JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forstår frustrasjonen

Else-May Botten (Ap) ønsker å gå anbudspolitikken etter i sømmene, for å finne løsninger for å endre den. Nå inviterer hun sjømannsorganisasjonene til et møte på Stortinget.
BEHOV FOR EN ENDRING: Stortingsrepresentant Else-May Botten inviterer sjømannsorganisasjonene til et møte for å drøfte hvordan anbudspolitikken bør føres i fremtiden.

BEHOV FOR EN ENDRING: Stortingsrepresentant Else-May Botten inviterer sjømannsorganisasjonene til et møte for å drøfte hvordan anbudspolitikken bør føres i fremtiden.

Ole Palmstrøm

christine.skarberg.dahl@lomedia.no

Medlem av Næringskomiteen på Stortinget, Else-May Botten, mener tiden er moden for å se på måten fylkene utfører sine anbudsrunder på. Hun skjønner at medlemmene i Norsk Sjømannsforbund i innenriksfart er frustrerte over hvordan anbudspolitikken gjør hverdagen usikker.

– Jeg har reist rundt i landet og snakket om maritim politikk i en rekke sammenhenger. Dette temaet blir tatt opp av flere aktører. Sjøfolk er opptatt av sikkerheten om bord. De mener at det er for få om bord av sikkerhetsmannskap om en ulykke skal inntreffe, sier Botten til Maritim Logg.

LES OGSÅ: ANBUDSRUNDER SKAPER USIKKERHET

Hun mener det er fornuftig å gå gjennom hele anbudsordningen.

– En ting er bemanning og krav til det. En annen ting er langsiktigheten til anbudene og bakgrunnstallene for trafikkgrunnlaget. På en del av våre fergestrekninger i Møre og Romsdal, som jeg kjenner best til, er trafikkgrunnlaget nesten sprengt før anbudet settes i verk. Dette er veldig merkelig når vi samtidig ser at trafikken øker og anbudene i utgangspunktet skal vare i en 10-årsperiode, sier hun.

Sikkerhet, kvalitet og kapasitet er viktige faktorer som må vektlegges, mener Botten. Dessuten å sette krav til å få lærlinger på fergene, og på den måten være på offensiven når det gjelder rekruttering.

– Det kunne bidratt til rundt 100 lærlingplasser, slår Botten fast.

Trygghet

Stortingsrepresentanten fra Arbeiderpartiet mener det er viktig å få frem at anbudene på riksveifergene stort sett går bra. Det er på fylkesveifergene problemene er. Her må fylkeskommunene begynne å stille langt større krav, mener Botten.

– Det kan se ut som pris er det som veier tyngst. Det fører til gammelt materiell, dårlig komfort, lav fart og regularitet. Jeg tror ikke at fylkeskommunene gjør dette av vond vilje. Dessverre er det slik at mange fylkeskommuner sliter med trang økonomi, og regjeringens budsjett har gjort det enda verre, slår Botten fast.

Hun skjønner at både matros- og cateringansatte om bord på innenriksfergene ønsker mer trygghet rundt arbeidsplassene sine.

– Jeg håper at vi i Arbeiderpartiet kan få til et møte med sjømannsorganisasjonene om dette, der også representanter fra kommunal-, transport- og næringskomiteen deltar. Jeg ønsker å invitere til et møte på Stortinget der vi kan drøfte det som er konkret knyttet til dagens situasjon og ulike erfaringer, samt hvordan der er ønskelig å løse disse utfordringene fremover, sier Botten, og legger til at det også må være en dialog med fylkestingsrepresentantene fra fergefylkene.

Som stortingsrepresentant håper også Botten å gjøre mer. Hun ønsker blant annet å møte de aktuelle aktørene og se på de muligheter og alternativer som finnes for å gjøre anbudspolitikken bedre.

– Deretter håper jeg å kunne legge frem et forslag i Stortinget, og spørre statsråden om hun kan bidra til konkrete endringer. En annen ting jeg håper er å få inn formuleringer om dette til landsmøtet vårt, sier Botten.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse