Bussjåførene vil ha like god lønn som industriarbeideren
Lønn på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn står sentralt når partene i bussbransjen møtes lørdag 16. april.
NÆRMER SEG: Bussjåførene mener det fortsatt gjenstår noe før de har nådd gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Anders Hauge-Eltvik
oystein.braathen@lomedia.no
– Dette blir ingen enkel forhandling å få på plass, uttaler forhandlingsleder for Norsk Jernbaneforbund (NJF), forbundssekretær Kjell Næss.
Målet er å bli ferdig 18. april.
Mange timer
Tillegg i helgene og varigheten av arbeidsdagene blir også tema. Mange sjåfører har delt dagsverk, kjøring i morgenrushet, ufrivillig pause i en roligere periode midt på dagen, og så tilbake bak rattet utover ettermiddag og kveld.
Bilpersonalets Landsråd i NJF organiserer sjåfører, mekanikere, renholdere og mellomledere i Nettbusskonsernet. Forhandlerne vil også se på lønns- og arbeidsvilkårene for yrkesgruppene utenom sjåførene som er omfattet av bussbransjeavtalen.
Tallet for 2015 gjelder menn. Kvinnelige heltidsansatte hadde 409 400 i snitt i 2015.
Pensjon
Opptjening til pensjon fra første krone var opprinnelig et krav da NJF møtte Spekter og Nettbuss i midten av mars. At Fellesforbundet og Norsk Industri (Frontfaget) ble enige om videre utredning, betyr mye i denne saken.
Nå er det begrensning på 1G før det gir pensjonspoeng,
90 000 kroner.
Partene i oppgjøret
Partene på arbeidstakersiden er: Norsk Jernbaneforbund, Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet.
På den andre siden av bordet sitter: NHO Transport og Nettbuss, medlem i Arbeidsgiverforeningen Spekter.