JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sola og Flesland vil bli først med kommersiell elfly-rute

Flere aktører går sammen om å gjøre verdens første kommersielle elfly-rute mulig. Målet er at ruten mellom Stavanger og Bergen skal være i drift fra 2023.
ELFLY: Her fra første elfly-takeoff i Norge

ELFLY: Her fra første elfly-takeoff i Norge

Leif Martin Kirknes

– Målet er å få verdens første kommersielle elfly-rute. Dette er en verdensrekord ingen har bedre forutsetninger enn oss for å klare. Her bidrar store partnere, og det er ingen tvil om at det er realisme i dette, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen til Stavanger Aftenblad.

Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Sparebanken Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det er Avinor Flesland og Sola som har ansvaret for å få på plass elfly-infrastrukturen.

– Det er ingen som foreløpig vet helt hvordan dette skal se ut i praksis, så for oss er det kjempeviktig å få flere partnere som kan bidra til planleggingen, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad på Sola til avisa.

Strekningen mellom Stavanger og Bergen er 16 mil og har rundt 550.000 passasjerer i året.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse