett har gjort det enda verre, slår Botten fast.
Hun skjønner at både matros- og cateringansatte om bord på innenriksfergene ønsker mer trygghet rundt arbeidsplassene sine.
– Jeg håper at vi i Arbeiderpartiet kan få til et møte med sjømannsorganisasjonene om dette, der også representanter fra kommunal-, transport- og næringskomiteen deltar. Jeg ønsker å invitere til et møte på Stortinget der vi kan drøfte det som er konkret knyttet til dagens situasjon og ulike erfaringer, samt hvordan der er ønskelig å løse disse utfordringene fremover, sier Botten, og legger til at det også må være en dialog med fylkestingsrepresentantene fra fergefylkene.
Som stortingsrepresentant håper også Botten å gjøre mer. Hun ønsker blant annet å møte de aktuelle aktørene og se på de muligheter og alternativer som finnes for å gjøre anbudspolitikken bedre.
– Deretter håper jeg å kunne legge frem et forslag i Stortinget, og spørre statsråden om hun kan bidra til konkrete endringer. En annen ting jeg håper er å få inn formuleringer om dette til landsmøtet vårt, sier Botten.
LES OGSÅ:
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin