Utfordringen er hvordan man skal sikre kompetansen og opprettholde arbeidsplassene til sjøs, sa Hans Sande til landsmøtet i Norsk Sjømannsforbund.
Ole Palmstrøm
Lønnskutt under fremmed flagg
Båter i NIS-registeret, skip under bekvemmelighetsflagg og fartøy under andre fremmede flagg skaper kontinuerlig hodebry for Sjømannsforbundets medlemmer.
stig@lomedia.no
CHRISTINE SKÅRBERG DAHL
csd@lomedia.no
Det er mange skjær i sjøen når Sjømannsforbundet krever norske lønns- og arbeidsforhold på norsk sokkel. Skip i det såkalte NOR-registeret har 29 prosent av farten langs norske-kysten. På disse båtene er norsk lønn gjeldende, men problemet er at båter utenfor dette registeret opererer på samme marked med langt lavere lønninger.
Gal vei
Og utviklingen går gal vei. Andelen skip innen NOR-registeret er halvert på ti år. Forbundsleder Jacqueline Smith bekrefter overfor LO-Aktuelt og Maritim Logg at allmenngjøring på sokkelen har vært et krav fra forbundet, men at heller ikke dette er uproblematisk. En fare er at man da flytter transport fra sjø til land. Mange utenlandske trailersjåfører som kjører i Norge går på lønninger vi gjerne forbinder med sosial dumping. I NOR-området skal allmenngjøring være mulig, men ikke på andre områder.
Krav om norsk lønn
Fafo-forsker Sol Skinnarland forteller at EU-forordninger setter en stopper for allmenngjøring, og forskeren stilte spørsmål om det kan være aktuell politikk å jobbe for å endre disse reglene.
Et sentralt poeng i denne sammenheng er at det er knyttet krav om norske lønns- og arbeidsforhold til oppdrag på over 1 million fra det offentlige.
– Men sånn fungerer det ikke, mente Hans Sande, direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.
Liberale regler
Lønns- og arbeidsforhold på fartøyer under 650 brt og øykabotasje reguleres av kyststaten. Men i andre tilfeller er det fritt fram for båter i norske farvann å tilby lokale lønninger. Norge fører en åpen politikk når det gjelder frakt langs norskekysten. Konsekvensen av dette er at 57 prosent av skip i dette området opererer under utenlandsk flagg, og i forhold til slike skip er ikke allmenngjøring mulig, ifølge Fafo-forsker Sol Skinnarland.
NIS har ikke slått til
Hans Sande, ville ikke at NIS-registeret skulle gå på bekostning av NOR.
– Flere skip i NIS-registeret utenfor norskekysten vil bety betydelig tap av norske arbeidsplasser, sa han, og la til at det er et brudd på samfunnskontrakten. Hovedformålet med NIS, da det ble innført i 1987, var å opprettholde sysselsettingen av norske sjøfolk, men det har ikke slått til.
Sande var også bekymret for kompetansen til norske sjøfolk. I dag går sjøfolkene på land etter ti år i snitt, og tar da gjerne jobb i maritime klynger. De representerer en viktig kompetanse i disse jobbene, men det er stor usikkerhet om den videre rekrutteringen.
– Hele bredden av skipsbesetningen er viktig for den maritime klynge, sa Sande, som mente at NIS ikke har tilført noe på kompetanseområdet.
8. oktober viktig
Etter et fyldig innlegg av Hans Sande, hvor fartsområdeutvalgets innstiling ble presentert, og etter at endringene i det faglig-politiske handlingsprogrammet var blitt lagt frem for landsmøtet, avrundet Jacqueline Smith seansen. Hun mener at det viktigste for den nye ledelsen og for alle i Sjømannsforbundet vil bli statsbudsjettet, som legges fram 8. oktober. Da kommer svaret på om NIS-utvalgets innstilling virkelig blir et politisk verktøy som næringsministeren har sagt dette skal være, eller ikke.
FAKTA
Gjennom EØS-avtalen er Norge innlemmet i EUs indre marked, som også gjelder skipsfarten. En av EUs forordninger har som formål å oppheve hindringer på adgangen til å drive sjøtransport. EØS-skip kan drive innenriksfart i Norge, såkalt kabotasje.
FAKTA
Gjennom EØS-avtalen er Norge innlemmet i EUs indre marked, som også gjelder skipsfarten. En av EUs forordninger har som formål å oppheve hindringer på adgangen til å drive sjøtransport. EØS-skip kan drive innenriksfart i Norge, såkalt kabotasje.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin