JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rapport om fangetransporten

– Rapporten forteller en suksesshistorie, mener NFF

Fangetransport i regi av kriminalomsorgen får gode skussmål i en fersk rapport fra Vista Analyse.
PILOTPROSJEKT: Britt H. Bondal og Hans-Petter Spydslaug i kriminalomsorgen transporterer fanger.

PILOTPROSJEKT: Britt H. Bondal og Hans-Petter Spydslaug i kriminalomsorgen transporterer fanger.

Anette Karlsen

Justisdepartementet startet i 2014 et pilotprosjekt hvor fangetransporten ble overført fra politiet til kriminalomsorgen. Prosjektet er gjennomført i Telemark, Vestfold, Søndre og Nordre Buskerud. I en fersk rapport kommer det fram at det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt at kriminalomsorgen utfører transporten.

Burde tatt ekstrautgiftene ut av regnskapet

Vegar Eggan, leder for lokalforening i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund (NFF) for transportenhet reagere på tallgrunnlaget til Vista Analyse.

– Rapporten er udelt positiv knyttet til hvordan oppgaver et utført. Det eneste de setter fingrer på er samfunnsøkonomien. Men der har de tatt med alle investeringskostnadene og drift av styringsgruppa i Kriminalomsorgsdirektoratet og Politidirektoratet som er på 7,2 millioner, sier Eggan.

– Da er det tilnærmet umulig å få til en besparelse. Det er naturlig at et prosjekt er dyrere enn en permanent ordning. Det er feil at ekstrautgiftene blir tatt med i den samfunnsøkonomiske analysen, sier Eggan.

(23.03.2015:) Politiet vil beholde transporten av fanger

Et prosjekt i utvikling

I rapporten kommer det fram at politiet fikk frigjort 21 millioner og at transportenheten kostet 23 millioner. Politiet har ingen besparelser på utelatt leie av lokaler, men kriminalomsorgen måtte ut med 900 000 kroner i leieutgifter.

– Vi er et pilotprosjekt, og arbeidsoppgaver er ikke satt. Vi har utvidet til Asker og Bærum og skal begynne å kontrollere domfelte som soner med elektronisk kontroll for å få opp lønnsomheten. Tatt i betraktning at transportenheten er i stadig endring så er en merkostnad på 1,1 millioner et meget bra resultat.

Politiet burde utføre transporten

Norsk Tjenestemannslag (NTL) er fornøyd med rapporten og mener den bekrefter noe de har hevdet hele tiden.

– Det er enorme svingninger i oppdragsmengden, og politiet er bedre rustet til å utnytte mannskapene. Vi er en stor organisasjon som kan oppbemanne i oppdragstoppene, og ellers bruke personalet til andre ting når de ikke er opptatt med transport, sier Terje Skaarud, leder i NTL Oslo politidistrikt,

En suksesshistorie

Asle Aase, nestleder i NFF, er uenig. Han mener rapporten slår fast at politiet ikke bør utføre transporten, men at arrestforvarer eller kriminalomsorgen bør gjøre det.

– Rapporten forteller en suksesshistorie. Kriminalomsorgen har levert en tjenesten med høy kvalitet. Det kan ingen bestride, sier Aase.

Les en reportasje om fangetransporten.

NFF savner en faglig beslutning

Nestlederen mener at det er en stor svakhet ved rapporten fordi den gir ingen god sammenligning av ressursbruk i politiet og kriminalomsorgen fordi det mangler historiske data i politiets systemer.

– Det er viktig å få fram den positive synergieffekten transportprosjektet har hatt i kriminalomsorgen og for straffekjeden. Vi sitter med førstehåndskunnskap som gjør at selve transportene blir bedre, sier Aase.

– Det er også en stor svakhet at rapporten bærer preg av litt for mye påstander og utsagn fra intervjuer med arrestforvarer og politiet. Det må fattes en beslutning som er tuftet på faglighet og grundige analyser og ikke politiske agendaer.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i fengsel og friomsorg.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse