JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå blir også oppdrettsnæringen elektrisk

Trolig verdens første helelektriske røkterbåter bygges av norsk verft.
HELELEKTRISK: GMV Zero blir ingen hybrid.

HELELEKTRISK: GMV Zero blir ingen hybrid.

llustrasjon: Grovfjord Mek. Verksted

leif.kirknes@lomedia.no

Det er Grovfjord Mek. Verksted, GMV, som er i gang med å bygge det som trolig blir verdens første helelektriske røkterbåt. Det blir en katamaran på 14 x 7,6 meter med elektromotor direktekolet til propell i hvert skrog, og en batteripakke samt hurtiglader.

Vinsj og baugpropell vil også være elektriske. Det er verdt å merke seg direktedriften av dekkmaskiner og sidepropeller, fremfor hydraulisk drift, skriver Skipsrevyen.no.

Skuta skal være ferdig rundt mars/april neste år. Deretter skal den funksjonsprøves, før den får en realitetstest ved Trollvika Drift. GMV produserer båten for å bevare sin posisjon som en ledende leverandør av fartøyer til oppdrettsnæringen, sier de i en pressemelding. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge og Norges forskningsråd.

Annonse
Annonse