JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Alternativ jernbanereform

Ansatte har en modell for framtidas jernbane

TRONDHEIM: I stedet for å splitte opp NSB og Jernbaneverket, går LO og de to berørte forbundene inn for å samle alt under én ledelse. Hva reformen kommer til å koste, er uvisst.
IKKE OPPSPLITTING: Vi jobber for en alternativ modell som samler jernbanen, fortalte Jane Brekkhus Sæthre i Jernbaneforbundet. Til venstre leder i Lokomotivmannsforbundet, Rolf Ringdal.

IKKE OPPSPLITTING: Vi jobber for en alternativ modell som samler jernbanen, fortalte Jane Brekkhus Sæthre i Jernbaneforbundet. Til venstre leder i Lokomotivmannsforbundet, Rolf Ringdal.

Lena Knutli

oystein.braathen@lomedia.no

Regjeringen holder et høyt tempo for å gjennomføre omorganiseringen av hele jernbanen.

– Vi er litt rystet over at det går så fort. Sakene kjøres igjennom, mest mulig skal på plass innen september 2017, sa Jane Brekkhus Sæthre på en godt besøkt konferanse i Trondheim. Hun er fungerende forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Helhet

Togtrafikk og infrastruktur henger så tett sammen at det må samles etter modell fra land som lykkes, for eksempel Sveits og Tyskland, med én ledelse som har kompetanse fra sektoren.

I Norge legges det opp til å gå motsatt vei. I statsbudsjettet for 2017 står det at Bane NOR skal konkurranseutsette flere tjenester som Jernbaneverket nå står for. Over nyttår skal en arbeidsgruppe kartlegge hvilke oppgaver som egner seg for å sette ut til private.

– Pengene brukes på byråkrati. Først skal de beskrive hvordan Bane NOR kan deles opp. Så skal dette systematiseres gjennom avtaleregimer og kontrakter. Selskaper som kommer inn er opptatt av å tjene penger. Og det som koster er pensjon, lønns- og arbeidsforhold. Regjeringen holder på med sitt ideologiske prosjekt. Dette gir oss ikke en bedre jernbane, sa Sæthre.

NSB-ansatte vil jobbe for å vinne anbudet om Oslo-Bodø

Løfter

Regjeringen lover å etablere én felles billettordning.

– Den kan ikke legge på bordet hvordan de skal organisere en sømløs reise. Ingen i Europa har klart å få dette til å fungere ennå. Ingen kan heller si hva jernbanereformen totalt vil koste, og heller ikke noe om hvilke positive effekter den får. Alt er i det blå, sa Jane Brekkhus Sæthre.

Pensjonsbombe kan knekke NSB

Engasjement

I underkant av 70 fagorganiserte møtte fram for å delta på konferansen, som ble arrangert av LO i Trondheim i samarbeid med NJF og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF). En deltaker etterlyste et mer konkret alternativ fra de to forbundene.

FOR TRAVELT: Regjeringen klarer ikke å gjennomføre alt den prøver på før september, mener Arne Byrkjeflot fra Industri Energi.

FOR TRAVELT: Regjeringen klarer ikke å gjennomføre alt den prøver på før september, mener Arne Byrkjeflot fra Industri Energi.

Lena Knutli

– Hva er det man ønsker å slå sammen, og hvordan, spurte Arne Byrkjeflot fra Trondheim kjemiske industriarbeiderforening.

– Kravene må konkretiseres raskt. Å arbeide overfor de politiske partiene som stemte mot reformen i Stortinget er viktig, det samme blir LO-kongressen i mai neste år.

Byrkjeflot tror ikke alle planene kan gjennomføres innen stortingsvalget i september 2017.

– Alt som ikke er kontraktsfestet kan man stoppe uten at det koster ett øre, sa han.

250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen

Ingen dumping

NSB har over to milliarder i pensjonsforpliktelser. Statsbanenes Verkstedarbeiderforening, Oslo varsler aksjoner hvis det ikke settes av midler til å dekke opp disse.

– Dette er forpliktelser som NSB overtok, og de går langt tilbake. I 2017 vil halvparten av de ansatte i Mantena være over 55 år, opplyste Nils Bull fra foreningen.

Den krever også at ingen nyansatte får dårligere ordning enn den nåværende.

MÅ BETALES: NSB må få midler til å ta pensjonsforpliktelsene, mener Nils Bull, leder i Statsbanenes Verkstedarbeiderforening, Oslo. Til høyre Petter Trønnes fra Oslo-foreningen.

MÅ BETALES: NSB må få midler til å ta pensjonsforpliktelsene, mener Nils Bull, leder i Statsbanenes Verkstedarbeiderforening, Oslo. Til høyre Petter Trønnes fra Oslo-foreningen.

Lena Knutli

De frammøtte vedtok også en uttalelse med støtte til de streikende lokomotivførerne.

– Kompetansekravet er spesielt viktig med tanke på den varslede privatiseringen av jernbanen, heter det blant annet i uttalelsen.

ELDST OG YNGST: Eldbjørg Dahling, LO-medlem siden 1951, møter Trygve Aas. Pappa Ole Aas er med Elektropersonalets forening i NJF.

ELDST OG YNGST: Eldbjørg Dahling, LO-medlem siden 1951, møter Trygve Aas. Pappa Ole Aas er med Elektropersonalets forening i NJF.

Lena Knutli

Massiv støtte til lokførernes streik

Jernbanereformen = rødt lys for jernbanen

Konferanse i regi av LO i Trondheim

6. september 2016, Folkets Hus i Trondheim

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Jernbanereformen = rødt lys for jernbanen

Konferanse i regi av LO i Trondheim

6. september 2016, Folkets Hus i Trondheim