JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering av jernbanen:

Dette tjener de nye jernbanedirektørene

Direktørene i Jernbane-Norge er i full gang med stolleken og hopper fra stillinger i NSB og Jernbaneverket til nye jernbaneselskaper. Den foreløpige lønnsvinneren er Øystein Risan, administrerende direktør i Materiellselskapet AS.
Øystein RIsan (administrerende direktør i Materiellselskapet AS), Gorm Frimannslund (konsernsjef Bane NOR), Elisabeth Enger (direktør i Jernbanedirektoratet) og Johnny Welle (administrerende direktør i Salg og Billettering AS)

Øystein RIsan (administrerende direktør i Materiellselskapet AS), Gorm Frimannslund (konsernsjef Bane NOR), Elisabeth Enger (direktør i Jernbanedirektoratet) og Johnny Welle (administrerende direktør i Salg og Billettering AS)

yngvil@lomedia.no

Regjeringen har bestemt at jernbane-Norge skal privatiseres. Derfor har den bestemt å opprette et nytt direktorat for å forvalte konkurransene om jernbanen, et nytt statseid selskap som blant annet overtar Jernbaneverkets oppgaver, og to nye aksjeselskaper.

Den har det travelt med å få alt på plass. De første togstrekningene skal ut på anbud i februar neste år.

Her er Frp-statsrådens nye togselskaper

Her er en oversikt over de nye direktørenes lønninger:

Øystein Risan, administrerende direktør Materiellselskapet AS.

Øystein Risan, administrerende direktør Materiellselskapet AS.

Foto: NSB

Øystein Risan blir administrerende direktør i det nyopprettede selskapet Materiellselskapet AS. Han kommer fra stillingen som direktør i Trafikk og Plan i NSB.

Ny lønn: Inntil 2.120.000 kroner (inkludert maks bonus på 400.000 kroner og firmabil). Grunnlønna er 1,6 millioner kroner.

Gammel lønn: 1.677.000 kroner (inkludert utbetalt bonus på 210.000 kroner og firmabil)

Johnny Welle, administrerende direktør Salg og Billettering AS.

Johnny Welle, administrerende direktør Salg og Billettering AS.

Foto: NSB

Johnny Welle er ansatt som administrerende direktør i det nyopprettede Salg og Billettering AS. Han kommer fra stillingen som direktør i NSB fellestjenester.

Ny lønn: 1.875.000 + firmabil (inkludert maks bonus på tre månedslønninger). Grunnlønna er 1,5 millioner kroner .

Gammel lønn: 1.565.000 kroner (inkludert maks bonus på to månedslønninger)

Elisabeth Enger, direktør Jernbanedirektoratet.

Elisabeth Enger, direktør Jernbanedirektoratet.

Foto: Ole Palmstrøm

Elisabeth Enger skal ansettes som direktør i Jernbanedirektoratet fra 1. januar 2017. Hun kommer da fra stillingen som jernbanedirektør i Jernbaneverket.

Ny lønn: 1.540.000

Gammel lønn: 1.540.000

Gorm Frimannslund, konsernsjef Bane NOR.

Gorm Frimannslund, konsernsjef Bane NOR.

Foto: Brian Cliff Olguin

Gorm Frimannslund er ansatt som konsernsjef i Bane NOR. Han kommer fra stillingen som direktør for Infrastrukturdivisjonen i Jernbaneverket. Han er tidligere direktør for SAS i Norge.

Ny lønn: 1.440.700

Gammel lønn: 1.440.700

– Det vil komme justeringer i lønninger på et senere tidspunkt tatt i betraktning ansvarsområdet, og at noen stillinger skal rekrutteres eksternt, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF.

Christoffer Serck-Hanssen er ansatt som organisasjonsutviklingsdirektør i Jernbanedirektoratet. Er fungerende direktør i Jernbanedirektoratet fram til 31. desember 2016. Han kommer fra stillingen som organisasjonsdirektør i Jernbaneverket.

Ny lønn: 1.241.000

Gammel lønn: 1.260.600

– Du går altså ned i lønn i din nye jobb?

– Ja, litt ned. Men spennende oppgave lokket mer!

Direktør i NSB Anbud AS?

Også som følge av jernbanereformen etablerte NSB selskapet NSB Anbud AS 6. juni. Formålet er å drive «kommersiell jernbanevirksomhet». NSB har foreløpig ikke ansatt noen, heller ikke direktør, i dette selskapet. NSB ønsker ikke å svare på når dette skal skje og vil ikke svare på spørsmål om selskapet.

– NSB forbereder seg på en ny hverdag med konkurranse om transport av persontrafikktjenester. Svært mange av dine spørsmål regnes som konkurransesensitivt, og vi ønsker ikke å utdype dette ytterligere, skriver kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, i en epost til Fri Fagbevegelse.

Pensjonsbome kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

Det koster staten 36 millioner å skifte navn fra Jernbaneverket til Bane NOR

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen

Dette er snittlønna i over 100 yrker

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse