JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helikopterulykken preger flere LO-forbund

"Transporten til jobb på norsk sokkel skal være i verdensklasse – alt annet er uhørt"

Leder for Industri Energis helikopterutvalg, Henrik Solvorn Fjeldsbø, er sterkt preget av helikopterulykken som krevde 13 menneskeliv fredag. – Det kom som lyn fra klar himmel, sier han.
Henrik Solvorn Fjeldsbø, leder av Industri Energis helkiopterutvalg, advarer mot spekulasjoner etter helikopterulykken som krevde 13 menneskeliv fredag 29. april.

Henrik Solvorn Fjeldsbø, leder av Industri Energis helkiopterutvalg, advarer mot spekulasjoner etter helikopterulykken som krevde 13 menneskeliv fredag 29. april.

Alf Inge Molde

nettverk@lomedia.no

STAVANGER: Mandag klokken 13 markerte organisasjonene Industri Energi, Norsk olje og gass, Norsk Industri, Rederiforbundet, NHO Luftfart, SAFE, Fellesforbundet, Lederne, Tekna og Nito de 13 oljearbeiderne som mistet livet i helikopterulykken ved Turøya med ett minutts stillhet. På samme tidspunkt markerte også Statoil tragedien med ett minutts stillhet ved alle sine kontorer, verden over.

Dette er de omkomne:

• Ole Magnar Kvamme (60), Bergen (Statoil),

• Lyder Martin Telle (57), Sund (Aker Solutions)

• Arild Fossedal (43), Bergen (Aker Solutions)

• Odd Geir Turøy (54), Øygarden (Aker Solutions),

• Olav Bastiansen (57), Bergen (CHC)

• Michele Vimercati (44), italiensk, Bergen (CHC),

• Tommas Helland (50), Strand (Halliburton)

• Iain Andrew William Stuart (41), britisk, (Halliburton)

• Behnam Ahmadi (54), Sandnes (Halliburton)

• Otto Mikal Vasstveit (54), Strand (Halliburton)

• Silje Ye Rim Veivåg Krogsæther (32), Bergen (Schlumberger)

• Kjetil Wathne (51), Bergen (Karsten Moholt AS).

• Espen Samuelsen (35), Os (Welltech)

Flere av de omkomne var medlemmer av LO-forbund, foreløpig har bare Fellesforbundet bekreftet på sosiale medier at ett av deres medlemmer var blant dem som mistet livet.

Sjokk og vantro

Forbundssekretær i Industri Energi og leder for Industri Energis helikopterutvalg, Henrik Solvorn Fjeldsbø, reagerte med sjokk og vantro da han mottok de første telefonene like etter at CHC-helikopteret av typen EC225 gikk ned på vei fra Gullfaks B til Bergen fredag 29. april.

– Jeg kunne ikke i min villeste fantasi forstå at noe så alvorlig hadde skjedd, forteller Solvorn Fjeldsbø.

Han beskriver arbeidet med helikoptersikkerhet i norsk petroleumsindustri som målrettet og godt, og sier at sikkerhetsnivået har vært ledende internasjonalt. Gjennom Samarbeidsforum ledet av Luftfartstilsynet har hele næringen, med representanter fra Luftfartsmyndighetene, de fire helikopteroperatørene på norsk sokkel, Avinor, Forsvaret, oljeselskapene og fagforeningene for piloter, teknikere og oljearbeiderne hatt jevnlige møter der alt om sikkerhet, hendelser, erfaringer og ny teknologi har blitt luftet og fulgt opp.

– Vi har hatt en omforent forståelse av situasjonen, og har jobbet proaktivt. Det er en risiko forbundet med helikopterflyging, men vi har hatt som mål å minimere den så langt det lar seg gjøre, sier han.

Helikopterutvalg

Industri Energi har også etablert sitt eget helikopterutvalg, hvor også Fellesforbundet, Norsk helikopteransattes forbund, piloter, representanter for treningssentrene, Sjømannsforbundet, Kystfiskarlaget, operatører på operasjonsrom og redningsmannskap er med.

Advarer mot spekulasjoner

Nå er Solvorn Fjeldsbø opptatt av å få fakta på bordet, og advarer mot spekulasjoner.

- Det er direkte ufint å drive med spekulasjoner i årsaker, både av respekt for de pårørende, oljearbeiderne som er ute på jobb og de dyktige fagfolkene og pilotene som nå opplever at arbeidsgiveren deres blir trukket ned i søla. De er mennesker de også, sier Solvorn Fjeldsbø.

Likevel erkjenner han at der er svært uheldig og betenkelig at det ulykken skjedde med nettopp helikoptertypen EC225 Super Puma. Ifølge Teknisk Ukeblad har modellen vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009 til 2013. Alvorligst var det i 2009, da 16 personer omkom da et AS332 L2, som er en tidligere versjon av helikopteret som havarerte fredag, styrtet utenfor Peterhead i Skottland.

I etterkant av problemer med girboksen i 2012 ble helikoptertypen tatt ut av tjeneste i hele ni måneder før den fikk klarsignaler igjen i juli 2013.

- Det viktige nå er at alle helikoptrene av denne typen er satt på bakken og ikke kommer opp i lufta igjen før vi vet hva som har skjedd. Helikoptrene som flyr nå er hovedsakelig av typen Sikorsky S92, en helt annen type en ulykkeshelikopteret. Sikkerheten knyttet til dem er like god som den har vært tidligere, sier han.

Skal være i verdensklasse

– Hva vil du si til oljearbeidere som er nervøse for å reise til eller fra jobb?

– Jeg forstår veldig godt at folk blir skremt. Inntil årsaken til ulykken blir kjent, blir imidlertid EC225 stående på bakken, og det er like trygt å fly S92 som det har vært tidligere. Det er ikke økt risiko for å fly helikopter. Samtidig må vi ha respekt for at de som i utgangspunktet syns det er skummelt å fly ikke bryr seg om helikopteret heter EC225 eller S92.

– Oljearbeiderne kan ikke shoppe ut ifra hvilken helikopterleverandør de vil bruke. De er prisgitt avtalene til operatørselskapet. Derfor er det ekstra viktig at transporten til jobb skal være i verdensklasse. Noe annet hadde vært uhørt. Slik skal det også være i framtiden, sier han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse